Udvalget for Landdistrikter og Øer 2014-15 (2. samling)
ULØ Alm.del
Offentligt
1554803_0001.png
Social- og Indenrigsministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
[email protected]
Teknik og Miljø
Dahlsvej 3
4220 Korsør
www.slagelse.dk
Svar til Social- og Indenrigsministeriet om besparelser på
færgedrift
Social- og Indenrigsministeriet har i mail af den 25. august 2015 rettet hen-
vendelse til Slagelse Kommune for at bede om kommentarer til et brev fra
Agersø Beboerforening, Omø Beboer- & Grundejerforening samt formanden
for kommunens Ø-udvalg. Brevet er sendt den 18. august 2015 til Udvalget
for Landdistrikter og Øer i Folketinget, og har foranlediget at formanden for
udvalget, Peter Juel Jensen, har stillet spørgsmål til Social- og Indenrigsmi-
nisteren om besparelser på færgedriften til Agersø og Omø. Kommunen er
derfor blevet bedt om at forholde sig til de spareplaner og konsekvenser
heraf, som nævnt i brevet fra Agersø Beboerforening, Omø Beboer- &
Grundejerforening samt formanden for kommunens Ø-udvalg.
Som det nævnes i brevet står kommunen overfor store økonomiske udfor-
dringer. Der er udarbejdet et spareforslag på færgedriften på 2,3 millioner.
Samtidig er der udarbejdet forslag til driftsønske på 1,5 millioner til drift af
et nyt afløserfartøj, som kommunen har afsat 8 millioner til, på budgettet for
2015.
Udgifter til færge- og havnedrift
Af det omtalte brev fra ø-repræsentanterne fremgår det, at ”der en regn-
skabsmæssig balance i driften af færgerne, hvis man medregner billetind-
tægter og det § 20 tilskud som kommunen modtager, fordi de har øer. Det
vil sige at Slagelse Kommune reelt set ikke bidrager til den basale drift af
færgerne”.
Her bemærker kommunen, at den ikke ser på færgeregnskabet på samme
måde.
I kraft af kommunens status som en ’kommune med mindre øer’ modtager
vi via det årlige bloktilskud et særligt tilskud til finansiering af kommunale
merudgifter på grund af øerne. Dette tilskud var i 2014 på
10,668 millioner
kr.,
og vil i indeværende år – altså 2015 – være på 10,860 millioner. kr.
31. august 2015
Sagsid.: 330-2015-66031
Kontaktperson:
Flemming Kortsen
Dir.tlf.: 58 57 33 73
ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om kommentar til henvendelse af 18/8-15 fra Agersø Beboerforening, Ø-udvalget for Agersø og Omø, og Omø Beboer- & Grundejerforening om besparelser på færgedriften til Agersø og Omø, jf. ULØ alm. del - bilag 14, til social- og indenrigsministeren
1554803_0002.png
Slagelse Kommune har opgjort de væsentligste merudgifter vedrørende fær-
ger og færgehavne med udgangspunkt i regnskabet for 2014. Kommunens
udgifter hertil fremgår af nedenstående:
Side2/5
Merudgifter til færgedrift jævnfør regnskab 2014 som alene vedrører kom-
munale udgifter til færgedrift i forbindelse med ø-overfart:
(Opgørelse 1.000 kr.)
Færgedrift – i alt (Agersø/Omø)
Udgifter
Indtægter (billetter)
Netto
20.782 millioner
-6.723 millioner
14.059 millioner
Havnedrift
Hertil hører merudgifter til havnedrift jævnfør regnskab 2014 vedrører fær-
gelejer, bygningsdrift og andre faciliteter:
(Opgørelse i 1.000 kr.)
Havnedrift – i alt (Stigsnæs/Agersø/Omø)
Udgifter
Indtægter
Netto
Samlet opgørelse for 2014 (Opgørelse i 1.000 kr.)
