Transportudvalget 2014-15 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
1. september 2015
2015-4959
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 15. august 2015 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål 33:
Ministeren bedes fremlægge en sammenligning – så enkel og overskuelig som
mulig – af organisering, zonestruktur, billetstruktur og -priser, antal passager,
trafikløsninger, økonomisk struktur samt evt. andre relevante parametre for
den kollektive trafik i Hovedstadsområdet/Sjælland sammenlignet med andre
storbyområder som Berlin, München, Hamborg, London, Paris og disses op-
lande.
Svar:
I Hovedstadsområdet og på Sjælland varetages den kollektive trafik af Movia,
DSB, DSB Øresund (frem til køreplansskiftet i december 2015, hvor DSB over-
tager driften af Kystbanen) og Metroselskabet. Selskabernes økonomi er delvist
bundet op på takstfællesskabet, hvor takster, fælles billetprodukter og delingen
af billetindtægterne fastlægges. Der blev d. 7. januar 2015 etableret en paraply-
organisation DOT (Din Offentlige Transport), hvor selskaber, der opererer på
Sjælland, skal samarbejde om kundevendte aktiviteter.
Nedenfor findes en oversigt over organisering af den kollektive trafik i Hoved-
stadsområdet og på Sjælland.
Selskab
DSB
Opgaver
Styring
Finansiering
Driver S-, fjern og Ejet af staten, der har Passagerindtægter
regionaltog samt udpeget en bestyrelse. og trafikkontrakt
DSB Øre-
kystbanen.
med staten.
sund (indtil
Staten og DSB indgår
køreplans- Infrastrukturen
10-årige trafikkontrak-
skiftet de-
ejes og vedlige-
ter, der fastlægger
cember
holdes af Ba-
omfanget af trafikken.
2015)
nedanmark