Transportudvalget 2014-15 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
26. oktober 2015
2015-5901
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 30. september 2015 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Kaare Dybvad (S).
Spørgsmål nr. 84:
Mener ministeren, at det er hensigtsmæssigt, når der er fem minutter mellem
det hurtigtkørende tog fra Holbæk Station mod København på minuttal 41 og
toget med mange stop undervejs på minuttal 46?
Svar:
Jeg vil undlade at gøre mig klog på enkelte elementer i den samlede køreplan,
da det er DSB’s ansvar at tilrettelægge køreplanerne i Danmark. Generelt kan
jeg dog bemærke, at DSB’s køreplan overholder de krav, som er fastsat i den
kontrakt mellem staten og DSB, som spørgerens parti selv har været med til at
indgå. Hvad angår den konkrete køreplan på Nordvestbanen, har DSB oplyst
følgende:
”DSB skal bemærke, at årsagen til at stoptoget og hurtigtoget mod København
afgår fra Holbæk næsten samtidig er, at det giver passagererne mulighed for, at
de kan skifte mellem de to tog, lokaltog på Odsherredsbanen og Movia’s busser.
Hurtigtoget som afgår fra Holbæk i minuttal 41 ankommer fra Kalundborg,
mens stoptoget afgår fra Holbæk i minuttal 46. Den korte tid mellem hurtigto-
get og stoptoget giver mulighed for, at passagererne kan foretage et hurtigt skift
mellem de to tog. Det gør det nemt at rejse mellem stationerne på Nordvestba-
nen. Lokaltoget på Odsherredsbanen ankommer til Holbæk kort tid før stopto-
get og hurtigtoget afgår fra Holbæk station. Det gør det muligt for passagererne
at foretage et hurtigt skift mellem de pågældende tog. Samtidig har Movia til-
passet deres køreplaner, så flere buslinjer har gode korrespondancer til/fra
Lokaltog og DSB’s tog.”
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt