Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (2. samling)
UFU Alm.del
Offentligt
1558646_0001.png
Notat
Bilag til svar på UFU alm. del spm. 25: Redegørelse til UFU vedr.
revision af de sundhedsfaglige uddannelser
Baggrund
Uddannelses- og Forskningsministeriet igangsatte i 2014 et udviklingsprojekt med
fokus på udvikling af de sundhedsfaglige professionsbacheloruddannelser. Udvik-
lingsprojektet omfatter uddannelserne til sygeplejerske, jordemoder, bioanalytiker,
radiograf, fysioterapeut, ergoterapeut, sundhed og ernæring, global nutrition and
health og psykomotorisk terapeut.
Udviklingsprojektet blev igangsat på baggrund af tilkendegivelser fra de store afta-
gere på sundhedsområdet – KL og Danske Regioner. Organisationerne efterlyste
ændrede/styrkede kompetencer hos dimittender på de sundhedsfaglige professi-
onsbacheloruddannelser. Dimittenderne skal have kompetencer, der matcher et
komplekst sundhedsvæsen i konstant forandring.
Arbejdet er forankret i en styregruppe, hvor de centrale parter er repræsenteret.
Medlemmer er Danske Regioner, KL, Sundhedskartellet, Danske Professionshøj-
skoler, de studerende, Sundhedsstyrelsen samt Styrelsen for Videregående Uddan-
nelser, der er formand for styregruppen.
22. oktober 2015
Styrelsen for Videregående
Uddannelser
Bredgade 43
1260 København K
Tel.
7231 7800
Fax
7231 7801
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
3404 2012
15/025589-06
Formålet
De nuværende sundhedsfaglige professionsbacheloruddannelser er fra perioden
2008-2010. Uddannelserne er tilrettelagt i en national ramme, der er relativt detal-
jeret beskrevet og reguleret. Det har ikke inden for rammen af den regulering været
muligt i tilstrækkeligt omfang at kunne justere uddannelserne i takt med ændrin-
gerne på arbejdsmarkedet.
Formålet med udviklingsprojektet er at udvikle og beskrive uddannelser, der ind-
holdsmæssigt imødekommer både det kompetencebehov, der er i dag – og det
kompetencebehov som forandringer i sundhedsvæsenet i de kommende år forven-
tes at medføre.
Det er et selvstændigt formål i udviklingsprojektet at skabe en ramme for uddan-
nelserne, der giver større fleksibilitet i tilrettelæggelsen af uddannelserne end til-
fældet er i dag, og dermed skabe uddannelser, der er mere robuste over for ændre-
de kompetencebehov på arbejdsmarkedet end de nuværende uddannelser.
Side
1/2
UFU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om ministeren vil udarbejde et notat, der redegør for revisionen af de sundhedsfaglige uddannelser, til uddannelses- og forskningsministeren
1558646_0002.png
Tidsplan
Udviklingsarbejdet blev formelt igangsat i december 2014 som opfølgning på sund-
heds- og uddannelsespolitiske udspil fra arbejdsgiver- og arbejdstagerorganisatio-
ner samt det såkaldte Uddannelsesfremsyn, gennemført for Uddannelses- og
Forskningsministeriet.
Det forventes, at de nye uddannelser vil kunne træde i kraft med virkning fra som-
meren 2016.
I efteråret 2015 arbejder 9 udviklingsgrupper (én pr. uddannelse/profession) med
at beskrive grundlaget for, at Uddannelses- og Forskningsministeriet primo 2016
kan udarbejde udkast til uddannelsesbekendtgørelser, inkl. uddannelsesbilag. Pa-
rallelt hermed bekriver udviklingsgrupperne de såkaldte ’fælles uddannelsesele-
menter’ inden for uddannelsens første to år.
Fra januar 2016 igangsættes arbejdet med at udarbejde studieordningerne. Arbej-
det tager afsæt i beskrivelsen af de fælles uddannelseselementer.
Styrelsen for Videregående
Uddannelser
Resultatet af revisionsarbejdet – og status
Rammen for hver uddannelse består fremover af fire elementer.
Uddannelses-
bilag (viden,
færdigheder
og
kompetencer)
Studieordning
pr. udd. pr.
UC
Fælles
udd.elementer
– de første 2
år
Uddannelses-
bekendtgørelse
De to
mørke
kasser udgør det formelle juridiske grundlag på bekendtgørelsesni-
veau. Dette svarer i form til den nuværende regulering. Uddannelserne vil frem-
over blive reguleret med hjemmel i disse to dokumenter.
De to
lyse
kasser udgør sektorniveauet, dvs. studieordningen pr. uddannelse som
udarbejdes på institutionsniveau. For at sikre, at uddannelserne reelt tilrettelægges
så det understøttes, at der fastlægges ét nationalt kompetenceniveau pr. uddannel-
se, beskrives de uddannelseselementer, der tilrettelægges inden for en uddannelses
første to år, i fælleskab af de udbydende professionshøjskoler.
Modellen forhindrer ikke i sig selv, at uddannelser med en stærk tradition for nati-
onalt samarbejde kan udarbejde institutionsspecifikke studieordninger, der minder
om de nuværende nationale studieordninger.
Parterne i Styregruppen har identificeret en række indholdsmæssige pejlemærker,
der i løbet af udviklingsarbejdet vil blive udfoldet i en professionsfaglig kontekst:
De studerende skal have styrkede kliniske/praktiske handlekompetencer.
Borger/patient/bruger i centrum i uddannelsestilrettelæggelsen (fokus på
generiske kompetencer).
Tværfagligt/ -professionelt samarbejde og tværsektorielle forløb skal styr-
kes i uddannelserne.
Forskningsaktiviteter som læringselementer, herunder øget inddragelse af
forskningsresultater i uddannelserne.
Side
2/2