Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2014-15 (2. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
Ministeren
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget har efter ønske fra ikkemedlem af udvalget
(MFU) Jonas Dahl (SF) den 18. september 2015 stillet følgende spørgsmål nr. 106 (UUI alm.
del) til udlændinge-, integrations- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 106:
Ministeren bedes kommentere på den i indslaget omtalte sag: ”Wassim Kabbani fik et job,
opholdstilladelse og blev smidt ud af asylcentret” bragt i TV Syd den 15. september 2015,
og forklare, om hun vil sikre, at rigide regler ikke skal spænde ben, når flygtninge får et
job?
Svar:
Det fremgår af det tv-indslag, der henvises til i spørgsmålet, og omtalen af det på TV-Syds
hjemmeside, at den omtalte flygtning opholdt sig som asylansøger på et asylcenter ved
Sønderborg, hvorefter han fik opholdstilladelse og i den forbindelse blev visiteret til Ran-
ders Kommune. Samtidig havde han fået arbejde som systemudvikler i en virksomhed i
Sønderborg. Det fremgår af indslaget – via et interview med den pågældendes arbejdsgi-
ver - at der var usikkerhed om, hvilken kommune, der var forpligtet til at finde en bopæl til
den pågældende, at han ikke kunne blive boende på asylcentret, og at sagen krævede en
del papirarbejde og møder med kommunen i arbejdstiden, inden Sønderborg Kommune
overtog integrationsansvaret for den pågældende
Efter integrationslovens § 10, stk. 1, træffer Udlændingestyrelsen i forbindelse med med-
delelse af opholdstilladelse til en flygtning afgørelse om, i hvilken kommune den pågæl-
dende skal tage bopæl.
Når Udlændingestyrelsen skal træffe den konkrete visiteringsafgørelse, indgår en række
hensyn. Blandt de hensyn kan nævnes den pågældende flygtnings personlige forhold,
herunder faglige kvalifikationer samt kommunernes forhold, herunder arbejdsmæssige
forhold. Men også hensyn som den pågældendes mulighed for etablering af netværk eller
familiemæssig tilknytning indgår. Herudover skal visiteringsafgørelsen i sagens natur re-
spektere den overordnede fordeling af flygtningene mellem kommunerne (de såkaldte
kommunekvoter).
Visiteringsafgørelsen kan ikke påklages. Flygtningen kan dog anmode Udlændingestyrelsen
om at genoptage sagen. Udlændingestyrelsen kan have pligt til at genoptage en afgjort
sag, hvis der fremkommer oplysninger, som styrelsen ikke var bekendt med på tidspunktet
for den oprindelige afgørelse, og som i givet fald må antages at ville have medført en væ-
22. oktober 2015
Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
1216 København K
Tel.
7226 8400
Mail
Web
www.uibm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
36977191
Side
1/2