Sundheds- og Ældreudvalget 2014-15 (2. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 21. oktober 2015
Enhed: Sygehuspolitik
Sagsbeh.: SUMKFH
Sagsnr.: 1505755
Dok. nr.: 1786278
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 24. september 2015 stillet følgende
spørgsmål nr. 212 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 212:
”Vil ministeren redegøre for, hvad baggrunden er for § 12 i bekendtgørelse af lov om
assisteret reproduktion i forbindelse med behandling, diagnostik og forskning m.v.,
herunder for hvilke overvejelser der i sin tid lå bag formuleringen af § 12, og hvilke
barrierer der vil være for at ophæve § 12?”
Svar:
Jeg kan oplyse, at bestemmelsen blev indsat ved lov nr. 460 af 10. juni 1997 om kun-
stig befrugtning i forbindelse med lægelig behandling, diagnostik og forskning m.v.
Det er i bemærkningerne til det lovforslag, der dannede grundlag for loven, anført, at
der med bestemmelsen er tale om en uændret videreførelse af hidtidig fortolkning og
praksis. Der er i den forbindelse henvist til, at det fremgik af loven om et videnskabs-
etisk komitésystem og bekendtgørelse nr. 392 af 17. maj 1994 (om nedfrysning og
donation af menneskelige æg), at der kun tillades donation af æg. Hermed menes
ifølge lovbemærkningerne, at en kommerciel eller erhvervsmæssig vinding i forbin-
delse med overdragelse af æggene ikke er tilladt.
Det er endvidere anført i lovbemærkningerne, at den foreslåede bestemmelse (dvs.
den nugældende § 12 i lov om assisteret reproduktion) indebærer, at ”handel
og for-
søg på handel med ubefrugtede og befrugtede æg forbydes. Forbuddet gælder, hvad
enten transaktionen sker i forbindelse med behandling af ufrivillig barnløshed eller i
forbindelse med salg eller overdragelse af overskydende æg i forbindelse med forsk-
ning.”
Det fremgår videre:
”Bestemmelsen udelukker ikke, at for eksempel private klinikker
kan tage betaling for behandling, der indebærer reagensglasbefrugtning. Det gælder
både for behandling, der indebærer brug af kvindens egne æg eller brug af donerede
æg. I forbindelse med brug af donerede æg kan der dog kun – ud over en eventuel be-
taling for behandlingen – kræves betaling for de faktiske omkostninger, som f.eks. et
hospital har haft med udtagning, opbevaring, indfrysning m.v., hvis der i øvrigt kan
afkræves betaling for behandlingen. Der foreligger ikke her en økonomisk vinding.”
Jeg kan i øvrigt oplyse, at Danmark i 1999 ratificerede Europarådets konvention af 4.
april 1997 om beskyttelse af menneskerettigheder og menneskelig værdighed i for-
bindelse med anvendelse af biologi og lægevidenskab: Konvention om menneskeret-
tigheder og biomedicin (kaldet bioetikkonventionen). Det følger af bioetikkonventio-
nens artikel 21, at den menneskelige krop og dens bestanddele ikke som sådan må
give anledning til økonomisk gevinst.