Udenrigsudvalget 2014-15 (2. samling)
URU Alm.del
Offentligt
1548997_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Dato 25. september 2015
Spørgsmål 48 fra
Udenrigsudvalget til
udenrigsministeren af 28.
august 2015, stillet af
Christian Juhl (EL).
Spørgsmål 48
Det danske rederi Ultrabulk Shipping har en fast kontrakt på at sejle fosfat fra de af
Marokko besatte dele af Vestsahara til Canada. Den danske organisation Afrika
kontakt kunne i august 2014 oplyse, at Ultrabulk Shipping nu er blandt de største
transportører af fosfat fra det af Marokko besatte Vestsahara. Den 1. august 2014
henvendte Afrika Kontakt sig til Ultrabulk Shipping A/S for at advare rederiet om,
at dets aftale om transport om fosfat fra Vestsahara er i strid med international lov.
Denne henvendelse har ikke medført, at rederiet har ændret praksis, idet bl.a.
selskabets administrerende direktør, Per Lange, og rederiets advokater, finder, at
denne transport er lovlig. "Det er korrekt, at Ultrabulk har en lastekontrakt med
fosfat, i henhold til hvilken vores kunde har ret til at nominere forskellige
lastehavne, herunder Layounne i Vestsahara." skriver Peer Lange til Afrika Kontakt,
og fortsætter "I forbindelse med den konkrete aktivitet har vores kunde (Agrium
Inc.) redegjort for, hvordan eksporten kommer lokalbefolkningen til gode.
Materialet er offentligt tilgængeligt. Således følger vi FN's retningslinjer, samt
anbefalingen fra den danske regering og Folketingets Udenrigsudvalg".
Ministeren bedes på baggrund heraf redegøre for følgende:
1) Mener ministen, at et statsligt selskab der kontrolleres af en besættelsesmagt, kan
bruges som sandhedsvidne på, at lokalbefolkningen får gavn af eksporten af fosfat
som krævet af international lov, jf. FNs generalsekretærs daværende juridiske
rådgiver, Hans Corells fortolkning?
2) Hvad vil ministeren gøre for at stoppe, at danske rederiers skibe bruges til at
transportere illegal fosfat fra det af Marokko besatte Vestsahara?
3) Ultrabulk Shipping anfører, at der findes dokumentation, der påviser, at selskabet
holder sig inden for den normale fortolkning af international lov, ved at
lokalbefolkningen drager fordel og giver deres accept. Det har dog ikke været muligt
at få dette materiale udleveret. Vil ministeren foranledige, at dokumentationen for,
at Ultrabulk Shippings transport af fosfat følger Folketingets beslutninger og
international lov, fremlægges for udvalget?
URU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 48: Spm. om ministen mener, at et statsligt selskab der kontrolleres af en besættelsesmagt, kan bruges som sandhedsvidne på, at lokalbefolkningen får gavn af eksporten af fosfat som krævet af international lov, til udenrigsministeren
1548997_0002.png
Svar
Ad 1:
Det ser jeg ikke grundlag for at vurdere.
Ad 2:
Regeringen opfordrer i alle sammenhænge danske virksomheder og offentlige
institutioner til at sikre, at kommercielle aktiviteter ikke skader lokalbefolkningen i
Vestsahara og til at udvise speciel agtpågivenhed ved engagement i ikke-selvstyrende
områder.
Der er ikke vedtaget internationale sanktioner i forhold til Vestsahara, og dermed er
det som udgangspunkt lovligt for såvel offentlige myndigheder som private at
handle med og investere i Vestsahara. Udnyttelse af naturressourcer i sådanne
områder skal dog ifølge folkeretten foretages i overensstemmelse med
lokalbefolkningens interesser og må ikke finde sted, medmindre gevinsten kommer
lokalbefolkningen i området til gode. Der kan bl.a. henvises til FN’s juridiske
tjenestes udtalelse af 12. februar 2002 vedr. Vestsahara (S/2002/161).
Udenrigsministeriet fraråder offentlige institutioners, herunder danske kommuners,
finansielle aktiviteter/indkøb af varer, der hidrører fra områder med uafklaret
folkeretlig status som f.eks. Vestsahara, med mindre det kan dokumenteres, at
transaktionen kommer lokalbefolkningen til gode. Danmark har således heller ingen
skattefinansierede programmer eller indsatser, for at fremme danske
erhvervsinteresser i Vestsahara.
Private virksomheder står til ansvar for egne dispositioner. Hvorvidt kommercielle
aktiviteter er i overensstemmelse med FN’s anbefalinger må den enkelte virksomhed
vurdere ud fra de konkrete omstændigheder og virksomhedens kendskab til alle
relevante forhold. Generelt opfordrer regeringen virksomheder til at udvise
samfundsansvar i tråd med principperne i FN’s Global Compact, der sætter
universelle normer på området.
Ad 3:
Jeg ser ikke grundlag for at engagere mig i dialogen mellem spørgeren og den
pågældende virksomhed.