Transportudvalget 2014-15 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1559404_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
26. oktober 2015
2015-5901
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 30. september 2015 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Kaare Dybvad (S).
Spørgsmål nr. 83:
Vil ministeren oplyse driftsøkonomien i at etablere yderligere stop i henholds-
vis Hvalsø og Tølløse?
Svar:
DSB har oplyst følgende:
”DSB vurderer, at den billigste måde at etablere yderligere stop i Hvalsø og
Tølløse er, at hurtigtoget mellem København og Kalundborg får indlagt stands-
ninger på de to stationer. Nedenfor beskrives to alternative måder, hvorpå det-
te kan gøres.
Alternativ 1 – kortest mulig forlængelse af rejsetid
Alternativ 1 indebærer, at køreplanen vest for Tølløse fastholdes for herved at
fastholde optimale krydsninger på den enkeltsporede strækning mellem Hol-
bæk og Kalundborg med kortest mulig rejsetid til følge. Dette indebærer, at
rejsetiden som følge af de ekstra standsninger forlænges mellem Holbæk og
København.
Hvis der tages udgangspunkt i en morgentime i 2016-køreplanen, så vil et tog
fra Kalundborg ankomme til Østerport klokken 08:25 og returnere mod Ka-
lundborg klokken 08:35. Dette mønster gælder hele dagen. Hvis toget skal
standse i Hvalsø og Tølløse vil toget ankomme ca. 6 minutter senere til Øster-
port (08:31). Toget skal ligeledes afgå ca. 6 minutter tidligere fra Østerport
(08:29), hvis toget i den anden retning også skal standse i Hvalsø og Tølløse og
samtidig passe med korresponderende tog. Da dette ikke er muligt, vurderer
DSB, at der skal indsættes et nyt tog i hele driftsdøgnet på strækningen.
Personaleomkostningerne til det ekstra tog vurderes at udgøre ca. 4. mio. kr.
pr. år. Endvidere medfører alternativ 1 forøgede omkostninger til brændstof,
TRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 83: MFU spm. om, hvad driftsøkonomien er i at etablere yderligere stop i henholdsvis Hvalsø og Tølløse, til transport- og bygningsministeren
1559404_0002.png
vedligehold og klargøring af tog. I alt vurderes omkostningerne at blive øget
med ca. 5 mio. kr. pr. år.
Det skal bemærkes, at indsættelse af yderligere tog i drift på Nordvestbanen
kan udløse et behov for investering i yderligere opstillingskapacitet i Køben-
havnsområdet eller i Kalundborg. Omkostningerne hertil er ikke kendt. Det
skal endvidere bemærkes, at alternativ 1 ikke kan gennemføres inden for ram-
merne af 2016-køreplanen.
Konsekvenser for rejsetiden mellem Kalundborg/Holbæk og København
Rejsetiden mellem Kalundborg/Holbæk og København bliver forlænget i begge
retninger med ca. 6 minutter. DSB forventer, at alternativet vil medføre færre
rejsende mellem Kalundborg/Holbæk og København samt færre billetindtæg-
ter.
Alternativ 2 – Ekstra stop uden behov for yderligere togsæt
Dette alternativ er baseret på, at den ekstra tid, som der er behov for i forbin-
delse med ekstra stop i Hvalsø og Tølløse, findes ved at togene fra København
ankommer senere til Kalundborg og ligeledes afgår tidligere fra Kalundborg i
retning mod København.
Alternativet betyder, at der ikke skal ændres i køreplanen mellem Roskilde og
København, hvorfor den kan gennemføres inden for rammerne af K16. Imidler-
tid ændres køreplanen væsentligt mellem Lejre og Kalundborg. Togene kan
ankomme senere til Kalundborg og afgå tidligere, uden at det kræver, at der
indsættes et nyt tog, idet vendetiden i Kalundborg er tilstrækkelig til at absor-
bere den øgede køretid.
Personaleomkostningerne vil blive øget som følge af den forlængede rejsetid.
DSB anslår omkostningerne hertil til ca. 1 mio. kr. pr. år. Som i alternativ 1 vil
de ekstra standsninger medføre øgede omkostninger til brændstof og vedlige-
hold af tog. I alt vurderes omkostningerne at blive øget med ca. 2 mio. kr. pr år.
Konsekvenser for rejsetiden mellem Kalundborg/Holbæk og København
Alternativ 2 giver ikke mulighed for at tilrettelægge krydsningerne på den en-
keltsporede strækning mellem Holbæk og Kalundborg så optimalt, som det er
tilfældet i DSB’s 2016-køreplan. Kunderne vil opleve op til ni minutters forlæn-
get rejsetid mellem København og Kalundborg.
Endvidere forringes korrespondancerne mellem DSB’s tog og Lokaltog i Hol-
bæk. Det er DSB’s vurdering, at rejsetiden mellem København og Nykøbing
Sjælland vil blive forlænget med op til 18 minutter. DSB forventer, at alternati-
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 83: MFU spm. om, hvad driftsøkonomien er i at etablere yderligere stop i henholdsvis Hvalsø og Tølløse, til transport- og bygningsministeren
1559404_0003.png
vet vil medføre færre rejsende mellem Kalundborg/Holbæk og København, og
dermed færre billetindtægter.
For begge alternativer tages det forbehold, at Banedanmark ikke har vurderet,
om de fornødne kanaler kan tildeles.”
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt