Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (2. samling)
UFU Alm.del
Offentligt
1549424_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 3. september 2015 har udvalget efter ønske fra Christian Langballe (DF)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 8 (alm. del)
Er arabisk- og islamstudiet baseret på en historisk kritisk og videnskabelig tilgang
til Islam, på samme vis som bl.a. teologi, humaniora og alle andre universitetsfag
har en kritisk og videnskabelig tilgang til deres felt?
Svar
Udvalget spørger generelt til arabisk- og islamstudier. Jeg antager, at spørgsmålet
muligvis kan referere til blandt andet følgende bachelor- og kandidatuddannelser:
arabisk- og islamstudier, der udbydes som henholdsvis bachelor- og kandidat-
uddannelser ved Aarhus Universitet,
bachelor- og kandidatuddannelser i Mellemøstens sprog og samfund ved Kø-
benhavns Universitet (KU),
kandidatuddannelsen i islamiske studier ved KU samt
kandidatuddannelsen i mellemøststudier ved Syddansk Universitet.
For så vidt angår bachelor- og kandidatuddannelser ved universiteter fremgår det
af § 2 stk. 1 i universitetsloven, at ”Universitetet har til opgave at drive forskning og
give forskningsbaseret uddannelse indtil højeste internationale niveau.”
Det er således det enkelte universitets ansvar at levere forskningsbaserede uddan-
nelser af den fornødne kvalitet. Det enkelte universitets interne kvalitetsarbejde
måles i forbindelse med institutionsakkreditering, hvor det skal vurderes, om uni-
versitetets interne kvalitetssikringssystem er tilstrækkeligt effektivt. Dette vedrører
både udvikling af nye uddannelser og gennemførelse af og udvikling af eksisterende
uddannelsesudbud. Det vurderes herunder, om universiteterne sikrer sig, at deres
uddannelser er forskningsbaserede.
Hvis udvalget spørger til den fleksible masteruddannelse på det teologiske fakultet
på KU, som blev annonceret i en kronik i Politiken den 26. august 2015 med over-
skriften ”En islamisk teologisk uddannelse i Danmark”, kan jeg oplyse, at der ikke
findes en egentlig ”islamisk teologisk uddannelse” på masterniveau på KU.
Styrelsen for Videregående Uddannelser har på baggrund af kronikken rettet hen-
vendelse til KU om den omtalte uddannelse. I henvendelsen understreger styrelsen,
at lov om videregående uddannelser for voksne ikke indeholder hjemmel til at
28. september 2015
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
15/022829-07
Side
1/2
UFU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, er arabisk- og islamstudiet baseret på en historisk kritisk og videnskabelig tilgang til Islam, til uddannelses- og forskningsministeren
1549424_0002.png
markedsføre og udbyde uddannelsesforløb, der er fastlagt på forhånd af uddannel-
sesinstitutionen, som et fleksibelt forløb. En fleksibel masteruddannelse ved et
universitet er netop en fleksibel uddannelse, der fastsættes i en personlig uddan-
nelsesplan. Institutionerne kan således ikke udbyde en fleksibel masteruddannelse,
der er fastlagt på forhånd.
Institutionerne kan derimod hjælpe den studerende med at sammensætte et per-
sonligt forløb ved hjælp af uddannelseselementer fra eksisterende uddannelser plus
et afgangsprojekt, jf. § 1 i bekendtgørelse om fleksible forløb inden for videregående
uddannelse for voksne. Uddannelseselementerne i en fleksibel masteruddannelse
er underlagt reglerne om akkreditering som dele af eksisterende uddannelser.
Hvis KU ønsker at udbyde en uddannelse på masterniveau i islamisk teologi, skal
universitetet ansøge om prækvalifikation af uddannelsen efter de almindelige reg-
ler herom.
Styrelsen for Videregående
Uddannelser
Med venlig hilsen
Esben Lunde Larsen
Side
2/2