Transportudvalget 2014-15 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1555126_0001.png
Klik og vælg dato
J.nr. 15-2659588
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 66 af 15. september 2015 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Christian Poll (ALT).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
TRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 66: Spm. om afgiftsbetaling for div. elbiler og benzin biler, til skatteministeren
1555126_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse den samlede afgiftsbetaling – herunder registreringsafgift, ejerafgift,
merværdiafgift (moms), benzinafgift og elafgift – i perioden 1. juli 2014 til 30. juni 2015
for hver af følgende biltyper:
– Tesla Model S85 (producentopgivet rækkevidde på 5,9 km pr. kWh NEDC (New Eu-
ropean Driving Cycle)),
– Tesla P85 (producentopgivet rækkevidde på 5,2 km pr. kWh NEDC),
– benzinbiler i luksusklassen som f.eks. Audi A7 Sportback 2.0 TFSI (producentopgivet
rækkevidde på 16,9 km/l NEDC),
– biler af typen Skoda Octavia Ambition 1,2 TSI (producentopgivet rækkevidde 20,4
km/l NEDC) og
– biler af typen VW Up! 1,0 FSI (producentopgivet rækkevidde 22,2 km/l NEDC).
Som forudsætning for beregningen bedes taget udgangspunkt i følgende:
– Det gennemsnitlige kilometerforbrug for danske biler.
– Et elforbrug med det seneste års gennemsnitlige CO2-udledning i dansk elproduktion.
Svar
I
tabel 1
er for fem udvalgte personbiler vist betalingen af moms og registreringsafgift ved
køb af bilerne samt den årlige betaling af ejerafgift og el-/benzinafgift.
For de to Tesla-modeller samt VW UP’en er der taget udgangspunkt i de nyeste modeller
som lanceres på markedet nu, frem for de modeller der er spurgt til.
Ved opgørelsen af moms og registreringsafgift er der taget udgangspunkt i bilernes aktu-
elle listepriser samt registreringsafgiftsregler og -satser i 2015.
Tabel 1. Samlet afgiftsbetaling ved 2015-regler og satser for fem udvalgte personbiler
Audi A7
Sportback
2,0 TFSI
16,9 km/l
Skoda
Octavia
Ambition
1,2 TSI
20,4 km/l
VW UP!
1,0 MPI BMT
60 HK
24,4 km/l
Kr. (2015 niveau)
El-/benzinforbrug
Tesla Model
S 85D
217 Wh/km
Tesla Model
S P85D
238 Wh/km
Moms (v. køb af bil)
Registreringafgift
Ejerafgift
Benzin-/elafgift ekskl.
moms
Afgift i alt
145.700
0
0
10
145.710
180.200
0
0
20
180.220
72.300
559.300
1.780
4.320
637.700
24.700
117.300
620
3.580
146.200
14.600
27.200
620
3.000
45.420
Anm.:
Der er ikke medtaget moms på el og benzin eller på el- og benzinafgift. Det er ved opgørelsen af moms og registreringsafgift taget
udgangspunkt i aktuelle listepriser inkl. moms og registreringsafgift. Det er endvidere forudsat, at bilerne får fuldt fradrag i registreringsafgiften
for sikkerhedsudstyr.
Kilde: Skatteministeriets beregninger. Priser samt el- og benzinforbrug er baseret på oplysninger fra relevante hjemmesider.
For ejerafgiften er tilsvarende vist den årlige ejerafgift ved 2015-regler og afgiftssatser.
Side 2 af 3
TRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 66: Spm. om afgiftsbetaling for div. elbiler og benzin biler, til skatteministeren
1555126_0003.png
Det vil sige, at elbilerne er fritaget for registrerings- og ejerafgift.
Ved opgørelsen af el-/benzinafgiften er der taget udgangspunkt i en årskørsel på 16.000
km, svarende til den gennemsnitlige årskørsel for personbiler.
Det er endvidere for elbilerne antaget, at den el, der er forbrugt til opladning af elbilernes
batterier udelukkende, er el forbrugt til erhvervsmæssig opladning. Det vil sige, at der
alene betales procesafgift på 0,4 øre pr. kWh frem for den almindelige sats på 87,8 øre pr.
kWh gældende i 2015. Muligheden for at betale procesafgift af el forbrugt til erhvervs-
mæssig opladning af batterier til elbiler er en ordning, der ligesom afgiftsfritagelsen for
elbiler, ophører ved udgangen af 2015.
Der er ved opgørelsen af benzinafgiften (energi-, CO2- og NOx-afgift) tilsvarende an-
vendt 2015-satser.
CO2-udledningen i dansk el-produktion har ikke betydning for afgiftsbetalingen.
Side 3 af 3