Sundheds- og Ældreudvalget 2014-15 (2. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
1558585_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Sundheds- og Ældreudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
22. oktober 2015
Straffuldbyrdelseskontoret
Pernille Bjørnholk
2015-0030-3851
1741483
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 218 (Alm. del), som Folketin-
gets Sundheds- og Ældreudvalg har stillet til justitsministeren den 24. sep-
tember 2015. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jonas Dahl (SF).
Søren Pind
/
Michael de Thurah
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 218: Spm. om ministeren i fællesskab med kriminalforsorgen ønsker at bevare rensevæskeordningen, når størstedelen af kommunerne i stedet vælger at udlevere sterilt injektionsudstyr og når WHO, UNAIDS og UNODC anbefaler udlevering af sterilt injektionsudstyr, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 218 (Alm. del) fra Folketingets Sundheds- og Ældreud-
valg:
”Ønsker ministeren i fællesskab med kriminalforsorgen at be-
vare rensevæskeordningen, når størstedelen af kommunerne i
stedet vælger at udlevere sterilt injektionsudstyr og når WHO,
UNAIDS og UNODC anbefaler udlevering af sterilt injekti-
onsudstyr?”
Svar:
Det er min klare opfattelse, at der skal være nultolerance over for brug af
narkotika i fængslerne.
Det siger sig selv, at nultolerance ikke harmonerer særlig godt med en
ordning, hvor stofmisbrugere i fængslerne ligefrem skal have udleveret
sprøjter under fængselsopholdet.
Derfor er jeg ikke umiddelbart tilhænger af den såkaldte sprøjtebytteord-
ning. Jeg vil dog være parat til at se nærmere på emnet, hvis der viser sig
at være vægtige argumenter for ordningen, særligt i forhold til effekten på
antallet af stofmisbrugere.
I forhold til de sundhedsmæssige aspekter har Direktoratet for Kriminal-
forsorgen i øvrigt oplyst følgende:
”Ud fra en ren sundhedsmæssig betragtning er der to indsatser,
der særligt har vist sig at reducere skader som følge af
stofmisbrug og reducere antallet af narkorelaterede dødsfald;
substitutionsbehandling og sprøjtebytteordninger. Indsatserne
anbefales således af såvel UNODC som EMCDDA
(Europæiske Narkoagentur). I 2012 anbefalede UNODC
specifikt at indføre sprøjtebytteprogrammer i fængsler.
I fængslerne har substitutionsbehandling været fuldt
implementeret i mange år. Med HIV/Aids-epidemien i
slutningen af 1980erne fulgte en periode med overvejelser om
den forhøjede smitterisiko i fængslerne, og i 1996 blev den
nuværende ordning indført, hvor indsatte har adgang til
rensevæske.
Det
var
daværende
tidspunkt
kriminalforsorgens vurdering, at adgang til rene sprøjter og
kanyler kunne have en negativ indvirkning på antallet af
stiknarkomaner. En sprøjtebytteordning frygtedes at sende et
signal til stofmisbrugere om, at intravenøst stofmisbrug er en
”godkendt” indtagelsesmåde, og at ordningen dermed ville
2
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 218: Spm. om ministeren i fællesskab med kriminalforsorgen ønsker at bevare rensevæskeordningen, når størstedelen af kommunerne i stedet vælger at udlevere sterilt injektionsudstyr og når WHO, UNAIDS og UNODC anbefaler udlevering af sterilt injektionsudstyr, til justitsministeren
kunne øge antallet af misbrugere, der ville debutere med et
intravenøst misbrug.
Efter de for Direktoratet for Kriminalforsorgen foreliggende
oplysninger har europæiske lande som Spanien, Tyskland,
Luxembourg, Portugal og Rumænien sprøjtebytteordninger i
fængslerne og har relativt gode erfaringer hermed. Rationalet
bag ordningerne er at begrænse smitterisikoen mest muligt. En
grundigere vurdering af sprøjtebytteordningen i eksempelvis
Spanien, hvor ordningen er mest udbredt, vil kunne bidrage til
en mere nuanceret vurdering af hele problemfeltet.
Direktoratet for Kriminalforsorgen vil tage skridt til, at de
europæiske erfaringer undersøges nærmere. I en sådan
kortlægning vil fængslernes hidtidige praksis og erfaringer
med ordningen ligeledes indgå. Rensevæskeordningen vil blive
bibeholdt, indtil denne kortlægning har fundet sted, og
spørgsmålet på den baggrund er vurderet på ny.”
3