Sundheds- og Ældreudvalget 2014-15 (2. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
1562402_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 2. november 2015
Enhed: Primær Sundhed, Ældrepo-
litik og Jura
Sagsbeh.: DEPMAKI
Sagsnr.: 1506127
Dok. nr.: 1804452
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 7. oktober 2015 stillet følgende
spørgsmål nr. 3 (alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Flemming Møller Mortensen (S).
Spørgsmål nr. 3:
”Vil ministeren redegøre for, hvilke oplysninger Sundhedsstyrelsen ifølge de
fællesnordiske aftaler på tilsynsområdet er forpligtet til at dele med relevante
myndigheder i andre nordiske lande, når en sundhedsperson fratages sin
autorisation? Er styrelsen kun forpligtet til at dele oplysningen om, at man har
frataget en sundhedsperson sin autorisation, eller skal styrelsen også dele begrundel-
sen for denne fratagelse? Er styrelsen derudover forpligtet til at dele oplysninger om
eventuelle sigtelser, åbne sager eller klager, i relation til den pågældende sundheds-
person?”
Svar:
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har jeg indhentet bidrag fra Styrelsen for Pati-
entsikkerhed, der har oplyst følgende:
”Styrelsen for Patientsikkerhed kan oplyse, at der er én gældende fællesnordisk aftale
på tilsynsområdet. Det drejer sig om overenskomsten af 14. juni 1993 om fælles nor-
disk arbejdsmarked for visse personalegrupper inden for sundhedsvæsenet og veteri-
nærvæsenet.
Af overenskomstens artikel 18 følger, at hvis der sker tilbagekaldelse af en sundheds-
persons autorisation, skal den berørte centrale myndighed i den eller de andre stater
underrettes om foranstaltningen eller tilbagekaldelsen samt om grundlaget herfor. Så-
dan underretning skal også ske, hvis der er foretaget begrænsning i erhvervsudøverens
ret til fra apotek at ordinere lægemidler, eller hvis vedkommende frivilligt har givet af-
kald herpå eller på retten til at udøve sin virksomhed. Det er endvidere styrelsens op-
fattelse, at der skal fremsendes oplysninger om afgørelser eller domme om virksom-
hedsindskrænkninger.
I praksis foregår det således, at Styrelsen for Patientsikkerhed fremsender oplysning
om at en sundhedsperson har fået frataget eller indskrænket sin autorisation. Oplys-
ning om frivillige fraskrivelser eller virksomhedsindskrænkninger fremsendes også.
Af hensyn til den danske persondatalov foregår underretning om grundlaget for tilba-
gekaldelsen i praksis i dag på den måde, at underretningen – på opfordring fra de an-
dre nordiske tilsynsmyndigheder – efterfølgende sendes til den relevante tilsynsmyn-
dighed. De respektive tilsynsmyndigheder er i den forbindelse bundet af deres egne
regler om udveksling af oplysninger.
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 185: Spm. om, hvilke aftaler der ligger mellem de nordiske lande om udvekslingen af autoriserede sundhedspersoners eventuelle retssager, domme, sigtelser eller skærpede tilsyn, til sundheds- og ældreministeren
Side 2
Den danske persondatalov, som er en gennemførsel af det europæiske databeskyttel-
sesdirektiv, stiller nøje betingelser for, hvornår en videregivelse af personfølsomme
oplysninger er berettiget, og Styrelsen for Patientsikkerhed skal altid foretage en kon-
kret afvejning af, hvilke oplysninger der er nødvendige for den modtagende myndig-
hed.
Styrelsen for Patientsikkerhed er ikke forpligtet til at dele oplysninger om eventuelle
sigtelser, åbne sager eller klager, i relation til den pågældende sundhedsperson.”
Jeg kan henholde mig til det af Styrelsen for Patientsikkerhed oplyste, og jeg kan i øv-
rigt henvise til mit svar på spørgsmål 147, 167 og 185 (SUU alm. del).
For så vidt angår overenskomsten af 14. juni 1993 om fælles nordisk arbejdsmarked
for visse personalegrupper inden for sundhedsvæsenet og veterinærvæsenet
(Arjeplog-aftalen), kan jeg oplyse, at den forventes at blive revideret.
Dette revisionsarbejde skal ses i sammenhæng med, at direktiv
2005/36/EF af 7. sep-
tember 2005 om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer, som ændret ved
direktiv 2013/55/EU af 20. november 2013, sideløbende med den nordiske overens-
komst regulerer
området for udveksling af arbejdskraft mellem medlemsstaterne i
EU/EØS (anerkendelsesdirektivet).
Ændringerne til anerkendelsesdirektivet skal være implementeret i dansk ret inden
18. januar 2016. Dette gælder bl.a. advarselsordningen i direktivets art. 56 a om ud-
veksling af oplysninger mellem medlemsstaterne om begrænsninger i ret til at udøve
nærmere bestemte former for erhvervsmæssig virksomhed.
Af anerkendelsesdirektivets advarselsordning følger således eksempelvis, at de kom-
petente myndigheder, i Danmark Styrelsen for Patientsikkerhed, skal meddele de
kompetente myndigheder i samtlige øvrige medlemsstater oplysninger om erhvervs-
udøvere, hvis udøvelse af erhvervsmæssig virksomhed på den pågældende medlems-
stats område, er blevet begrænset, også midlertidigt, af nationale myndigheder eller
domsstole. Denne pligt gælder i forhold til en række nærmere bestemte erhverv,
herunder læger.
Selv om de nordiske tilsynsmyndigheder fremover skal udveksle oplysninger om
sundhedspersoner på baggrund af reglerne i anerkendelsesdirektivet, mener jeg, at vi
fortsat skal have et konstruktivt samarbejde de nordiske tilsynsmyndigheder imellem.
Styrelsen for Patientsikkerhed modtager i dag oplysninger om advarsler og prøvetid
fra Norge og Sverige. Styrelsen for Patientsikkerhed giver meddelelse til de øvrige
nordiske lande om skærpet tilsyn og faglige påbud udstedt i Danmark.
Det vil sige, at der udveksles oplysninger, der ikke er pligt til efter overenskomsten el-
ler direktivets art. 56a. Denne praksis kan videreføres.
Jeg mener i øvrigt, det skal vurderes, om der inden for rammerne af persondataloven
kan udveksles flere oplysninger de nordiske tilsynsmyndigheder imellem. Det kunne
f.eks. være oplysninger fra patientklagesystemet eller oplysninger om verserende til-
synssager. Dette spørgsmål agter jeg at tage op i Nordisk Ministerråd.
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 185: Spm. om, hvilke aftaler der ligger mellem de nordiske lande om udvekslingen af autoriserede sundhedspersoners eventuelle retssager, domme, sigtelser eller skærpede tilsyn, til sundheds- og ældreministeren
Side 3
Dette har jeg også haft lejlighed til at give udtryk for på Nordisk Råds session i Reykja-
vik den 28. oktober 2015.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
/
Mads Kirkegaard