Sundheds- og Ældreudvalget 2014-15 (2. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 2. november 2015
Enhed: Sundhedsjura og lægemid-
delpolitik
Sagsbeh.: DEPMAKI
Sagsnr.: 1505618
Dok. nr.: 1779614
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 15. september 2015 stillet følgende
spørgsmål nr. 186 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Flemming Møller Mortensen (S).
Spørgsmål nr. 186:
”Vil ministeren redegøre for, hvilken lovhjemmel Sundhedsstyrelsen handler
efter i håndteringen af sager, hvor en sundhedsperson har fået frataget autorisatio-
nen i et andet nordisk land og efterfølgende søger ansættelse i det danske sundheds-
væsen?”
Svar:
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har jeg indhentet bidrag fra Sundhedsstyrel-
sen, der har oplyst følgende:
”Sundhedsstyrelsen kan oplyse, at styrelsen udveksler oplysninger med de andre nor-
diske lande om sundhedspersoner, der har mistet eller fået indskrænket deres autori-
sation, jf. art. 18 i overenskomsten af 14. juni 1993 om fælles nordisk arbejdsmarked
for visse personalegrupper inden for sundhedsvæsenet og veterinærvæsenet.
Af overenskomstens art. 18 fremgår det, at såfremt en godkendelse er blevet tilbage-
kaldt af den stat, som oprindeligt meddelte den, skal den af en anden kontraherende
stat senere meddelte godkendelse tilbagekaldes.
Det fremgår endvidere af bestemmelsen, at hvis en behørig myndighed tilbagekalder
en godkendelse vedrørende en erhvervsudøver, som har opnået godkendelse i flere af
de kontraherende stater, skal den berørte centrale myndighed i den eller de andre sta-
ter underrettes om foranstaltningen eller tilbagekaldelsen samt om grundlaget herfor.
En sådan underretning skal også ske ved afgørelser om ordinationsindskrænkning og
virksomhedsindskrænkning og frivillige indskrænkninger af samme type.
Af autorisationslovens § 12 fremgår, at såfremt en sundhedsperson mister eller får
indskrænket sin primærautorisation i et andet land, har Sundhedsstyrelsen mulighed
for at fratage sundhedspersonen sin autorisation eller indskrænke personens virksom-
hedsområde.
På baggrund af ovenfor omtalte regelgrundlag bortfalder en dansk autorisation, hvis
denne er givet på baggrund af fx en norsk autorisation, som de norske tilsynsmyndig-
heder senere har frataget. Sundhedspersonen vil herefter ikke have autorisation og
kan ikke arbejde i Danmark.
Hvis derimod de norske tilsynsmyndigheder tilbagekalder en norsk autorisation, som
er udstedt på baggrund af en dansk, vil den danske autorisation ikke automatisk blive
frataget. De danske tilsynsmyndigheder vil forholde sig konkret til den udenlandske