Sundheds- og Ældreudvalget 2014-15 (2. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 27. oktober 2015
Enhed: Psykiatri og Lægemiddel-
politik
Sagsbeh.: SUMBGB
Sagsnr.: 1506090
Dok. nr.: 1799863
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 30. september 2015 stillet følgende
spørgsmål nr. 233 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 233:
”Ministeren bedes kommentere fortrolig henvendelse af 25. september 2015, jf. SUU
alm. del – bilag 79.”
Svar:
Jeg skal indledningsvis bemærke, at jeg ikke kan gå ind i den konkrete sag, der beror
på en sundhedsfaglig vurdering.
Når det er sagt, er jeg helt på det rene med, at det kan være vanskeligt og frustreren-
de som pårørende at være vidne til, at ens nærmeste er meget syg og ikke vil modta-
ge behandling.
I dansk lovgivning er det hovedreglen, at indlæggelse, ophold og behandling på syge-
husene er frivillig. Det betyder, at en borger som udgangspunkt skal give informeret
samtykke til at blive indlagt og til at modtage behandling.
Anvendelse af tvang er et voldsomt indgreb i den enkelte patients frihedsrettigheder
og selvbestemmelsesret. Derfor er tvangsindgreb også en undtagelse til hovedreglen
om, at indlæggelse og behandling alene må ske med patientens samtykke.
Psykiatriloven er en særlov, som giver hjemmel til at anvende tvang i særligt afgræn-
sede tilfælde over for borgere, der ikke vurderes at kunne varetage egne interesser
på grund af sindssyge. Det er således kun muligt at anvende tvang over for en patient
med fx spiseforstyrrelse, hvis patienten er indlagt på en psykiatrisk afdeling, og i øv-
rigt opfylder betingelserne for anvendelse af tvang. Det er endvidere en overlæge i
psykiatri, der træffer beslutning om tvangsbehandling.
Når der anvendes tvang over for en patient, der har en psykisk lidelse, er der flere
hensyn, der skal afvejes. På den ene side skal patientens selvbestemmelsesret re-
spekteres, men på den anden side skal der også drages omsorg for de patienter, der
på den ene eller den anden måde ikke kan varetage egne interesser. Såvel sundheds-
loven som psykiatriloven lægger op til, at den enkelte borger skal have en høj grad af
selvbestemmelse, og tvangs- og magtanvendelse må derfor kun anvendes i særligt
afgrænsede tilfælde.
Der er i psykiatriloven opstillet nogle overordnede principper, der skal sikre, at der ik-
ke anvendes tvang, før alle muligheder for at opnå patientens samtykke er udtømt.
Det følger også af reglerne, at patienter, som er uden for en akut situation, skal have
en passende betænkningstid til at tage stilling indlæggelse eller behandling. I be-