Transportudvalget 2014-15 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
Edvard Thomsens Vej 14
2300 København S
Telefon 4178 0258
Fax 7262 6790
www.trafikstyrelsen.dk
J. nr. TS20708-00055
Notat
Dato 1. oktober 2015
CO
2
udledning fra benzinbiler sammenlignet med Tesla S
Dette notat viser beregningerne og resultaterne vedrørende TRU 64
og 65 2015, hvori der spørges om merudledningen fra tre benzinbiler
- Audi A7, Skoda Octavia of VW Up - sammenlignet med Tesla S 85
ved to forskellige opladningsscenarier.
I Danmark sælges Tesla S med 85 kWh batteripakke i 6 forskellige
varianter. I spørgsmålet henvises der konkret til de to varianter 85 og
P85, der i spørgsmålet oplyses at have forskelligt energiforbrug. Ifølge
disse varianters typegodkendelse har de imidlertid samme energifor-
brug målt efter den til typegodkendelsen krævede testmetode (NEDC
– New European Driving Cycle).
Under hensyn til de mange Tesla varianter, har Trafik- og Byggesty-
relsen sammenstillet resultaterne for de enkelte Tesla S 85 varianter
samt summen af henholdsvis de baghjulstrukne og de firehjulstrukne
varianter. Oplysningerne samt den samlede sum fremgår af neden-
stående tabeller.
Det bemærkes, at per 13. september 2015 var der i alt indregistreret
1394 Tesla S af de nævnte varianter.
Sammenfattende kan det oplyses, at ved den gennemsnitlige elpro-
duktion sparede de 1394 Teslaer hvad der i 2014 svarede til ca. 1120
tons CO2 for en lille bil (VW Up), ca. 1330 tons CO2 for en mellemstor
bil (Skoda Octavia 1.2 TSI) og ca. 1870 tons for en stor bil (Audi A7
2.0 TFSI).
Såfremt det ikke er den gennemsnitlige elproduktion, der lægges til
grund, men derimod 50 % gennemsnitlig elproduktion og 50 % vind-
møllestrøm, vil den sparede CO2 udledning være følgende: Ca. 1750
tons CO2 for en lille bil (VW Up), ca. 1960 tons CO2 for en mellemstor
bil (Skoda Octavia 1.2 TSI) og ca. 2500 tons for en stor bil (Audi A7
2.0 TFSI).
Side 1 (2)