Transportudvalget 2014-15 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1569284_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
17. november 2015
2015-5898
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 30. september 2015 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Pernille Schnoor (S).
Spørgsmål nr. 80:
Kystbanen indgår nu i en ny trafikkontrakt fra 2016. Vil transportministeren i
den forbindelse redegøre for, hvordan kravene til operatørrettidigheden og
kunderettidigheden vil være i den nye trafikkontrakt sammenlignet med den
faktiske rettidighed for henholdsvis operatør og kunder på Kystbanestræknin-
gen fra 2012 til 2015?
Svar:
Jeg forstår spørgsmålet om ”Kystbanestrækningen” som den strækning, hvor
DSB Øresund kører på en udbudt trafikkontrakt frem til køreplansskiftet den
13. december 2015. Denne strækning er mellem Helsingør station og Køben-
havns Lufthavn, Kastrup (Kyst- og Kastrupbanen).
Den nye trafikkontrakt med DSB, som spørgeren henviser til, er indgået på
baggrund af aftale af 10. marts 2015 mellem den daværende regering (Social-
demokratiet og Det Radikale Venstre), Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten
om passagertogtrafik i Danmark 2015-2024.
Der er ikke i kontrakten fastsat særskilte krav til operatør- og kunderettidighed
for Kyst- og Kastrupbanen, idet operatør- og kunderettidighed opgøres samlet
for hele DSB’s fjern- og regionaltogstrafik, hvori Kyst- og Kastrupbanen indgår.
Jeg henviser i øvrigt til tabellen i vedlagte bilag.
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt