Transportudvalget 2014-15 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1555226_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
12. oktober 2015
2015-5563
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 15. september 2015 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Christian Poll (ALT).
Spørgsmål nr. 65:
Vil ministeren redegøre for følgende tre scenarier: Hvor meget højere ville
CO2-udledningen have været i perioden 1. juli 2014 til 30. juni 2015, hvis det
nuværende antal dansk-indregistrerede Tesla Model S85 (producentopgivet
rækkevidde på 5,9 km pr. kWh NEDC (New European Driving Cycle)) og
P85(producentopgivet rækkevidde på 5,2 km pr. kWh NEDC) havde været er-
stattet af henholdsvis:
1) benzinbiler i luksusklassen som f.eks. Audi A7 Sportback 2.0 TFSI (produ-
centopgivet rækkevidde på 16,9 km/l NEDC),
2) biler af typen Skoda Octavia Ambition 1,2 TSI (producentopgivet rækkevidde
20,4 km/l NEDC) og
3) biler af typen VW Up! 1,0 FSI (producentopgivet rækkevidde 22,2 km/l
NEDC).
Som forudsætning for beregningen bedes taget udgangspunkt i følgende:
- Det gennemsnitlige kilometerforbrug for danske biler.
- For elbilerne et 50 pct. elforbrug med det seneste års gennemsnitlige CO2-
udledning i dansk elproduktion og 50 pct. brug af Tesla SuperCharger produce-
ret med ren vindmøllestrøm, jf. Energinords hjemmeside:
https://www.energinord.dk/erhverv/el/tesla-koerer-paa-vindmoellestroem/.
- Der kan i beregningen ses bort fra det betydelige elforbrug ved raffinering af
råolie til benzin samt til distribution heraf.
Svar:
Der henvises til min besvarelse af TRU alm. del spørgsmål 64.
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt