Transportudvalget 2014-15 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
26. oktober 2015
2015-5901
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 30. september 2015 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Kaare Dybvad (S).
Spørgsmål nr. 83:
Vil ministeren oplyse driftsøkonomien i at etablere yderligere stop i henholds-
vis Hvalsø og Tølløse?
Svar:
DSB har oplyst følgende:
”DSB vurderer, at den billigste måde at etablere yderligere stop i Hvalsø og
Tølløse er, at hurtigtoget mellem København og Kalundborg får indlagt stands-
ninger på de to stationer. Nedenfor beskrives to alternative måder, hvorpå det-
te kan gøres.
Alternativ 1 – kortest mulig forlængelse af rejsetid
Alternativ 1 indebærer, at køreplanen vest for Tølløse fastholdes for herved at
fastholde optimale krydsninger på den enkeltsporede strækning mellem Hol-
bæk og Kalundborg med kortest mulig rejsetid til følge. Dette indebærer, at
rejsetiden som følge af de ekstra standsninger forlænges mellem Holbæk og
København.
Hvis der tages udgangspunkt i en morgentime i 2016-køreplanen, så vil et tog
fra Kalundborg ankomme til Østerport klokken 08:25 og returnere mod Ka-
lundborg klokken 08:35. Dette mønster gælder hele dagen. Hvis toget skal
standse i Hvalsø og Tølløse vil toget ankomme ca. 6 minutter senere til Øster-
port (08:31). Toget skal ligeledes afgå ca. 6 minutter tidligere fra Østerport
(08:29), hvis toget i den anden retning også skal standse i Hvalsø og Tølløse og
samtidig passe med korresponderende tog. Da dette ikke er muligt, vurderer
DSB, at der skal indsættes et nyt tog i hele driftsdøgnet på strækningen.
Personaleomkostningerne til det ekstra tog vurderes at udgøre ca. 4. mio. kr.
pr. år. Endvidere medfører alternativ 1 forøgede omkostninger til brændstof,