Sundheds- og Ældreudvalget 2014-15 (2. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
1555588_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 12. oktober 2015
Enhed: Sygehuspolitik
Sagsbeh.:DEPRATH
Sagsnr.: 1506028
Dok. nr.: 1792848
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 23. september stillet følgende
spørgsmål nr. 211 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Flemming Møller Mortensen (S).
Spørgsmål nr. 211:
”Vil ministeren redegøre for, hvilken lovgivning der ligger til grund for, at en familie
fra Jammerbugt Kommune ikke kan få dækket transportudgifter og udgifter til tabt
arbejdsfortjeneste i forbindelse med et kræftramt barns behandling i USA, mens en
familie fra Roskilde Kommune godt kan få dækket disse udgifter, jf. P4 Nordjyllands
dækning 18.-21. september 2015? ”
Svar:
Efter reglerne om befordring og befordringsgodtgørelse efter sundhedsloven (befor-
dringsbekendtgørelsen) kan en patient have en ledsager med til og fra behandling på
bl.a. et sygehus, hvis patienten selv har ret til befordring eller befordringsgodtgørel-
se, og det er nødvendigt med ledsagelse på grund af patientens alder eller helbreds-
tilstand.
Det er op til regionerne at vurdere hver enkelt sag på baggrund af dens konkrete om-
stændigheder, herunder patientens konkrete behov for ledsagelse.
Hvis det vurderes at være nødvendigt med ledsagelse, vil en ledsager til en patient –
fx et mindreårigt barn – have ret til befordring eller befordringsgodtgørelse, når led-
sageren rejser med barnet, fx til udlandet. Ved rejser, der nødvendiggør, at ledsage-
ren overnatter uden for hjemmet, har ledsagere derudover ret til overnatning eller
overnatningsgodtgørelse (hoteldispositionsbeløb) og time- og dagpenge efter laveste
sats i Finansministeriets cirkulære om time- og dagpenge m.v.
Reglerne om befordring og befordringsgodtgørelse efter sundhedsloven giver der-
imod ikke ledsageren ret til hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste. En sådan
form for økonomisk hjælp vil imidlertid efter omstændighederne kunne opnås på
baggrund af reglerne i servicelovgivningen, som hører under Social- og Indenrigsmini-
steriet.
Sundheds- og Ældreministeriet har derfor indhentet en udtalelse fra Social- og Inden-
rigsministeriet, som har oplyst følgende:
”Efter servicelovens § 42 skal kommunen yde hjælp til dækning af tabt arbejdsfortje-
neste til personer, der i hjemmet forsørger et barn under 18 år med betydelig og va-
rigt nedsat funktionsevne eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse. Ydelsen er
betinget af, at det er en nødvendig konsekvens af den nedsatte funktionsevne, at
barnet passes i hjemmet, og at det er mest hensigtsmæssigt, at det er moderen eller
faderen, der passer det.
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 211: Spm. om, hvilken lovgivning der ligger til grund for, at en familie fra Jammerbugt Kommune ikke kan få dækket transportudgifter og udgifter til tabt arbejdsfortjeneste i forbindelse med et kræftramt barns behandling i USA, mens en familie fra Roskilde Kommune godt kan få dækket disse udgifter, til sundheds- og ældreministeren
Side 2
Det er en generel betingelse for at modtage hjælp efter serviceloven, herunder også
hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste, at modtageren opholder sig i Danmark.
Der kan derfor som udgangspunkt ikke ydes hjælp til dækning af tabt arbejdsfortje-
neste efter servicelovens § 42 under et ophold i udlandet.
Som en undtagelse hertil gælder efter § 1, stk. 2, og § 2 i bekendtgørelse om ydelser
efter lov om social service under midlertidige ophold i udlandet, at bl.a. retten til tabt
arbejdsfortjeneste bevares under et midlertidigt udlandsophold under forudsætning
af, at modtageren inden udrejsen opfylder betingelserne for at modtage denne
hjælp.
Ved midlertidige udlandsophold på op til en måned bevarer modtageren efter be-
kendtgørelsens § 3, stk. 1, hjælpen uden at ansøge kommunen herom. Hvis udlands-
opholdet overstiger en måned, skal modtageren forudgående ansøge kommunen om
bevarelse af hjælp. Der skal herved gøres opmærksom på bekendtgørelsens § 3, stk.
3, som fastslår, at når modtageren har behov for nødvendig lægebehandling, som
den pågældende ikke kan få her i landet, kan modtageren bevare hjælpen i hele peri-
oden.
Social og Indenrigsministeriet har ikke konkret kendskab til de to sager og kan ikke
kommentere på de to konkrete sager. Men som det fremgår af beskrivelsen af den
gældende lovgivning vil det være muligt at få tabt arbejdsfortjeneste under udlands-
ophold i forbindelse med nødvendig lægebehandling i udlandet, hvis man allerede er
tildelt tabt arbejdsfortjeneste her i Danmark. Der er imidlertid ikke adgang til, at en
familie, som normalt ikke har ret til tabt arbejdsfortjeneste, kan få disse udgifter
dækket, hvis formålet alene er sygehusbehandling i udlandet, da udgangspunktet er,
at modtageren skal opholde sig i Danmark.”
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
/
Rasmus Thomsen