Udvalget for Landdistrikter og Øer 2014-15 (2. samling)
ULØ Alm.del
Offentligt
1546202_0001.png
Dato
21-05-2015
Aftale om lavere færgetakster - UDKAST
Regeringen (Socialdemokraterne og Radikale Venstre), [Venstre, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, og Det Konservative Folkeparti] er enige om at
gennemføre en væsentlig nedsættelse af færgetaksterne for passager- og biltrafikken
mv. på en række færger med virkning fra efter skolernes sommerferie 2016.
Færgebetjeningen er helt central for at bevare og udvikle øerne som levende helårs-
samfund. Parterne ønsker med det nye initiativ til nedsættelse af færgetaksterne at
fremme mulighederne for vækst på øerne, herunder ikke mindst ved at understøtte
udviklingen af turisterhvervene uden for den egentlige højsæson. Lavere færgetakster
vil – ud over at fremme erhvervsudviklingen – også understøtte bosætningen på øer-
ne.
Det nye initiativ ligger i forlængelse af den nedsættelse af taksterne for godstransport,
der gennemføres fra den 1. juni 2015.
Parterne er enige om at afsætte 60 mio. kr. i 2016 og fra og med 2017 133 mio. kr.
(2015-niveau) til nedsættelse af færgetakster. Initiativet finansieres med de 48 mio.
kr., der er til overs fra den ramme, der blev afsat med sidste års vækstpakke til reduk-
tion af godstakster. Derudover finansieres initiativet under udgiftsloftet for drift.
Det samlede tilskudsbehov er baseret på en model, hvor der betales for bil og hver
enkelt person særskilt. Der er i de økonomiske beregninger lagt til grund, at der for
hver passager betales 1,27 kr. og for biler 3,62 kr. pr. sejlet kilometer. Derudover er
modellen afgrænset til ikke at omfatte højsæsonen forstået som skolernes sommerfe-
rie (6 uger). Og endelig er beregningerne foretaget med en fast grundpris på 20 kr. pr.
passager for en returbillet.
Parterne er i forhold til udmøntningen af initiativet opmærksomme på, at der eksisterer
en lang række forskellige billettyper og forskellige rabatordninger på de enkelte færge-
ruter. Der er tale om ordninger, der afspejler forskellige lokale behov og prioriteringer.
Parterne er derfor enige om, at der fortsat bør være en vis frihed til at fastlægge den
takst- og billetstruktur, som det lokalt vurderes er den bedste løsning i forhold til at
understøtte vækst og bosætning.
Den kommende tilskudsordning baseres derfor på følgende principper:
Inden for den samlede tilskudsramme fordeles midlerne til de enkelte ruter ef-
ter en fordelingsnøgle baseret på gennemsnitlige omsætnings- og passager-
tal for perioden 2012-14.
Midlerne øremærkes til nedsættelse af færgetakster uden for skolernes
sommerferie, jf. dog nedenfor for så vidt angår de statslige ruter.
Opfølgning og kontrol med midlernes anvendelse søges tilrettelagt med fær-
rest mulige administrative omkostninger for kommunerne og staten.
ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om oversendelse af skriftligt materiale i ministeriet vedrørende møder m.v. om hel eller delvis indførelse af trafikal ligestilling for øerne (landevejsprincippet), til social- og indenrigsministeren
1546202_0002.png
Initiativet omfatter færgerne til en række mindre øer samt Læsø, Samsø, Ærø, Fanø
og Bornholm. Gruppen af småøer omfatter Sejerø, Nekselø, Orø, Agersø, Omø, Askø,
Femø, Fejø, Baagø, Avernakø, Lyø, Bjørnø, Birkholm, Strynø, Drejø, Skarø, Hjortø,
Aarø, Barsø, Endelave, Hjarnø, Venø, Anholt, Tunø, Fur og Egholm.
Der ydes dog ikke tilskud, såfremt billetpriserne på en rute allerede er så lave, at der i
foran beskrevne model ikke er et tilskudsbehov.
For de ikke-statslige ruter gennemføres initiativet ved lovgivning gennem ændring af
lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner.
For de statslige ruter til Bornholm og Samsø vil billetnedsættelserne ske på en måde,
der er i overensstemmelse med de eksisterende billetstrukturer på disse ruter. Gen-
nemførelsen af nedsættelserne vil desuden bero på en konkret forhandling med ope-
ratøren på ruterne for så vidt angår de eksisterende kontrakter. Udmøntningen, for så
vidt angår Bornholm, vil endvidere ske under hensyntagen til Aftalen om Den fremtidi-
ge færgebetjening på Bornholm af 11. december 2014.
2