Udvalget for Landdistrikter og Øer 2014-15 (2. samling)
ULØ Alm.del
Offentligt
Enhed
ADMPOL
Sagsbehandler
mb
Koordineret med
Baggrundspapir vedr. initiativet om lavere færgetakster
Regeringen har som led i Vækstpakken 2015 fremlagt en række udkantsinitiativer, der
skal skabe bedre vilkår for at bo og arbejde i land- og yderkommuner, herunder for-
slag om lavere færgetakster for passagerer og biler mv. og en erstatningsfærge til
Bornholm.
Regeringen har afsat en ramme på 60 mio. kr. i 2016 og 133 mio. kr. årligt fra 2017 til
forslaget om lavere færgetakster.
Forslaget om lavere færgetakster tager afsæt i Økonomi- og Indenrigsministeriets
analyse af konkurrencemæssig ligestilling af små øer og ø-kommuner, som blev of-
fentliggjort i marts 2015. Analysen indeholder beregninger af omkostninger ved at
gennemføre et såkaldt landevejsprincip, dvs. princippet om at have samme pris for at
sejle med færgen som at køre en tilsvarende strækning på landevej.
Regeringens forslag om lavere færgetakster tager udgangspunkt i den model, hvor
omkostningerne ved et landevejsprincip er beregnet til 181 mio. kr., ekskl. Fanø-ruten.
Udgangspunktet for denne model er, at der betales for bil og hver enkelt person sær-
skilt. Der er i de økonomiske beregninger lagt til grund, at der for hver passager beta-
les 1,27 kr. og for biler 3,62 kr. pr. sejlet kilometer.
Regeringens forslag er baseret på en tilpasning af modellen. For det første er regerin-
gens model afgrænset til ikke at omfatte højsæsonen forstået som skolernes sommer-
ferie (6 uger). For det andet er beregningerne foretaget med en fast grundpris på 20
kr. pr. passager for en returbillet.
Desuden er Fanø-ruten indarbejdet i regeringens model. Fanø-ruten indgik ikke i be-
regningerne i færgerapporten.
De samlede omkostninger ved forslaget om lavere færgetakster kan herefter beregnes
til 133 mio. kr. årligt svarende til den afsatte ramme. Beløbet er udtryk for differencen
mellem de nuværende billetindtægter (oplysninger for 2013) og de lavere billetindtæg-
ter, som ville være resultatet, hvis den standardberegning af billetpriserne, der er be-
skrevet ovenfor, lægges til grund.
Forslaget om at holde højsæsonen udenfor ordningen skal dels ses som en målrettet
forsøg på at understøtte en udvidelse af turistsæsonen udenfor højsæsonen, dels vil
det tjene til at undgå, at der kan opstå kapacitetsproblemer i en periode, hvor turist-
strømmen typisk er stor.
Indregningen af en grundpris på 20 kr. på passagerbilletter tager afsæt i, at billetprisen
på nogle meget korte ruter bliver så lav, at omkostningerne ved at opkræve betalingen
overstiger billetprisen. Forslaget har hentet inspiration fra en ordning i Skotland.
Sagsnr.
2015 - 315
Doknr.
232507
Dato
21-05-2015