Sundheds- og Ældreudvalget 2014-15 (2. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
1544543_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 8. september 2015
Enhed: Sygehuspolitik
Sagsbeh.: SUMTK
Sagsnr.: 1504347
Dok. nr.: 1751912
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 14. juli 2015 stillet følgende spørgs-
mål nr. 8 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 8:
”Hvad er ministerens holdning til de stigende ambulanceventetider, og hvad
agter ministeren at gøre for, at regionerne overholder de aftalte responstider?”
Svar:
Til brug for min besvarelse af spørgsmålet har ministeriet anmodet Danske Regioner
om bidrag.
Danske Regioner har indledningsvist oplyst, at alle regionerne overholder de politisk
fastsatte målsætninger om responstider for de mest akutte ambulancekørsler, A-
kørsler, på trods af, at regionerne oplever en stigende aktivitet.
Danske Regioner har endvidere oplyst følgende:
”Det er regionsrådene, som fastsætter målsætninger for responstiden i den enkelte
region. To regioner (Region Sjælland og Region Syddanmark) har delt regionen op i
delområder og fastsat politiske målsætninger for de enkelte delområder. De øvrige
regioner har en fælles målsætning for hele regionen (Region Nordjylland, Region
Midtjylland og Region Hovedstaden).
Ifølge
Bekendtgørelse om planlægning af sundhedsberedskabet og det præhospitale
beredskab samt uddannelse af ambulancepersonale m.v.
skal responstiden alene for-
stås som den tid, der går, fra den tekniske disponent på regionens AMK-vagtcentral
modtager opgaven fra den sundhedsfaglige visitator og indtil ambulancen er fremme
på et skadested, hos en akut syg patient eller hos en fødende. Det er herved alene
ambulancer, der har indflydelse på responstiden.
I det regionale sundhedsberedskab suppleres ambulancerne af akutbiler, akutlægebi-
ler, nødbehandlere og akutlægehelikoptere, som alle samarbejder om at hjælpe til-
skadekomne danskere hurtigt og effektivt. Når AMK-Vagtcentralen besvarer et 1-1-2
opkald er det derfor med disse forskellige ressourcer til rådighed. Det betyder, at den
responstid, som borgerne oplever ofte er hurtigere end den målte responstid for am-
bulancerne.
Alle regioner er opmærksomme på, at de politisk fastsatte responstider overholdes.
Nogle regioner arbejder efter en responstidsmodel, hvor det er leverandørens an-
svar, at målene for responstiden overholdes. Såfremt det ikke er tilfældet, vil det væ-
re op til leverandøren at justere ambulanceberedskabets dimensionering i antal, pla-
cering og vagtider med henblik på at overholde de fastsatte mål.
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om stigende ambulanceventetider, til sundheds- og ældreministeren
Side 2
Andre regioner anvender en beredskabsmodel, hvor leverandøren har ansvar for at
levere det antal beredskaber, som ordregiveren bestemmer. Det kan derfor være
nødvendigt at opjustere antallet af køretøjer for derigennem at sikre en overholdelse
af de aftalte responstider.”
Jeg kan henholde mig til Danske Regioners bidrag og vil i øvrigt understrege, at jeg
generelt er meget optaget af, at alle danskere skal kunne føle sig trygge ved at kunne
modtage hurtig hjælp og kvalificeret behandling i tilfælde af en ulykke eller en skade.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
/
Tove Kjeldsen