Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2014-15 (2. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
1562144_0001.png
Ministeren
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Martin Henriksen (DF) har den 2. oktober 2015 stillet følgende spørgsmål nr. 166 til ud-
lændinge-, integrations- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 166:
Mener ministeren, at man i udgangspunktet skal frihedsberøve afviste asylansøgere og
andre afviste udlændinge indtil de kan udsendes, eller skal disse uønskede personer kunne
færdes frit i samfundet?
Svar:
1.
Det er min klare opfattelse, at udlændinge, der har fået afslag på asyl, eller som i øvrigt
ikke har ret til at opholde sig her i landet, skal udrejse hurtigst muligt.
Den enkelte udlænding har således pligt til at udrejse, og sker dette ikke, vil politiet drage
omsorg for udsendelse. Dette vil om nødvendigt ske ved tvang.
Politiet kan i forbindelse med en tvangsmæssig udsendelse af en udlænding træffe beslut-
ning om frihedsberøvelse med henblik på bl.a. at sikre udlændingens tilstedeværelse, jf.
udlændingelovens § 36. Der er således allerede i dag mulighed for frihedsberøvelse af
udlændinge i udsendelsesposition.
Frihedsberøvelse er en meget indgribende foranstaltning. Frihedsberøvelse skal altid an-
vendes med omtanke og kun, hvis og så længe det er nødvendigt.
Det er bl.a. en betingelse for frihedsberøvelse med henblik på udsendelse, at der er udsigt
til udsendelse. Er der således tale om en udlænding, der kommer fra et land, hvor der ikke
er udsigt til udsendelse, vil der ikke kunne ske frihedsberøvelse.
Det fremgår endvidere af udlændingelovens § 37, stk. 8, at frihedsberøvelse med henblik
på udsendelse efter § 36 ikke må finde sted i et tidsrum, der overstiger seks måneder, idet
en frihedsberøvelse dog i særlige tilfælde kan forlænges i op til yderligere 12 måneder,
såfremt domstolene godkender dette. Der er således grænser for udstrækningen af en
frihedsberøvelse.
En helt generel ordning, hvorefter enhver udlænding, der ikke har ret til at opholde sig her
i landet, som udgangspunkt skal frihedsberøves, vil rejse en række meget væsentlige
spørgsmål om bl.a. forholdet til vores internationale forpligtelser, herunder bl.a. vores EU-
30. oktober 2015
Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
1216 København K
Tel.
7226 8400
Mail
[email protected]
Web
www.uibm.dk
CVR-nr.
36977191
Dokument nr. 1750301
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 166: Spm., om man i udgangspunktet skal frihedsberøve afviste asylansøgere og andre afviste udlændinge indtil de kan udsendes, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
retlige forpligtelser, hvorefter der bl.a. er grænser for hvor længe der kan ske frihedsberø-
velse. Jeg mener bl.a. derfor ikke, at en sådan helt generel ordning bør gennemføres.
2.
Det skal endvidere anføres, at udlændinge, der skal udsendes, men som ikke medvirker
hertil, som udgangspunkt vil blive overført til et udrejsecenter, ligesom politiet kan pålæg-
ge en udlænding meldepligt, hvis det skønnes hensigtsmæssigt for at sikre udlændingens
tilstedeværelse eller medvirken til udrejsen.
Inger Støjberg
/
Frederik Gammeltoft
Side
2/2