Transportudvalget 2014-15 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
25. september 2015
2015-5117
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 31. august 2015 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Kim Christiansen (DF).
Spørgsmål nr. 43:
Med baggrund i den seneste terrorhandling i et tog på vej mod Paris, bedes
ministeren redegøre for sikkerhedsniveauet i danske tog i forhold til at imødegå
terror.
Svar:
I Danmark har vi regler, hvorefter jernbanevirksomhederne og infrastruktur-
forvalterne skal udarbejde planer på beredskabsområdet herunder jernbane-
sikring.
Beredskabsområdet (herunder jernbanesikring, som er den forebyggende del),
er reguleret i jernbaneloven. Loven gælder for jernbaner, herunder bybaner.
Ved en bybane forstås metro, letbaner og S-baner, som udfører transport i byer
og forstæder.
Af loven fremgår det bl.a., at jernbanevirksomheder og infrastrukturforvaltere
indbyrdes skal koordinere planlægning og udførelse af beredskabsopgaver her-
under også vedrørende jernbanesikringsopgaver. Jernbanevirksomheder og
infrastrukturforvaltere skal også foretage nødvendig planlægning og træffe
nødvendige foranstaltninger for at sikre passagerers personlige sikkerhed i
beredskabssituationer og andre ekstraordinære situationer. Trafik- og Bygge-
styrelsen skal varetage den overordnede koordination vedrørende beredskabet
og føre tilsyn hermed.
Jernbanevirksomheders og infrastrukturforvalteres beredskabsarbejde er regu-
leret i bekendtgørelse nr. 1312 af 16. december 2008. Heraf fremgår det, at
jernbanevirksomheder og jernbaneinfrastrukturforvaltere skal foretage bered-
skabsplanlægning for forebyggelse og håndtering af ekstraordinære situationer.
Det omfatter:
1) Organisatoriske forhold