Transportudvalget 2014-15 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1562108_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
30. oktober 2015
2015-5967
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 5. oktober 2015 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Kim Christiansen (DF).
Spørgsmål nr. 90:
Ministeren bedes beskrive det køreplansoplægget – hvor mange tog i timen og
fra og til hvilke destinationer – for en 0+løsning for baneprojektet København-
Ringsted samt fremlægge resultatet af køreplanssimuleringerne for projektet.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, der oplyser følgende:
”Ved trafikale analyser af såvel
0+løsningen,
som af en udfletning øst eller vest
for Ringsted, benyttes det samme fremtidige driftsmønster (jf. følgende figur –
hver linje modsvarer 1 tog pr. time pr. retning). Det fremtidige driftsmønster til
analyserne udgøres af en situation med en fast forbindelse over Femern og en
køreplansmodel med udgangspunkt i en kortere rejsetid mellem storbyerne
som følge af kapacitetsudvidelser. Det er tale om et køreplanseksempel, hvilket
betyder at den fremtidige betjening kan blive justeret.
TRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 90: Spm. om en beskrivelse af det køreplansoplægget for en 0+-løsning for baneprojektet København-Ringsted, til transport- og bygningsministeren
1562108_0002.png
Side 2/3
Som det fremgår af figuren gennemføres undersøgelserne under forudsætning
af følgende passagertogsbetjening i dagtimerne:
Tre lyntog ad den nye bane videre mod Fyn/Jylland
To IC-tog med stop i Ringsted, Slagelse etc. videre mod Fyn/Jylland.
Det ene IC-tog kører ruten via Roskilde og det andet kører ruten via den
ny bane.
Næstved/Nykøbing F. betjenes af hhv. en hurtig og en standsende linje.
Herudover forudsættes hver anden time en hurtig kommerciel linje
mellem København og Hamburg.
Ringsted betjenes af to linjer i timen mellem København og Ringsted
via Roskilde med standsning i bland andet Borup og Viby.
I aftentimerne og i weekenden vil antallet af passagertog være noget mindre,
hvorimod der vil være flere tog i myldretiden.
Der er i køreplansoplægget reserveret plads til to godskanaler pr. time og ret-
ning (transitgods) ad den nye bane København – Ringsted videre mod Femern,
samt én godskanal, primært til internationalt og nationalt gods, ad ruten via
Padborg- Storebælt – Høje Taastrup.
TRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 90: Spm. om en beskrivelse af det køreplansoplægget for en 0+-løsning for baneprojektet København-Ringsted, til transport- og bygningsministeren
1562108_0003.png
Resultatet af køreplanssimuleringerne er under udarbejdelse og forventes at
foreligge med udgangen af året. Det kan dog indledningsvis konkluderes, at en
niveaufri løsning totalt set giver en større fleksibilitet ved køreplanlægning, da
den medfører flere muligheder for samtidig kørsel gennem Ringsted station,
hvilket reducerer antallet af potentielle konflikter. Der er i
0 alternativet
og
0+løsningen
de samme konflikter, og forskellen ligger derfor alene i
0+løsningen
højere hastighed i relationen Køge (ny bane) - Odense. Både
0
alternativet
og
0+løsningen
forventes at kunne afvikle trafikken i det beskrev-
ne driftsmønster på et acceptabelt niveau, dog med en lidt højere risiko for
forsinkelser end ved en niveaufri løsning.
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt