Sundheds- og Ældreudvalget 2014-15 (2. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
1562377_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 2. november 2015
Enhed: Sundhedsjura og lægemid-
delpolitik
Sagsbeh.: DEPMAKI
Sagsnr.: 1505441
Dok. nr.: 1784364
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 11. september 2015 stillet følgende
spørgsmål nr. 167 (alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 167:
”Vil
ministeren sende udvalget en redegørelse over status for det grænse-
overskridende tilsynssamarbejde?”
Svar:
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har jeg indhentet bidrag fra Sundhedsstyrel-
sen, der har oplyst følgende:
”Sundhedsstyrelsen udveksler oplysninger med de andre nordiske lande om sund-
hedspersoner, der har mistet eller fået indskrænket deres autorisation, jf. art. 18 i
overenskomsten af 14. juni 1993 om fælles nordisk arbejdsmarked for visse personale-
grupper inden for sundhedsvæsenet og veterinærvæsenet.
Der skelnes mellem to forskellige situationer vedrørende de nordiske læger.
Den ene er hvor en læge bliver uddannet i eksempelvis Sverige, og får sin autorisation
som læge der, og herefter får sin danske autorisation på baggrund af den svenske au-
torisation. Hvis lægen mister sin svenske autorisation, mister han automatisk sin dan-
ske. Danmark er forpligtiget til dette i henhold til den nordiske overenskomst (Artikel
18).
Den anden situation er, hvor lægen ikke oprindeligt er autoriseret i det land, der har
givet sanktionen. Her vil Sundhedsstyrelsen på baggrund af den danske lovgivning fo-
retage en konkret vurdering af det andet lands sanktion, og herefter vurdere om der er
fare for patientsikkerheden i Danmark.
På nuværende tidspunkt udveksles der oplysninger mellem de nordiske lande, når en
myndighed har behov for yderligere oplysninger vedrørende en sundhedsperson eller
når der i et nordisk land er truffet afgørelse som indskrænkning af en sundhedspersons
virke.
Der udveksles aktuelt ikke regelmæssigt oplysninger med andre end de nordiske lande.
Såfremt Sundhedsstyrelsen modtager oplysninger vedrørende sundhedspersoner fra
andre end de nordiske lande, foretages der en konkret vurdering af hvorvidt sund-
hedspersonen udgør en fare for patientsikkerheden i Danmark.
Fra januar 2016 vil oplysninger vedrørende sundhedspersoners begrænsning af er-
hvervsmæssig virksomhed blive sendt via et europæisk alarmsystem. Oplysningerne
om sanktioner skal registreres gennem Kommissionens Internal Market Information
System (IMI), jf. art. 56 a i Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv 2005/36/EF med de
ændringer der følger af Direktiv 2013/55/EU og vil medføre en forøget mulighed for
udveksling af relevante oplysninger om autorisationsforhold mellem de europæiske
lande.”
Jeg kan henholde mig til det af Sundhedsstyrelsen oplyste.
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 187: Spm. om det er ministerens holdning, at der er et behov for at skabe lovgivningsmæssige ændringer for at sikre højere patientsikkerhed og opnå samme form for hurtighed og justits i Danmark som i de andre nordiske lande, til sundheds- og ældreministeren
Side 2
Afslutningsvist skal jeg henvise til mit svar på spørgsmål 147 (SUU alm. del), hvoraf
det bl.a. følger, at jeg vil gøre op med, at læger og andre sundhedspersoner, der kan
være til fare for patientsikkerheden, rejser til Danmark og fortsætter med at arbejde
med patienter i sundhedsvæsnet, selvom de ikke har lov til at arbejde som sund-
hedsperson i andre lande.
Jeg har derfor bedt mit ministerie undersøge, hvordan man kan ændre autorisations-
loven, så sundhedspersoner får inddraget deres danske autorisation, hvis de har fået
den frataget i udlandet, fordi de har faglige mangler eller ikke er egnede til at vareta-
ge deres arbejde.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
/
Mads Kirkegaard