Sundheds- og Ældreudvalget 2014-15 (2. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 20. oktober 2015
Enhed: Ældreenheden
Sagsbeh.: DEPCHS
Sagsnr.: 1505082
Dok. nr.: 1773960
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 20. august 2015 stillet følgende
spørgsmål nr. 22 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Flemming Møller Mortensen (S).
Spørgsmål nr. 22:
”Ministeren bedes redegøre for, hvordan lovgivningen er indrettet på området for
demenssikring. Hvordan er der taget højde for demente borgeres krav på henholdsvis
selvbestemmelse og sikkerhed”.
Svar:
Ved besvarelsen af spørgsmålet er det forudsat, at det, som spørgeren benævner
”demenssikring”, dels omfatter lovgivningerne vedrørende magtanvendelse på social-
og sundhedsområdet, og de bagvedliggende principper herfor, og dels vedrører de
socialfaglige indsatser og metoder, som bruges i plejen og omsorgen af demente i
egen bolig eller på plejehjem/plejecenter.
Kommunalbestyrelsen har efter servicelovens § 81 pligt til at tilbyde en særlig indsats
til voksne med nedsat fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse. Formålet med indsat-
sen er blandt andet at forbedre den enkeltes sociale og personlige funktion og udvik-
lingsmuligheder, samt at forbedre mulighederne for den enkeltes livsudfoldelse gen-
nem kontakt, tilbud om samvær, aktivitet, behandling, omsorg og pleje. Formålet
med indsatsen efter servicelovens bestemmelser er endvidere at yde en helhedsori-
enteret indsats med tilbud afpasset efter den enkeltes særlige behov. Forpligtelsen
gælder uanset, om borgeren bor i egen bolig, i et botilbud efter lov om almene boli-
ger mv. eller i botilbud efter servicelovens regler.
Kommunalbestyrelsen har efter servicelovens § 82 pligt til at yde hjælp i overens-
stemmelse med ovennævnte formål til personer med nedsat psykisk funktionsevne,
som ikke kan tage vare på deres egne interesse. Omsorgspligten gælder uanset, om
der foreligger samtykke fra den enkelte. Hjælpen kan dog ikke ydes ved brug af fysisk
tvang.
På servicelovens områder er målgruppen, indholdet og de nærmere rammer for brug
af magtanvendelse defineret i §§ 124 ff. Det er Social- og Indenrigsministeriet, der
har ansvaret for lovgivningen om magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmel-
sesretten overfor voksne på det sociale område. Social- og Indenrigsministeriet har til
brug for nærværende besvarelse oplyst følgende:
”Formålet med reglerne i servicelovens kapitel 24 om magtanvendelse og andre
indgreb i selvbestemmelsesretten over for voksne er ifølge servicelovens § 124 at
begrænse den til det absolut nødvendige. Forud for enhver form for magtanven-
delse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten skal der gøres, hvad der er mu-
ligt, for at borgeren medvirker frivilligt til en given foranstaltning.