Transportudvalget 2014-15 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Bestyrelsesformand Thomas Gyldal Petersen
Movia
Dato
J. nr.
5. oktober 2015
2015 – 2252
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Kære Thomas Gyldal Petersen
Tak for jeres deltagelse i mødet den 9. september og dit opfølgende brev af 18.
september vedrørende takstharmonisering på Sjælland. Som jeg gav udtryk for
på mødet, er der tale om en problemstilling, som optager mig meget, og jeg
sætter pris på, at I fra Movias side spiller med og er parat til at stille jer på mål
for nogle løsninger.
Som jeg også gav udtryk for på mødet, finder jeg, at statsrevisorernes kritik er
både alvorlig og klar. Budskabet er, at vi har nogle fundamentale problemer,
som ikke er blevet løst. Og at kunderne i den kollektive trafik lider under det.
Statsrevisorerne peger på to mulige løsninger: At takstkompetencen ændres –
eller at trafikselskaberne udfolder nogle seriøse bestræbelser.
Jeg har haft lejlighed til at drøfte sagen med kredsen af transportordførere. Her
er der enighed om, at man som udgangspunkt ønsker at fastholde, at takst-
kompetencen skal være decentral, idet det jo er trafikselskaberne der bedst
kender kundernes ønsker og behov, og idet takstkompetencen hænger snævert
sammen med styringen af selskabernes økonomi.
Vi har fra ordførernes og min side i den forbindelse hæftet os ved dit meget
stærke budskab om, at en ansvarlig sektor løser egne problemer. Såfremt Mo-
via, som du anførte på mødet og også skriver i dit brev, ønsker at realisere
Takst Sjælland i den form, som blev drøftet, men opgivet i foråret 2014, er det
således også ordførernes og min principielle holdning, at I skal have mulighed
for det.
Vi har i den forbindelse noteret os, at I finder, at denne løsning samlet set kan
være til gavn for kunderne i den kollektive trafik på Sjælland og dermed også
vil udgøre et effektivt svar på den rejste kritik. Samtidig har vi noteret os, at
modellen som den forelå i foråret 2014 samlet var beregnet til at være prove-
nuneutral og dermed ikke i sig selv hvilede på en forudsætning om, at sektoren
skal tilføres yderligere tilskud.
Vi finder dog også, at der er forhold, som der er behov for at I arbejder videre
med i Movia.