Samlede nettoudgifter (14.059 + 1.265)
Tilskud til merudgifter pga. øer
Samlet underskud
15.324 millioner
10,668 millioner
4.656 millioner
2.475 millioner
-1.210 millioner
1.265 millioner
Ovenstående tal viser, at der i kommunens optik ikke er den regnskabsmæs-
sige balance, som påpeget i brevet fra ø-repræsentanterne. I den forbindelse
gør kommunen opmærksom på, at der i opgørelsen ikke er medtaget udgif-
ter til investeringer i og afskrivninger af færger og havne, ligesom merudgif-
ter i forbindelse med andre områder, som eksempelvis ældreområdet, skoler
og vejvedligehold samt andre driftsopgaver ikke er medtaget i opgørelsen.
Konsekvenserne af mulige besparelser på færgedriften
Med udgangspunkt i et muligt forslag til en ny sejlplan, som kommunen har
udarbejdet på baggrund af ovennævnte spareforslag på 2,3 millioner, har ø-
repræsentanterne fremsat en række kommentarer til sejlplanen og dens
konsekvenser.
I udarbejdelsen af forslaget til en ny sejlplan har kommunen set på færge-
statistikken, der viser antallet af rejsende fordelt på afgange i den gældende
sejlplan. Det betyder, at der er reduceret antallet af afgange i perioder, hvor
der ofte er få eller ingen passagerer.
ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om kommentar til henvendelse af 18/8-15 fra Agersø Beboerforening, Ø-udvalget for Agersø og Omø, og Omø Beboer- & Grundejerforening om besparelser på færgedriften til Agersø og Omø, jf. ULØ alm. del - bilag 14, til social- og indenrigsministeren
1554803_0003.png
Af ø-repræsentanternes brev fremgår følgende:
1. At besparelserne blandt andet vil medføre: ”trekantssejlads i 8�½ måned
med en færge morgen, aften og midt på dagen, hvor den anden færge læg-
ges op i Stigsnæs”.
Til dette bemærker kommunen, at man har lavet et forslag til en sejlplan
som i forhold til den eksisterende fartplan opererer med en
udvidet
som-
merfartplan gældende fra den 17. maj til den 16. september, mens den eksi-
sterende sommerfartplan kun løber fra den 1. juni til den 31. august. Dette
giver en vinterfartplan på 8 måneder, hvor der i weekenderne opereres med
en lavsæson og en skuldersæson. I vinterperioden er der skåret i de tidlige
morgenafgange, hvor færgestatistikken viser, at der enten er få eller ingen
passagerer med færgerne. På samme måde er der med udgangspunkt i fær-
gestatistikken skåret i de seneste afgange, hvor der ofte er få eller ingen
passagerer. I middagsperioden er det foreslået, at der kun sejles med 1 fær-
ge fra kl. 12-15, da der ligeledes er meget få rejsende på dette tidspunkt.
Som følge heraf vil der i dette tidsrum kun være én afgang fra hver af øerne.
2. At ”færgernes overnatningsplads flyttes fra øerne til fastlandet”.
Her bemærker kommunen, at færgerne kun skal overnatte på Stigsnæs i
vinterperioden ifølge den nye sejlplan.
3. At sejlplanen fartplanen indskrænkes, hvilket betyder ”at folk får umuligt
ved at passe deres arbejde på fastlandet (afskaffelse af tidlige og sene af-
gange)”. Dette udfoldes til at forslaget til en ny sejlplan vil medføre ”en mar-
kant affolkning af øerne, fordi det ikke vil være muligt at pendle eller at væ-
re på dagpenge, fordi man i heldigste fald først kan være på sin arbejdsplads
kl. 8.30 alt afhængig af, hvor langt man har til sin arbejdsplads”.
Til dette bemærker kommunen, at forslaget til den nye sejlplan vil få som
konsekvens, at man i perioden hvor der sejles efter vinterfartplan samt på
helligdage enten skal tage med en tidligere eller en senere afgang, end man
plejer. Samtidig er de sene afgange nedlagt. Det vil dog stadig være muligt
at pendle. Dog skal pendlerne afsted 1 time før, end de plejer, hvis de ikke
kan nå på arbejde med den afgang, som er tilrettet skolebørnenes mødeti-
der. Hvad angår Omø, foreslås den tidlige afgang kl. 5 nedlagt.
