Udvalget for Landdistrikter og Øer 2014-15 (2. samling)
ULØ Alm.del
Offentligt
1546201_0001.png
Enhed
ADMPOL
Sagsbehandler
mb
Koordineret med
Baggrundspapir vedr. initiativet om lavere færgetakster
Regeringen har som led i Vækstpakken 2015 fremlagt en række udkantsinitiativer, der
skal skabe bedre vilkår for at bo og arbejde i land- og yderkommuner, herunder for-
slag om lavere færgetakster for passagerer og biler mv. og en erstatningsfærge til
Bornholm.
Regeringen har afsat en ramme på 60 mio. kr. i 2016 og 133 mio. kr. årligt fra 2017 til
forslaget om lavere færgetakster.
Forslaget om lavere færgetakster tager afsæt i Økonomi- og Indenrigsministeriets
analyse af konkurrencemæssig ligestilling af små øer og ø-kommuner, som blev of-
fentliggjort i marts 2015. Analysen indeholder beregninger af omkostninger ved at
gennemføre et såkaldt landevejsprincip, dvs. princippet om at have samme pris for at
sejle med færgen som at køre en tilsvarende strækning på landevej.
Regeringens forslag om lavere færgetakster tager udgangspunkt i den model, hvor
omkostningerne ved et landevejsprincip er beregnet til 181 mio. kr., ekskl. Fanø-ruten.
Udgangspunktet for denne model er, at der betales for bil og hver enkelt person sær-
skilt. Der er i de økonomiske beregninger lagt til grund, at der for hver passager beta-
les 1,27 kr. og for biler 3,62 kr. pr. sejlet kilometer.
Regeringens forslag er baseret på en tilpasning af modellen. For det første er regerin-
gens model afgrænset til ikke at omfatte højsæsonen forstået som skolernes sommer-
ferie (6 uger). For det andet er beregningerne foretaget med en fast grundpris på 20
kr. pr. passager for en returbillet.
Desuden er Fanø-ruten indarbejdet i regeringens model. Fanø-ruten indgik ikke i be-
regningerne i færgerapporten.
De samlede omkostninger ved forslaget om lavere færgetakster kan herefter beregnes
til 133 mio. kr. årligt svarende til den afsatte ramme. Beløbet er udtryk for differencen
mellem de nuværende billetindtægter (oplysninger for 2013) og de lavere billetindtæg-
ter, som ville være resultatet, hvis den standardberegning af billetpriserne, der er be-
skrevet ovenfor, lægges til grund.
Forslaget om at holde højsæsonen udenfor ordningen skal dels ses som en målrettet
forsøg på at understøtte en udvidelse af turistsæsonen udenfor højsæsonen, dels vil
det tjene til at undgå, at der kan opstå kapacitetsproblemer i en periode, hvor turist-
strømmen typisk er stor.
Indregningen af en grundpris på 20 kr. på passagerbilletter tager afsæt i, at billetprisen
på nogle meget korte ruter bliver så lav, at omkostningerne ved at opkræve betalingen
overstiger billetprisen. Forslaget har hentet inspiration fra en ordning i Skotland.
Sagsnr.
2015 - 315
Doknr.
232507
Dato
21-05-2015
ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om oversendelse af skriftligt materiale i ministeriet vedrørende møder m.v. om hel eller delvis indførelse af trafikal ligestilling for øerne (landevejsprincippet), til social- og indenrigsministeren
1546201_0002.png
Der udestår et væsentligt arbejde i forhold til, hvorledes forslaget i praksis kan imple-
menteres. Færgeområdet er meget komplekst, fordi færgedriften på de enkelte ruter
er tilrettelagt meget forskelligt, hvilket bl.a. giver sig udslag i mange forskellige billetty-
per. KL og ekspertise på færgeområdet vil blive inddraget i overvejelserne om ordnin-
gens nærmere gennemførelse i forhold til de ikke-statslige ruter.
Fordelingen af tilskud vil ske på grundlag af gennemsnitlige omsætningstal og passa-
gertal for perioden 2012-14.
Desuden vil der være behov for at undersøge eventuelle statsstøtteretlige aspekter.
Samlet set betyder implementeringsudfordringerne, at der realistisk kan stiles efter
ikrafttræden efter sommerferien 2016.
For de ikke-statslige ruter vil der være en lovgivningsproces. For de statslige ruter til
Bornholm og Samsø vil billetnedsættelserne ske på en måde, der er i overensstem-
melse med de eksisterende billetstrukturer på disse ruter. Gennemførelsen af nedsæt-
telserne vil desuden bero på en konkret forhandling med operatøren på ruterne, for så
vidt angår de eksisterende kontrakter. Udmøntningen, for så vidt angår Bornholm, vil
endvidere ske under hensyntagen til Aftalen om Den fremtidige færgebetjening på
Bornholm af 11. december 2014.
Det bemærkes, at regeringen særskilt har foreslået at afsætte 30 mio. kr. til en reser-
vefærge til Bornholm.
Prisnedsættelsen på de enkelte ruter vil variere afhængigt af sejlafstanden, prisstruk-
turen og det nuværende prisniveau på de enkelte ruter. Det bemærkes, at kommuner-
ne efterspørger lokal handlefrihed til at kunne tilrettelægge en ordning ud fra lokale
prioriteringer, bl.a. om fordelingen af prisnedsættelser på de enkelte billettyper.
Tilskuddet til nedsættelse af færgetakster for passagerer og biler vil være øremærket.
Det indebærer, at det vil være nødvendigt med opfølgning på anvendelsen af tilskud-
det. Opfølgningen vil blive tilrettelagt således, at der opstår færrest mulige administra-
tive omkostninger både for kommunerne og for staten. Tildeling af tilskud vil være
betinget af, at kommunen på tilfredsstillende vis kan godtgøre, at tilskuddet i det for-
udgående kalenderår er anvendt efter formålet.
Den nærmere tilrettelæggelse af ordningen vil kunne hente inspiration fra godsområ-
det, hvor der ydes øremærkede tilskud til nedsættelse af billetpriser, men uden at stille
detaljerede krav til den lokale tilrettelæggelse af ordningen.
2