Sundheds- og Ældreudvalget 2014-15 (2. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
1542626_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 1. september 2015
Enhed: Sundhedsjura og lægemid-
delpolitik
Sagsbeh.: DEPTLAU
Sagsnr.: 1504315
Dok. nr.: 1754779
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 9. juli 2015 stillet følgende spørgsmål
nr. 3 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Jakob Sølvhøj (EL).
Spørgsmål nr. 3:
”Ministeren bedes oplyse, om Region Hovedstaden er berettiget til at forsinke respi-
ratorbrugeres ret til selv at bestemme, hvem der skal være arbejdsgiver for hjælper-
ne (brugeren selv, en nærtstående, en forening eller et firma) pr. 1. juli 2015 med
henvisning til, at Region Hovedstaden har indgået aftaler med private firmaer, der
skal opsiges med 3 måneders varsel, men som Region Hovedstaden har undladt at
opsige i tide, og som Region Hovedstaden endnu ikke har opsagt, på trods af at de
pågældende respiratorbrugere allerede i februar og marts måned har tilkendegivet
over for Region Hovedstaden, at de ønsker at gøre brug af de rettigheder, som Folke-
tinget har tillagt dem med vedtagelsen af lovforslag nr. L 57 (Folketingsåret 2014-15,
1. samling). ”
Svar:
I medfør af lov nr. 1537 af 27. december 2014 om ændring af sundhedsloven (Hjæl-
perordninger til personer med kronisk respirationsinsufficiens) fik følgende borgere
pr. 1. juli 2015 ret til at vælge arbejdsgiver for hjælperordninger:
Borgere, som både modtager respirationsbehandling i hjemmet efter sundhedslovens
§ 79, stk. 1, og hjælp efter servicelovens § 95, stk. 1 eller 2, eller § 96, fik i medfør af
sundhedslovens § 88 a, stk. 1, ret til at vælge at få respirationshjælpere fra den sam-
me forening eller private virksomhed, som den enkelte borger har valgt til at varetage
arbejdsgiveransvaret for hjælperne efter servicelovens §§ 95 eller 96.
Tilsvarende fik en nærtstående, som er tilskudsmodtager i medfør af § 95, stk. 3, i
serviceloven, ret til at få respirationshjælpere fra den samme forening eller private
virksomhed, som den nærtstående har valgt til at varetage arbejdsgiveransvaret for
hjælperne efter serviceloven.
Borgere, som både modtager respirationsbehandling i hjemmet efter sundhedslovens
§ 79, stk. 1, og hjælp efter servicelovens § 95, stk. 1 eller 2, eller § 96, og som har
valgt selv at være arbejdsgiver for hjælperne efter serviceloven, fik i medfør af sund-
hedslovens § 88 a, stk. 2, ret til at vælge også at være arbejdsgiver for respirations-
hjælperne.
Tilsvarende fik en nærtstående, som er tilskudsmodtager i medfør af § 95, stk. 3, i
serviceloven, og som selv er arbejdsgiver for hjælperne efter serviceloven, ret til at
vælge også at være arbejdsgiver for respirationshjælperne.
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: MFU spm. om Region Hovedstaden er berettiget til at forsinke respiratorbrugeres ret til selv at bestemme, hvem der skal være arbejdsgiver for hjælperne (brugeren selv, en nærtstående, en forening eller et firma) pr. 1. juli 2015, til sundheds- og ældreministeren
Side 2
Borgere, som modtager respirationsbehandling i hjemmet efter sundhedslovens § 79,
stk. 1, og som efter servicelovens §§ 95 eller 96 har overdraget arbejdsgiveransvaret
for hjælperne til en nærtstående, fik i medfør af sundhedslovens § 88 a, stk. 3, mulig-
hed for at vælge, at den nærtstående også skal være arbejdsgiver for respirations-
hjælperne.
Tilsvarende fik en nærtstående, som er tilskudsmodtager i medfør af § 95, stk. 3, i
serviceloven, og som har overdraget arbejdsgiveransvaret til en anden nærtstående,
mulighed for at vælge, at den anden nærtstående også skal være arbejdsgiver for re-
spirationshjælperne.
Det er i alle tilfælde en forudsætning for at kunne varetage respirationsbehandling i
hjemmet, at respirationscenteret vurderer, at de pågældende hjælpere er kvalificeret
til at varetage respirationsbehandlingen.
Uanset hvem der er arbejdsgiver i den enkelte ordning, er det regionerne, som har
det endelige ansvar for, at borgeren får den nødvendige hjælp og behandling efter
sundhedsloven.
Region Hovedstaden har i anledning af det stillede spørgsmål bl.a. oplyst følgende:
”Region Hovedstaden har over for respiratorbrugerne i februar måned i år redegjort
for mulighederne for overgang til brugerstyret administration af respiratorhjælper-
ordningen.
12 brugere har ønsket overgang til den nye ordning og dermed at udtræde af regio-
nens rammeaftale, og der er lagt planer for overgang fra den eksisterende ordning til
det nye tilbud.
Aftalerne med de private firmaer, som varetager opgaven i dag, er opsagt for to bru-
gere med afklarede forhold pr. 1. juli 2015, og de er således udtrådt af regionens
rammeaftaler. For de øvrige 10 brugere i rammeaftalerne er aftalerne forhåndsop-
sagt med effekt fra 1. september 2015. Disse brugere har endnu ikke afklarede for-
hold. Når dette er på plads, vil disse kunne udtræde af regionens rammeaftale med 2
ugers varsel, dog tidligst den 1. september 2015.
Region Hovedstaden bakker fuldt ud op om sine respiratorbrugeres ønsker om an-
vendelse af den nye ordning.
Regionen er samtidig forpligtet til at sikre, at behandlingen i hjemmet pågår forsvar-
ligt både op til, under og efter overgangen fra rammeaftalen til egen varetagelse af
ordningen. Opgavens kompleksitet, den nødvendige afklaring hos brugerne og bru-
gernes kommuner samt Sundhedsstyrelsens krav til respirationscentrene om at løse
sit behandlingsansvar på en lægefaglig forsvarlig måde indebærer, at alle ikke kan
overgå til en brugeradministreret ordning på én gang, og nødvendiggør en etapevis
overgang til den brugeradministrerede ordning.
Den plan, som er lagt for de i alt 12 respiratorbrugere, som ønsker at overgå til bru-
gerstyret administration, samt for yderligere tre nye brugere, følges og forventes at
være gennemført med udgangen af 2015.
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: MFU spm. om Region Hovedstaden er berettiget til at forsinke respiratorbrugeres ret til selv at bestemme, hvem der skal være arbejdsgiver for hjælperne (brugeren selv, en nærtstående, en forening eller et firma) pr. 1. juli 2015, til sundheds- og ældreministeren
Side 3
Som anført er to brugere allerede udtrådt af rammeaftalerne. Når afklaring er sket
endeligt for den enkelte bruger, der er i rammeaftalen, vil denne kunne udtræde af
rammeaftalen to uger senere. For nye brugere, vil overgang til en brugeradministre-
ret ordning kunne ske umiddelbart efter, at afklaring af deres forhold er sket.”
Som det fremgår ovenfor, skulle borgere, som får hjælp til respirationsbehandling i
hjemmet efter sundhedsloven § 79, stk. 1 og hjælp efter servicelovens §§ 95 eller 96,
fra 1. juli 2015 have bedre mulighed for selv at vælge arbejdsgiver for hjælperne. Det-
te gælder naturligvis også for borgere i Region Hovedstaden.
Samtidig har regionen – uanset hvem der er arbejdsgiver for hjælperne - det endelige
ansvar for at sikre, at de berørte borgere får den nødvendige behandling efter sund-
hedsloven.
Jeg har noteret mig, at regionen bakker fuldt ud op om respirationsbrugernes ønske
om at anvende de nye regler, at den har informeret de pågældende borgere i februar
måned 2015, at den har lagt en plan for hver enkelt borger, og at borgeren får mulig-
hed for at træde ud af regionens rammeaftale kort tid efter, at borgerens forhold er
afklarede.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
/
Tove Laursen