Udvalget for Landdistrikter og Øer 2014-15 (2. samling)
ULØ Alm.del
Offentligt
1555843_0001.png
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Sagsnr.
2015 - 6696
Doknr.
272290
Dato
13-10-2015
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og øer har d. 17.09.2015 stillet følgende
spørgsmål nr. 24 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Udvalget.
Spørgsmål nr. 24:
”Vil ministeren sende udvalget en oversigt over udviklingen de seneste 10 år i priser
på færgebilletter til øerne samt den procentvise stigning sammenholdt med den al-
mindelige prisudvikling? Oversigten bedes opgjort på de enkelte økommuner og små-
øer.”
Svar:
Social- og Indenrigsministeriet har til brug for besvarelse af udvalgets spørgsmål an-
modet om oplysninger fra kommuner med små øer, der modtager tilskud efter § 20 i
lov om kommunal udligning og tilskud, ø-kommunerne og selskabet Danske Færger
A/S, der besejler de statslige ruter til Bornholm og Samsø. Ikke alle kommuner har
indsendt de ønskede oplysninger ved fristens udløb.
Af hensyn til at kunne svare indenfor tidsfristen samt give et overskueligt billede af
prisudviklingen, har ministeriet anmodet kommuner og færgeoperatører om at indsen-
de oplysninger om priser for hhv. en standard returbillet for en passager og en stan-
dard returbillet for en bil, dvs. en billet uden rabat i perioden 2005 til 2015. Priser og
prisudviklingen i perioden 2005-2014 vises i bilag 1.
Danmarks Statistik har oplyst, at den statistik der anvendes, når der tales om ”den
almindelige prisudvikling”, er forbrugerprisindekset.
Forbrugerprisindekset viser prisudviklingen for de varer og tjenester, der indgår i de
private husholdningers forbrug i Danmark.
Prisudviklingen mellem 2014 og 2015 er endnu ikke opgjort. Forbrugerprisindekset er i
perioden 2005-2014 steget med 18,5 pct.
Priserne på en standard billet uden rabat for en passager og en bil har i de seneste 10
år udviklet sig meget forskelligt på de enkelte færgeruter.
I bilag 1 vises priserne på de enkelte ruter for hhv. en passagerbillet og en bilbillet i
perioden 2005-2015. For at kunne sammenligne med forbrugerprisindekset er prisud-
viklingen vist for perioden 2005-2014.
For ruter, hvor der foreligger oplysninger om billetpriser for hele perioden 2005-2014,
er den mindste stigning 19 pct. og den største stigning 66,7 pct. for en passagerbillet.
ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om udviklingen de seneste 10 år i priser på færgebilletter til øerne m.v., til social- og indenrigsministeren
1555843_0002.png
Den mindste stigning for en bilbillet i perioden 2005-2014 ligger på 10,4 pct., mens
den største stigning i pris ligger på 81,5 pct.
Det kan supplerende oplyses, at Danmarks Statistik også opgør forbrugerprisindeks
for enkelte varegrupper, bl.a. for personbefordring med færge. Dette indeks er bereg-
net på baggrund af en blanding af priser på bil og personbilletter på følgende færgeru-
ter: Rødby-Puttgarden, Helsingør-Helsingborg, Sjællands Odde – Ebeltoft, København
(Køge) – Rønne, København-Oslo, Frederikshavn-Sverige og Frederikshavn-Norge.
Forbrugerprisindekset for personbefordring med færge er steget med 56,2 pct. i perio-
den 2005-2014.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
2
ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om udviklingen de seneste 10 år i priser på færgebilletter til øerne m.v., til social- og indenrigsministeren
1555843_0003.png
3