Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2014-15 (2. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
1544825_0001.png
Ministeren
Folketingets Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalg
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Johanne Schmidt-Nielsen (EL) har den 10. juli 2015 stillet følgende spørgsmål nr. 21 (UUI
alm. del) til udlændinge-, integrations- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 21:
”Kan ministeren bekræfte, at der ved fordelingen af flygtninge mellem de danske kommu-
ner bl.a. indgår et hensyn til kommunernes andel af borgere med udenlandsk statsborger-
skab, og at alle, der ikke er statsborgere i EU/EØS, indgår med samme vægt? I forlængelse
heraf ønskes oplyst, om ministeren finder dette hensigtsmæssigt, eller om ministeren vil
arbejde for en fordelingsmodel, der ved fordelingen af nytilkomne flygtninge i højere grad
tager hensyn til, om de udlændinge, der i forvejen bor i en given kommune, er raske og
velstående, eller om de er syge, arbejdsløse og/eller traumatiserede? Spørgsmålet har
tidligere været stillet i Integrationsudvalget, jf. folketingsamling 2014-15, 1. samling UUI
alm.del – spørgsmål 597.”
9. september 2015
Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
1216 København K
Tel.
7226 8400
Mail
[email protected]
Web
www.uibm.dk
CVR-nr.
36977191
Svar:
Jeg kan oplyse, at nye flygtninge fordeles mellem landets kommuner efter et kvotesystem,
som er reguleret i integrationsloven. Udgangspunktet er, at kommunerne selv skal søge at
aftale en fordeling mellem regioner og mellem kommunerne i regionerne.
Hvis kommunerne ikke indgår frivillige aftaler, fastsætter Udlændingestyrelsen henholds-
vis regionskvoter og kommunekvoter.
Kvotefastsættelsen tager udgangspunkt i Udlændingestyrelsens skøn over, hvor mange
flygtninge der forventes at få opholdstilladelse det pågældende år (det såkaldte landstal).
Fastsættelsen af kvoterne sker på grundlag af bestemmelserne herom i bekendtgørelse nr.
50 af 18. januar 2008 om boligplacering af flygtninge. Fordelingsnøglen fastlægges på
baggrund af beregninger, som tager højde for:
Kommunens andel af den samlede befolkning pr. 1. januar i kalenderåret for
udmelding af landstallet.
Kommunens andel af indvandrere og flygtninge pr. 1. januar i kalenderåret for
udmelding af landstallet.
Antallet af familiesammenførte udlændinge, der i kalenderåret forud for udmel-
ding af landstallet, er førstegangsindrejst i Danmark og bosat i kommunen.
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 21: Spm. om der ved fordelingen af flygtninge mellem de danske kommuner bl.a. indgår et hensyn til kommunernes andel af borgere med udenlandsk statsborgerskab, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
Fordelingsnøglen sikrer, at kommuner, der har en lav andel udlændinge, skal modtage
forholdsvis flere flygtninge end kommuner, hvor en stor andel har en udenlandsk bag-
grund.
Antallet af indvandrere og flygtninge bliver efter de gældende regler opgjort som antallet
af udenlandske statsborgere med undtagelse af udlændinge, der er statsborgere i et andet
nordisk land eller er statsborgere i et land, der er tilsluttet den Europæiske Union eller
omfattet af aftalen om Det Europæiske Økonomiske Samarbejde. Alle, der ikke er stats-
borgere i et nordisk land eller et land, der er tilsluttet EU eller omfattet af aftalen om EØS,
indgår med samme vægt i beregningerne.
Jeg er opmærksom på, at nogle kommuner har sat spørgsmålstegn ved, om beregnings-
modellen med de gældende kriterier fører til en hensigtsmæssig fordeling af integrations-
opgaven mellem kommunerne. En ændring af kriterierne i fordelingsmodellen vil i sagens
natur indebære en omfordeling af integrationsopgaven mellem kommunerne, hvor nogle
kommuner kan få en større kommunekvote og andre kommuner skal modtage færre.
Det er afgørende for mig, at der også fremadrettet er opbakning i kommunerne til at løse
opgaven med at modtage og integrere nyankomne flygtninge. Jeg har været i dialog med
KL, og KL har ikke umiddelbart peget på et behov for ændringer.
Inger Støjberg
/
Henrik Thomassen
Side
2/2