Udvalget for Landdistrikter og Øer 2014-15 (2. samling)
ULØ Alm.del
Offentligt
1556017_0001.png
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Sagsnr.
2015 - 6698
Doknr.
270735
Dato
14-10-2015
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer har d. 17. september 2015 stillet følgen-
de spørgsmål nr. 22 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besva-
res.
Spørgsmål nr. 22:
”Vil ministeren i fortsættelse af samrådet 16/9-15 om Landevejsprincippet kommentere
den vedlagte Tillægsaftale af 26/5-15 mellem regeringen (Socialdemokratiet og Radi-
kale Venstre), Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative
Folkeparti om den fremtidige færgebetjening af Bornholm for så vidt angår det sidste
afsnit i aftalen, hvoraf det under overskriften ”Lavere billetpriser” fremgår: ”Partierne
mødes igen om udmøntningen af midler til lavere billetpriser, når disse er fordelt, jf.
indledte forhandlinger i regi af Økonomi- og Indenrigsministeriet om udmøntning af
133 mio. kr. årligt til lavere færgebilletpriser til gavn for de danske ø-samfund.”?”
Svar:
Der henvises i tillægsaftalen fra den 26. maj 2015 om den fremtidige færgebetjening
af Bornholm til, at der var indledt forhandlinger i det tidligere Økonomi- og Indenrigs-
ministerium om lavere færgetakster inden for en ramme på 133 mio. kr. årligt. Endvi-
dere fremgår det af tillægsaftalen, at parterne mødes igen om udmøntningen af midler
til lavere billetpriser.
Det er korrekt, at der var indledt politiske forhandlinger i regi af Økonomi- og Inden-
rigsministeriet om nedsættelse af færgetakster for passagerbefordring til og fra øer,
men der blev ikke indgået nogen aftale hverken om model eller finansiering, inden der
den 27. maj 2015 blev udskrevet valg til Folketinget.
På trods af den stramme finanslov vil regeringen fremlægge et udspil om nedsættelse
af færgetakster. Som det fremgår af finanslovsforslaget for 2016, er der afsat 150 mio.
kr. til udspillet om Vækst og udvikling i hele Danmark, hvor en del af disse midler kan
anvendes til takstnedsættelse. Desuden er der som bekendt 48 mio. kr. i overskud fra
godsinitiativet. Det vil gøre det muligt at tage et vigtigt skridt i retning af et landevejs-
princip for personbefordring, som øerne har ønsket sig i mange år.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann