Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (2. samling)
UFU Alm.del
Offentligt
Notat
Bilag til svar på UFU alm. del spm. 25: Redegørelse til UFU vedr.
revision af de sundhedsfaglige uddannelser
Baggrund
Uddannelses- og Forskningsministeriet igangsatte i 2014 et udviklingsprojekt med
fokus på udvikling af de sundhedsfaglige professionsbacheloruddannelser. Udvik-
lingsprojektet omfatter uddannelserne til sygeplejerske, jordemoder, bioanalytiker,
radiograf, fysioterapeut, ergoterapeut, sundhed og ernæring, global nutrition and
health og psykomotorisk terapeut.
Udviklingsprojektet blev igangsat på baggrund af tilkendegivelser fra de store afta-
gere på sundhedsområdet – KL og Danske Regioner. Organisationerne efterlyste
ændrede/styrkede kompetencer hos dimittender på de sundhedsfaglige professi-
onsbacheloruddannelser. Dimittenderne skal have kompetencer, der matcher et
komplekst sundhedsvæsen i konstant forandring.
Arbejdet er forankret i en styregruppe, hvor de centrale parter er repræsenteret.
Medlemmer er Danske Regioner, KL, Sundhedskartellet, Danske Professionshøj-
skoler, de studerende, Sundhedsstyrelsen samt Styrelsen for Videregående Uddan-
nelser, der er formand for styregruppen.
22. oktober 2015
Styrelsen for Videregående
Uddannelser
Bredgade 43
1260 København K
Tel.
7231 7800
Fax
7231 7801
Mail
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
3404 2012
15/025589-06
Formålet
De nuværende sundhedsfaglige professionsbacheloruddannelser er fra perioden
2008-2010. Uddannelserne er tilrettelagt i en national ramme, der er relativt detal-
jeret beskrevet og reguleret. Det har ikke inden for rammen af den regulering været
muligt i tilstrækkeligt omfang at kunne justere uddannelserne i takt med ændrin-
gerne på arbejdsmarkedet.
Formålet med udviklingsprojektet er at udvikle og beskrive uddannelser, der ind-
holdsmæssigt imødekommer både det kompetencebehov, der er i dag – og det
kompetencebehov som forandringer i sundhedsvæsenet i de kommende år forven-
tes at medføre.
Det er et selvstændigt formål i udviklingsprojektet at skabe en ramme for uddan-
nelserne, der giver større fleksibilitet i tilrettelæggelsen af uddannelserne end til-
fældet er i dag, og dermed skabe uddannelser, der er mere robuste over for ændre-
de kompetencebehov på arbejdsmarkedet end de nuværende uddannelser.
Side
1/2