Sundheds- og Ældreudvalget 2014-15 (2. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
1547902_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Dato: 22. september 2015
Enhed: Sundhedsjura og lægemid-
delpolitik
Sagsbeh.: DEPMAKI
Sagsnr.: 1505172
Dok. nr.: 1772048
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 31. august 2015 stillet følgende
spørgsmål nr. 66 (alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 66:
”Vil ministeren redegøre for, hvordan man klæder sundhedspersonale på til
dialogsamtaler?
Spørgsmålet har tidligere været stillet i Sundheds- og Forebyggelses, jf. folketings-
samlingen 2014-15, 1. samling, SUU alm. del - spørgsmål 876.”
Svar:
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har jeg indhentet et bidrag fra Danske Regio-
ner, der har oplyst følgende:
”Regionerne arbejder med at klæde sundhedspersonalet på til dialogsamtalerne på fle-
re forskellige måder:
Undervisning i håndtering af dialogmøder, konflikter og ”den svære samtale” /”Den
gode dialogsamtale”. Der findes bl.a. et E-learning system om dette.
Praktiske redskaber til tilrettelæggelse af mødeforløbet.
Gå-hjem-møder med sager af generel betydning for patientforløbet.
Lokale retningslinjer/guider, som sikrer god kvalitet i planlægning og udførelse af dia-
logsamtalen.
Deltagelse af eller sparring med personale, som er særlig uddannet i konflikthåndte-
ring, som kan rådgive om den konstruktive dialog.
Og endelig er sundhedspersonalet qua deres grunduddannelser og evt. specialisering
uddannet og erfaren i samtaler med patienter og pårørende. Ledelserne er via leder-
uddannelse klædt på til at kunne håndtere samtaler med patienter, pårørende og
medarbejdere.”
Jeg kan henholde mig til det af Danske Regioner oplyste og i øvrigt henvise til mit svar
på spørgsmål nr. 64 (SUU alm. del) om patientklagesystemet, dialogordningen og op-
følgningen på evalueringen heraf.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
/
Mads Kirkegaard