Sundheds- og Ældreudvalget 2014-15 (2. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
1547900_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Dato: 22. september 2015
Enhed: Sundhedsjura og lægemid-
delpolitik
Sagsbeh.: DEPMAKI
Sagsnr.: 1505172
Dok. nr.: 1772041
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 31. august 2015 stillet følgende
spørgsmål nr. 65 (alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 65:
”Vil ministeren redegøre for, hvordan sygehusene bruger negative oplevelser
med dialogsamtaler til løbende at forbedre disse?
Spørgsmålet har tidligere været stillet i Sundheds- og Forebyggelses, jf. folketings-
samlingen 2014-15, 1. samling, SUU alm. del - spørgsmål 875.”
Svar:
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har jeg indhentet et bidrag fra Danske Regio-
ner, der har oplyst følgende:
”Der er overordnet set ikke mange patienter og pårørende, som giver udtryk for, at der
er negative oplevelser ved afholdelse af dialogsamtalerne. Da dialogsamtalerne er or-
ganiseret forskelligt i regionerne, er der forskellige løsninger på, hvordan erfaringsop-
samling håndteres fra samtalerne. Generelt oplyses, at ledelsen eller den eventuelle
eksterne facilitator opsamler erfaringerne fra samtalen både i relation til ansatte, på-
rørende og patienten med henblik på opfølgning.
Ved dialogsamtaler i Primær Sektor er det ofte op til den enkelte sundhedsper-
son/klinik at etablere et system, der understøtter læring.”
Jeg kan henholde mig til det af Danske Regioner oplyste og i øvrigt henvise til mit svar
på spørgsmål nr. 64 (SUU alm. del) om patientklagesystemet, dialogordningen og op-
følgningen på evalueringen heraf.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
/
Mads Kirkegaard