Sundheds- og Ældreudvalget 2014-15 (2. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
1561300_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 29. oktober 2015
Enhed: Psykiatri og Lægemiddel-
politik
Sagsbeh.: DEPPESK
Sagsnr.: 1506323
Dok. nr.: 1799297
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 2. oktober 2015 stillet følgende
spørgsmål nr. 237 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Yildiz Akdogan (S).
Spørgsmål nr. 237:
”Hvad vil ministeren gøre ved, at et stigende antal psykisk syge bliver ramt af hjem-
løshed? ”
Svar:
Sundheds- og Ældreministeriet er ikke i besiddelse af opgørelser over, hvor mange
personer med psykiske lidelser, der rammes af hjemløshed. Det er derfor ikke muligt
at sige noget om udviklingen i antallet af mennesker med psykisk lidelse, som ram-
mes af hjemløshed.
Som sundheds- og ældreminister vil jeg påpege, at det selvfølgelig er vigtigt, at alle
patienter ud fra en lægefaglig vurdering får tilbudt den rette behandling og tilbud. Jeg
tror på, at en rettidig behandling af høj faglig kvalitet og de rette tilbud og støtte kan
være medvirkende til, at mennesker med psykiske lidelser har bedre forudsætninger
for at opretholde et almindeligt dagligdagsliv, herunder at blive boende i egen bolig.
Derfor er jeg glad for, at Venstre har været med til at sikre, at psykiatrien generelt har
fået et økonomisk løft. Der blev sidste sommer afsat i alt 2,2 mia. kr. til en ambitiøs
kapacitetsudbygning og modernisering af den regionale psykiatri, heraf er 1,1 mia. kr.
permanente. Et løft som var betinget af, at Finansministeriet blev bekendt med, at
midler givet til tidligere, ophørte projekter ikke var tilbageført korrekt til satspuljen.
Det drejede sig om et engangsbeløb på i alt 1,6 mia. kr. og et varigt løft af satspuljen
på 0,3 mia. kr. om året. Pengene går især til at sikre bedre fysiske rammer samt ef-
teruddannelse og kompetenceudvikling hos personalet, som er vigtige forudsætnin-
ger for en god psykiatrisk behandling.
Jeg kan oplyse, at alle patienter fra 1. september 2015 har ret til at blive udredt inden
for 30 dage – med mindre det af faglige årsager ikke kan lade sig gøre inden for den-
ne tidshorisont. Efter udredning har patienter som hovedregel ret til at komme i be-
handling inden for to måneder. Ved alvorlig sygdom skal behandlingen påbegyndes i
løbet af en måned. Som det fremgår af regeringsgrundlaget, så vil regeringen frem-
sætte lovforslag om, at alle patienter skal have ret til at vælge hurtig udredning og
behandling, hvis ventetiden på de offentlige sygehuse overstiger 30 dage.
Nogle mennesker med psykiske lidelser har udover behandling også brug for en soci-
alfaglig indsats. Den socialfaglige indsats hører under Social- og Indenrigsministeriet.
Sundheds- og Ældreministeriet har derfor indhentet bidrag fra Social- og Indenrigs-
ministeriet, som oplyser:
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 237: Spm. om, hvad ministeren vil gøre ved, at et stigende antal psykisk syge bliver ramt af hjemløshed, til sundheds- og ældreministeren
Side 2
”Serviceloven indeholder en række forpligtigelser for kommunerne til
at tilbyde hjælp og støtte – bl.a. til personer med særlige sociale pro-
blemer, herunder hjemløse og personer med sindslidelser.
Efter servicelovens § 10, stk. 1, skal kommunalbestyrelsen sørge for,
at enhver har mulighed for at få gratis rådgivning. Formålet med råd-
givningen er at forebygge sociale problemer og hjælpe borgeren over
øjeblikkelige vanskeligheder. Kommunalbestyrelsen skal i forbindelse
med rådgivningen være opmærksom på, om borgeren har behov for
anden form for hjælp efter serviceloven eller anden lovgivning, jf. lo-
vens § 10, stk. 3. Efter servicelovens § 12, stk. 1, skal kommunalbe-
styrelsen endvidere sørge for tilbud om gratis rådgivning til personer
med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller med særlige socia-
le problemer. Tilbuddet om rådgivning skal også omfatte opsøgende
arbejde.
Derudover gælder det, jf. servicelovens § 85 (socialpædagogisk bi-
stand), at kommunerne skal tilbyde hjælp, omsorg eller støtte samt
optræning og hjælp til udvikling af færdigheder til personer, der har
behov herfor på grund af betydelig nedsat fysisk eller psykisk funkti-
onsevne eller særlige sociale problemer. Den socialpædagogiske bi-
stand kan fx bestå af støtte til at udføre dagligdagens gøremål mv. og
kan bl.a. bestå i rådgivning i forbindelse med fritids- og kulturaktivite-
ter, opretholdelse af sociale netværk samt hjælp til administration af
personlige forhold og konfliktløsning.
Særligt i forhold til hjemløshed skal kommunerne efter lovens § 110
tilbyde midlertidigt ophold i boformer (forsorgshjem og herberger) til
personer med særlige sociale problemer, som ikke har eller ikke kan
opholde sig i egen bolig, og som har behov for botilbud og for tilbud
om aktiverende støtte, omsorg og efterfølgende hjælp. Forsorgshjem
og herberger efter § 110 tilbyder en lang række ydelser, der varierer i
indhold og omfang. Der kan fx være tale om rådgivning og vejledning
om økonomiske og sociale forhold, behandlingstilbud, aktivitets- og
samværstilbud samt særligt tilrettelagte beskæftigelsesforløb.
Udover bestemmelserne i serviceloven er der gode erfaringer med at
hjælpe hjemløse ud af hjemløshed fra Hjemløsestrategien, der blev
udmøntet i perioden 2009-2013. Erfaringerne herfra viste, at 9 ud af
10 af de hjemløse, der fik støtte fra strategiens Housing First-
baserede indsatser, formåede at komme ud af hjemløshed og fast-
holde deres nye bolig. På den baggrund har Social- og Indenrigsmini-
steriet igangsat en række konkrete initiativer med finansiering fra
satspuljen med henblik på at få erfaringerne fra Hjemløsestrategien
forankret, udbredt og målrettet i landets kommuner. 24 kommuner
deltager pt. i arbejdet.”
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
/
Pernille Skafte