Sundheds- og Ældreudvalget 2014-15 (2. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 26. oktober 2015
Enhed: Sundhedsøkonomi
Sagsbeh.: SUMMHA
Sagsnr.: 1505050
Dok. nr.: 1806607
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 21. august stillet følgende spørgsmål
nr. 29 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Flemming Møller (S).
Spørgsmål nr. 29:
”Vil ministeren redegøre for, om man i Norge har skilt udgifterne til henholdsvis me-
dicin og drift/personale ad i budgetterne, således at stigende medicinudgifter ikke ri-
sikerer at føre til nedskæringer eller fyringer?”
Svar:
Til brug for besvarelsen er der anmodet om bidrag fra det norske helse- og omsorgs-
departement. Til brug for besvarelse er derfor anvendt ”Meld.
St 28, melding til Stor-
tinget”., Legemiddelmeldingen, Riktig bruk – bedre helse, kap. 19”.
Heraf fremgår
bl.a. følgende
Finansieringen af lægemidler er i Norge er tredelt, på følgende enheder.
De regionale sundhedsregioner, de såkaldte
”helseforetak”
afholder udgifter
til lægemidler, som anvendes under sygehusindlæggelser og ved ambulant
behandling på sygehusene.
Kommunerne har finansieringsansvaret for lægemidler som udleveres ved
kommunale institutioner.
”Folketygden”
yder tilskud til lægemidler som ikke er omfattet af de to
ovenstående, det vil først og fremmest betyde medicin som udleveres ved
apotekerne.
”Helseforetakene” er den norske stats regionale sundhedsorganisationer, som har
ansvaret for at levere specialiserede sundhedstjenester til befolkningen bosiddende i
regionen.
De driver først og fremmest de offentlige sygehuse og kan købe sygehustjenester hos
andre statslige sundhedsregioner eller i den private sygehussektor. De statslige sund-
hedsregioner har således først og fremmest en
sørge-for- forpligtelse
i forhold til be-
folkningen. De statslige sundhedsregioner er finansieret ved et generelt fast tilskud
samt et aktivitetsbestemt bidrag udmøntet via et DRG-takstsystem. Det generelle til-
skud udgør ca. 75 pct. af den samlede finansiering, mens de resterende 25 pct. kom-
mer via afregningstaksten for den aktivitetsbestemte finansiering. De 25 pct. af den
samlede finansiering fremkommer ved en gennemsnitlig afregningsprocent af DRG
taksten på 50 pct. for alt aktivitet udført ved sygehusene. Denne del af finansieringen
er uden et samlet udgiftsloft. Konstruktionen indebærer, at sundhedsregionernes
merudgifter, som kan henføres til behandling af flere patienter, delvist bliver kom-
penseret ved øget bevilling fra staten via den aktivitetsbestemte finansiering, herun-
der også merudgifter til øget medicinforbrug som følge af øge behandlingsaktivitet.