Transportudvalget 2014-15 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1562114_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
30. oktober 2015
2015-5967
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 5. oktober 2015 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Kim Christiansen (DF).
Spørgsmål nr. 89:
I forbindelse med anlæg af jernbanen København-Ringsted har der i medierne
været talt om en 0+-løsning ved Ringsted. I den forbindelse bedes ministeren
oversende en skematisk sporplan, som viser hvad 0+ løsningen går ud på.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, der oplyser følgende:
”0+løsningen
er en udvidelse af den løsning, der indgår i anlægsloven for den
nye bane København-Ringsted, kaldet
0-alternativet.
I
0-alternativet
kan der
køres med 120 km/t gennem Ringsted Station i alle fire hovedspor.
I
0+løsningen
er hastigheden øget, så tog mellem den nye bane København-
Ringsted og Odense kan passere med 180 km/t i spor 2 og 4. I spor 1 og 3 er
hastigheden fortsat 120 km/t.
Nedenstående sporplan viser
0+ løsningen.
Eksisterende spor er vist med
punkteringslinjer, de fuldt optrukne linjer er om-/udbygninger af spornettet.
Det er i al væsentlighed de samme spor, som skal bygges om i
0-alternativet,
da sporlayout i princippet er ens. Dog skal spor 6 kun ombygges i
0+ løsningen
hvilket skyldes, at den forhøjede hastighed medfører at perronen mellem spor 5
og 6 skal gøres bredere, hvorved spor 6 skal flyttes.
TRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 89: Spm. om oversendelse af en skematisk sporplan for anlægningen af jernbanen København-Ringsted, som viser hvad 0+ løsningen går ud på, til transport- og bygningsministeren
1562114_0002.png
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt