Transportudvalget 2014-15 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
BILAG – SPØRGSMÅL NR. 80
Dato
J. nr.
2015-5898
Tabel 1 – Faktisk operatør- og kunderettidighed og fremtidige krav hertil (kriterium 2:59)
Operatørrettidighed Faktisk operatør-
rettidighed
År
Krav til
operatørrettidighed
for samlede fjern- og
regionaltogtrafik
2012 2013 2014 2015* 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024
Bilag - Spørgsmål nr. 80
Helsingør- Kastrup
**
97,1 97,4 95,8 93,8 93,9 94,1 94,3 94,4 94,6 94,7 94,9 95,1
Kunderettidighed
År
Helsingør- Kastrup
Faktisk kunde-
rettidighed
Krav til
kunderettidighed
for samlede fjern- og
regionaltogtrafik
2012 2013 2014 2015* 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024
78,3
81,3
79,6
77,6
81,8
82,4 82,9
83,4
86,1
86,8
87,4
88,1
88,7
Noter:
I henhold til DSB’s kontrakt med Transport- og Bygningsministeriet er et tog forsinket, når det ankommer til sta-
tionerne mere end 2 minutter og 59 sekunder senere end planlagt (2:59-kriteriet). Dette gælder for både opera-
tør- og kunderettidighed. For DSB Øresund er det tilsvarende kriterium i dag 4 minutter og 59 sekunder (4:59-
kriteriet).
DSB Øresund er i dag ikke underlagt krav til kunderettidighed. Derimod kan DSB Øresund opnå bod eller bonus
for lav eller høj operatørrettidighed.
Kunderettidighed opgøres i medfør af DSB-kontrakten på en sådan måde, at et forsinket tog vejer tungere i opgø-
relsen, desto flere passagerer der rejser med det forsinkede tog.
Alle ovenstående tal er opgjort ud fra 2:59-kriteriet, og kunderettidighedstallene er vejet ud fra togenes passager-
tal.
Tallene for faktisk operatør- og kunderettidighed for perioden 2012 til 2015 er oplyst af DSB og Banedanmark.
*
**
Operatør- og kunderettidigheden for 2015 er opgjort fra den 1. januar til den 12. oktober 2015.
Det er ikke muligt, at opgøre operatørrettidigheden for 2012 efter kriteriet i DSB’s kontrakt, da dette kræver, at
ansvaret for hver forsinkelse tildeles ved forsinkelser ud fra 2:59-kriteriet. Frem til januar 2013 blev forsinkelser
først tildelt et ansvar ud fra 4:59-kriteriet.