I tilknytning hertil kan det nævnes, at en opgørelse over befolkningstallet på
øerne viser, at tendensen til affolkning, som desværre kendetegner de fleste
af landets småøer, også gør sig gældende på Agersø og Omø.
Side3/5
ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om kommentar til henvendelse af 18/8-15 fra Agersø Beboerforening, Ø-udvalget for Agersø og Omø, og Omø Beboer- & Grundejerforening om besparelser på færgedriften til Agersø og Omø, jf. ULØ alm. del - bilag 14, til social- og indenrigsministeren
1554803_0004.png
Side4/5
Befolkningstal
2004
2005
240
190
2006
247
187
2007
231
188
2008
233
178
2009
222
169
2010
208
171
2011
203
167
2012
192
162
2013
181
154
2014
169
157
Agersø
Omø
257
194
Det betyder, at befolkningstallet på Agersø er faldet med 24 % i perioden
2004-2014, mens den på Omø er faldet med 19 % i samme periode. Kom-
munen kan imidlertid ikke udelukke, at en ændret sejlplan vil påvirke denne
proces.
4. At, der ”på helligdage vil der kun være én færge”.
Til dette bemærker kommunen, at det kun er 1. juledag, hvor der sejles med
én færge, idet færgestatistikken viser, at der på denne dag er meget få pas-
sagerer med færgerne. Herudover vil øerne kun betjenes af 1 færge om lør-
dage i lavsæsonen fra den 17. september til den 31. marts.
5. At ”sommerhusejerne forsøger at lægge deres besøg ikke blot i sommer-
sæsonen, men også i skuldersæsonen. Med nedskæringer i fartplanen vil det
blive betydelig sværere at besøge sit sommerhus’”
Til dette bemærker kommunen, at den forsøger at tage højde for skuldersæ-
sonen i forslaget til sejlplanen, hvor der vil være flere afgange i weekender-
ne i perioden fra den 1. april til den 17. maj.
5. At det forudses, at den nye sejlplan vil medføre et fald i antallet af turister
– opgjort til omkring 48.000 – som besøger øerne, og som følge heraf få
konsekvenser for de små turismeerhverv på øerne.
Kommunen anerkender, at rigtig mange turister hvert år besøger Agersø og
Omø, men kan desværre ikke underbygge tallet som nævnes i brevet. De
48.000 er antallet af solgte billetter, som
ikke
kan karakteriseres som ’øbo-
billetter’.
Antal
ikke
’øbo-billetter’ solgt i 2014
Omø
Agersø
I alt
17.367
30.821
48.188
De 48.188 dækker således over en bred vifte af rejsende til og fra øerne som
turister, sommerhusejere, postarbejdere, hjemmehjælpere, renovatører, af-
hentning af materiale fra genbrugsplads, håndværkere, ansatte i virksomhe-
ULØ, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om kommentar til henvendelse af 18/8-15 fra Agersø Beboerforening, Ø-udvalget for Agersø og Omø, og Omø Beboer- & Grundejerforening om besparelser på færgedriften til Agersø og Omø, jf. ULØ alm. del - bilag 14, til social- og indenrigsministeren
1554803_0005.png
der på øerne med videre. Det kan ikke afvises, at nogen af disse rejsende vil
blive berørt af de ændrede sejltider. Kommunen håber imidlertid, at de på
trods af ændringerne, alligevel vil tage til Agersø og Omø.
Side5/5
Afslutningsvis understreger kommunen, at vi altid tilstræber at minimere
eventuelle gener overfor borgerne i forhold til konsekvenserne af mulige be-
sparelser.
Venlig hilsen
Flemming Kortsen
Centerchef for Teknik og Miljø