Transportudvalget 2014-15 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1555229_0001.png
Edvard Thomsens Vej 14
2300 København S
Telefon 4178 0258
Fax 7262 6790
[email protected]
www.trafikstyrelsen.dk
J. nr. TS20708-00055
Notat
Dato 1. oktober 2015
CO
2
udledning fra benzinbiler sammenlignet med Tesla S
Dette notat viser beregningerne og resultaterne vedrørende TRU 64
og 65 2015, hvori der spørges om merudledningen fra tre benzinbiler
- Audi A7, Skoda Octavia of VW Up - sammenlignet med Tesla S 85
ved to forskellige opladningsscenarier.
I Danmark sælges Tesla S med 85 kWh batteripakke i 6 forskellige
varianter. I spørgsmålet henvises der konkret til de to varianter 85 og
P85, der i spørgsmålet oplyses at have forskelligt energiforbrug. Ifølge
disse varianters typegodkendelse har de imidlertid samme energifor-
brug målt efter den til typegodkendelsen krævede testmetode (NEDC
– New European Driving Cycle).
Under hensyn til de mange Tesla varianter, har Trafik- og Byggesty-
relsen sammenstillet resultaterne for de enkelte Tesla S 85 varianter
samt summen af henholdsvis de baghjulstrukne og de firehjulstrukne
varianter. Oplysningerne samt den samlede sum fremgår af neden-
stående tabeller.
Det bemærkes, at per 13. september 2015 var der i alt indregistreret
1394 Tesla S af de nævnte varianter.
Sammenfattende kan det oplyses, at ved den gennemsnitlige elpro-
duktion sparede de 1394 Teslaer hvad der i 2014 svarede til ca. 1120
tons CO2 for en lille bil (VW Up), ca. 1330 tons CO2 for en mellemstor
bil (Skoda Octavia 1.2 TSI) og ca. 1870 tons for en stor bil (Audi A7
2.0 TFSI).
Såfremt det ikke er den gennemsnitlige elproduktion, der lægges til
grund, men derimod 50 % gennemsnitlig elproduktion og 50 % vind-
møllestrøm, vil den sparede CO2 udledning være følgende: Ca. 1750
tons CO2 for en lille bil (VW Up), ca. 1960 tons CO2 for en mellemstor
bil (Skoda Octavia 1.2 TSI) og ca. 2500 tons for en stor bil (Audi A7
2.0 TFSI).
Side 1 (2)
TRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 64: Spm. om CO2-udledning fra biler, til transport- og bygningsministeren
1555229_0002.png
Notat
Dato 1. oktober 2015
Oversigt over varianter
Tesla S 85 kWh, variant
kWh/km, typegodkendt
Antal biler
85
0,181
487
Baghjulstrukne
P85
85P
0,181
0,181
20
266
85R
0,181
86
4-hjulstrukne
P85D
85D
0,238
0,217
278
257
Beregnede merudledninger
tons CO2 per år i forhold til Tesla S
Spm 64,
gennemsnitlig elproduktion 2014
Audi A7 2.0 TSFI
Skoda Octavia 1.2 TSI
VW Up! FSI
693
505
431
28
21
18
378
276
236
122
89
76
323
216
174
323
224
185
Spm 65
50 % gennemsnitlig elproduktion
50 % vindmøllestrøm 2014
Audi A7 2.0 TSFI
Skoda Octavia 1.2 TSI
VW Up! FSI
894
706
632
Baghjuls-
trukne
859
37
29
26
488
386
345
4-hjuls-
trukne
535
158
125
112
Tesla S
85 kWh i alt
1394
474
367
325
450
351
313
Summeret oversigt
Antal biler
Beregnede merudledninger
tons CO2 per år i forhold til Tesla S
Spm 64,
gennemsnitlig elproduktion 2014
Audi A7 2.0 TSFI
Skoda Octavia 1.2 TSI
VW Up! FSI
1222
890
761
646
440
359
1868
1330
1120
Spm 65
50 % gennemsnitlig elproduktion
50 % vindmøllestrøm 2014
Audi A7 2.0 TSFI
Skoda Octavia 1.2 TSI
VW Up! FSI
1576
1245
1115
924
718
637
2501
1963
1753
Ved udregningen er der anvendt en af Energistyrelsen anbefalet værdi
for den gennemsnitlige elproduktion: 288 gram CO2 pr kWh (2014).
Det bemærkes, at der kan være forskellige opgørelsesmetoder af-
hængig af fx hvor stor en andel af CO2 udledningen elproduktionen
skal tilskrives og hvor stor en andel den sammenhørende varmepro-
duktion skal oppebære. Udledningen fra vindmøllestrømmen kan sæt-
tes til 0 gram CO2 per kWh.
Der er regnet med, at bilerne hver kører 15.842 km per år, der er det
gennemsnitlige årlige danske trafikarbejde for en personbil beregnet
fra oplysninger i Danmarks Statistik (seneste tal fra 2013).
Side 2 (2)