Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2014-15 (2. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet
TALE
til brug for forelæggelse i
Folketingets Udlændinge-, Integrations, og Boligudvalg
den 11. september 2015
af RIA-rådsmødet den 14. september 2015
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
www.uibm.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 101: Spm. om talepapir fra samrådet den 11. september 2015 om de væsentligste punkter på dagsordenen for rådsmødet (retlige og indre anliggender), til udlændinge-, integrations- og boligministeren
[1. Indledning]
Det luxembourgske formandskab har igen med kort varsel ind-
kaldt til ekstraordinært rådsmøde på mandag den 14. septem-
ber 2015 om den europæiske migrationskrise.
Udvalget har fået tilsendt et samlenotat om sagerne på råds-
mødet.
Jeg vil i dag orientere jer om det dagsordenspunkt, som vil ud-
gøre tyngden på rådsmødet, både politisk og indholdsmæssigt.
Det er punkt 2 om EU’s tiltag og fremtidig planlægning.
Jeg vil også lige nævne, at vi sent i går aftes fik at vide, at der
sandsynligvis i løbet af weekenden vil blive udarbejdet et sæt
rådskonklusioner, som også vil blive drøftet på mandag, med
henblik på at fastlægge den videre vej frem.
Inden jeg gennemgår punktet, skal jeg kort bemærke, at det
tager afsæt i den migrationspakke, som Kommissionen frem-
lagde i onsdags.
[2. Kommissionens migrationspakke]
2.1.
Kommissionen vil på rådsmødet orientere ministrene om
de forslag, der knytter sig til migrationspakken. Det drejer sig
om 7 forslag:
o
En midlertidig omfordelingsordning
fra Italien, Græken-
land og Ungarn (rådsafgørelse), dvs. et supplement til-
den afgørelse, man blev enige om på rådsmødet i juli,
der kun omhandlede Italien og Grækenland,
2
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 101: Spm. om talepapir fra samrådet den 11. september 2015 om de væsentligste punkter på dagsordenen for rådsmødet (retlige og indre anliggender), til udlændinge-, integrations- og boligministeren
o
En permanent omfordelingsmekanisme
inden for ram-
merne af en revideret Dublin-forordning (forordning)
o
En Europæisk liste om
sikre oprindelseslande
(forord-
ning)
o
En EU-handlingsplan om tilbagesendelse
(meddelelse)
o
En meddelelse om den eksterne dimensions
rolle i Eu-
ropas flygtningekrise og endelig
o
Etableringen af en EU trustfond
for stabilitet og håndte-
ring af grundlæggende årsager til ulovlig migration i Afri-
ka (to kommissionsbeslutninger), samt en
o
Meddelelse om
udbudsregler
i forbindelse med den ak-
tuelle asylkrise.
Jeg vil nu kort gennemgå forslagene et for et, men vil dog und-
lade at introducere forslaget om udbudsregler.
1.2. Midlertidig omfordelingsordning fra Italien, Grækenland,
Ungarn
Som sagt skal forslaget om en midlertidig omfordelingsordning
ses som supplement til den eksisterende frivillige omforde-
lingsordning vedtaget på det ekstraordinære rådsmøde i juli til
fordel for Italien og Grækenland.
Forslaget betyder, at også Ungarn omfattes af denne ordning.
Forslaget omfatter yderligere 120.000 asylansøgere over en 2-
årig periode.
Som det også fremgår af forslaget kan Danmark ikke deltage i
ordningen på grund af retsforbeholdet.
1.3. En permanent omfordelingsordning
3
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 101: Spm. om talepapir fra samrådet den 11. september 2015 om de væsentligste punkter på dagsordenen for rådsmødet (retlige og indre anliggender), til udlændinge-, integrations- og boligministeren
Kommissionen foreslår også en permanent og bindende om-
fordelingsmekanisme
fordelingsordning.
En sådan mekanisme kan tages i anvendelse i klart definerede
nødsituationer i enkelte medlemsstater og sikre omfordeling
fra de pågældende lande til andre EU-lande.
Som følge af retsforbeholdet deltager Danmark ikke i den fæl-
les asylpolitik, og Danmark vil derfor ikke deltage i en perma-
nent omfordelingsordning.
Jeg vil samtidig understrege, at Regeringen lægger stor vægt på
at forblive en del af Dublin-systemet]
1.4. Liste over sikre oprindelseslande
Det næste forslag, er forslaget om en europæisk liste over sikre
oprindelseslande.
Formålet med forslaget er smidiggørelse af sagsbehandlingen i
form af en særlig hurtig procedure i sager, hvor en ansøgning
fra en asylansøger vurderes at være ubegrundet, og ansøgeren
kommer fra et land på listen.
Listen indeholdt i forslaget omfatter Tyrkiet og Vestbalkan (Al-
banien, Bosnien-Herzegovina, Makedonien, Kosovo, Montene-
gro, Serbien).
Regeringen mener, det er en god idé, at EU-landene arbejder
med en sådan liste.
integreret
i
en
revideret
Dublin-
forordning, der i store træk minder om den midlertidige om-
4
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 101: Spm. om talepapir fra samrådet den 11. september 2015 om de væsentligste punkter på dagsordenen for rådsmødet (retlige og indre anliggender), til udlændinge-, integrations- og boligministeren
Som det fremgår af forslaget kan Danmark dog ikke deltage i
forordningen på grund af retsforbeholdet.
Til gengæld har Danmark sin egen nationale liste. Med undta-
gelse af Tyrkiet indgår alle landene på Kommissionens liste og-
så på Danmarks liste. Der indgår også andre lande på den dan-
ske liste. [Danmarks egen liste udarbejdes af Udlændingesty-
relsen i samarbejde med Dansk Flygtningehjælp.]
1.5. EU-handlingsplan om tilbagesendelse
Det næste forslag er en meddelelse fra Kommissionen om en
EU-handlingsplan om tilbagesendelse.
Regeringen støtter en langt mere effektiv tilbagesendelsespoli-
tik, herunder til det afrikanske kontinent, og lægger vægt på en
bedre samtænkning af udviklingspolitik, handelspolitik og an-
dre udenrigspolitiske instrumenter med henblik på at sikre ef-
fektive tilbagetagelsesaftaler.
Det er et meget vigtigt indsatsområde, og EU-landene er ikke
gode nok til at effektuere udsendelserne.
1.6. Den eksterne dimensions rolle til håndtering af flygtnin-
gekrisen i Europa og etablering af en EU trustfond
Det næste initiativ i migrationspakken, er Kommissionens
meddelelse om den eksterne dimensions rolle til håndtering af
flygtningekrisen i EU.
Meddelelsen retter sig imod håndteringen af årsagerne til mi-
gration, navnlig konflikt og fattigdom, samt mod de nærområ-
der og transitlande, som er hårdt påvirket af krisen.
5
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 101: Spm. om talepapir fra samrådet den 11. september 2015 om de væsentligste punkter på dagsordenen for rådsmødet (retlige og indre anliggender), til udlændinge-, integrations- og boligministeren
Med et budget på knap 100 mia. euro for perioden 2014-20 har
EU’s eksterne samarbejde en vigtig rolle i forhold til at bekæm-
pe fattigdom, ulighed og arbejdsløshed.
Meddelelsen peger også på behovet for politisk engagement i
løsning af konflikterne i Syrien, Irak og Libyen. Bl.a. nævnes Sy-
rien-trustfonden, der bidrager til stabilisering og genopbygning
af Syrien. På samme måde nævnes planerne om etablering af
en trustfond til håndtering af grundlæggende årsager til migra-
tion i Afrika med fokus på kriserne i Sahel-regionen, ved Tchad-
søen samt på Afrikas Horn og i Nordafrika..
Kommissionen foreslår indsatser omkring stabilitet, bedre
håndtering af migration og de underliggende årsager til desta-
bilisering, tvungen og irregulær migration. Det skal ske gennem
fremme af modstandsdygtighed, økonomiske og lige mulighe-
der, sikkerhed og udvikling.
I meddelelsen peges på EU’s indsatser i forhold til at støtte Li-
banon, Jordan og Tyrkiet med humanitær bistand samt regio-
nale beskyttelsesprogrammer.
Regeringen mener i den sammenhæng, at der er behov for en
markant styrket nærområdeindsats.
Endelig peger Kommissionen på EU’s eksterne instrumenter
som løftestang til mere effektive tilbagetagelsesaftaler samt på
behovet for at bekæmpe menneskesmugling. I forhold til be-
kæmpelse af menneskesmugling spiller EU’s militære operation
i Middelhavet (EUNAVFOR MED) en nøglerolle (DK deltager ik-
ke på grund af forsvarsforbeholdet), men der peges også på en
generel styrkelse af aspektet på EU’s missioner i regionen.
6
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 101: Spm. om talepapir fra samrådet den 11. september 2015 om de væsentligste punkter på dagsordenen for rådsmødet (retlige og indre anliggender), til udlændinge-, integrations- og boligministeren
Det er et område, hvor udenrigsministeren har en vigtig rolle.
[Afslutning]
Der er planlagt ordinært rådsmøde (retlige og indre anliggen-
der) den 8.-9. oktober 2015 i Luxembourg.
7