Sundheds- og Ældreudvalget 2014-15 (2. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
1557125_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 20. oktober 2015
Enhed: Ældreenheden
Sagsbeh.: DEPCHS
Sagsnr.: 1505082
Dok. nr.: 1773961
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 20. august 2015 stillet følgende
spørgsmål nr. 23 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Flemming Møller Mortensen (S).
Spørgsmål nr. 23:
”Ministeren bedes redegøre for, hvilke barrierer der findes i lovgivningen for, at
kommunerne kan indrette virksom demenssikring til at forhindre, at demente forla-
der deres boliger eller plejehjem for derefter ikke at kunne finde hjem igen, nogle
gange med fatale følger.”
Svar:
Som nævnt i besvarelsen af SUU alm. del spørgsmål nr. 22 er det Social- og Inden-
rigsministeriet, der har ansvaret for lovgivningen om magtanvendelse og andre ind-
greb i selvbestemmelsesretten overfor voksne på det sociale område. Det gælder og-
så i forhold til reglerne om alarm- og pejlesystemer efter servicelovens § 125. Social-
og Indenrigsministeriet har til brug for nærværende besvarelse oplyst følgende:
”Indledningsvist henvises der til reglerne på området, som er beskrevet i Social- og
Indenrigsministeriets bidrag til svar på spørgsmål 22.
Afvejningen af de forskellige hensyn, som anvendelsen af reglerne om magtanvendel-
se og andre indgreb i selvbestemmelsesretten efter servicelovens kapitel 24 kræver,
kan være kompleks og socialfagligt udfordrende og kan fx af pårørende og medarbej-
dere opfattes som en barriere for virksom demenssikring. I den forbindelse henledes
opmærksomheden imidlertid på, at udgangspunktet for reglerne er Grundlovens § 71
om den personlige friheds ukrænkelighed.
Det er en gennemgående betingelse for at kunne anvende magt og andre indgreb i
selvbestemmelsesretten, at lovens betingelser i det enkelte tilfælde er opfyldt, her-
under at anvendelse af magt skal stå i rimeligt forhold til det, der søges opnået.
Herudover kan det oplyses, at servicelovens § 125 om anvendelse af personlige
alarm- eller pejlesystemer og særlige døråbnere ved yderdøre samt servicelovens §
127 om tilbageholdelse i boligen skal bidrage til at afværge den risiko, der er beskre-
vet i spørgsmålet.
Personlige alarm- eller pejlesystemer kan således anvendes, når der er risiko for, at
personen ved at forlade bo- eller dagtilbuddet udsætter sig selv eller andre for at lide
personskade, og forholdene i det enkelte tilfælde gør det påkrævet for at afværge
denne risiko.
Særlige døråbnere ved yderdøre kan anvendes, når der er nærliggende risiko for, at
en eller flere personer ved at forlade bo- eller dagtilbuddet udsætter sig selv eller an-
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om, hvilke barrierer der findes i lovgivningen for, at kommunerne kan indrette virksom demenssikring til at forhindre, at demente forlader deres bolig eller plejehjem for derefter ikke at kunne finde hjem igen, nogle gange med fatale følger, til sundheds- og ældreministeren
Side 2
dre for at lide væsentlig personskade, at forholdene i det enkelte tilfælde gør det ab-
solut påkrævet at afværge denne risiko, og lovens øvrige muligheder forgæves har
været anvendt.”
Som nævnt i svar på SUU alm. del spørgsmål 22 foreslår regeringen at igangsætte et
arbejde med udarbejdelse af en national handlingsplan for demens. Handlingsplanen
skal udarbejdes med inddragelse af og i dialog med de centrale aktører på demens-
området samt de demente selv og deres pårørende.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
/
Charlotte Søderlund