Sundheds- og Ældreudvalget 2014-15 (2. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
1562401_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 2. november 2015
Enhed: Sundhedsjura og lægemid-
delpolitik
Sagsbeh.: DEPMAKI
Sagsnr.: 1505618
Dok. nr.: 1779601
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 15. september 2015 stillet følgende
spørgsmål nr. 185 (alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Flemming Møller Mortensen (S).
Spørgsmål nr. 185:
”Vil ministeren vil redegøre for, hvilke aftaler der ligger mellem de nordiske lande om
udvekslingen af autoriserede sundhedspersoners eventuelle retssager, domme, sig-
telser eller skærpede tilsyn? Hvordan praktiserer de nordiske lande disse aftaler, og
hvornår har aftalerne sidst været diskuteret på minister- og styrelsesniveau?”
Svar:
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har jeg indhentet bidrag fra Sundhedsstyrel-
sen, der har oplyst følgende:
”Sundhedsstyrelsen kan oplyse, at styrelsen udveksler oplysninger med de andre nor-
diske lande om sundhedspersoner, der har mistet eller fået indskrænket deres autori-
sation, jf. art. 18 i overenskomsten af 14. juni 1993 om fælles nordisk arbejdsmarked
for visse personalegrupper inden for sundhedsvæsenet og veterinærvæsenet.
Sundhedsstyrelsen kan endvidere oplyse, at der er en arbejdsgruppe for opfølgning af
de nordiske landes overenskomst om et fælles nordisk arbejdsmarked for visse perso-
nalegrupper.
Arbejdsgruppen, som har eksisteret siden 1982, udveksler bl.a. informationer om ud-
dannelsesmæssige og tilsynsmæssige forhold i de nordiske lande. Det kan fx være in-
formation om ny lovgivning på områderne, praksis i spørgsmål om tredjelandsborgere,
tolkning af national lovgivning og reglerne i direktiv 2005/36/EF om anerkendelse af
erhvervsmæssige kvalifikationer.”
Jeg kan henholde mig til det af Sundhedsstyrelsen oplyste, og jeg kan i øvrigt henvise
til mit svar på spørgsmål 147 og 167 (SUU alm. del).
For så vidt angår overenskomsten af 14. juni 1993 om fælles nordisk arbejdsmarked
for visse personalegrupper inden for sundhedsvæsenet og veterinærvæsenet (Ar-
jeplog-aftalen), kan jeg oplyse, at den er ved at blive revideret.
Dette revisionsarbejde skal ses i sammenhæng med, at direktiv
2005/36/EF af 7. sep-
tember 2005 om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer sideløbende med
den nordiske overenskomst regulerer
området for udveksling af arbejdskraft mellem
medlemsstaterne i EU/EØS.
Anerkendelsesdirektivet skal være implementeret i dansk ret inden 18. januar 2016.
Direktivet regulerer bl.a. udveksling af oplysninger mellem medlemsstaterne om be-
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 185: Spm. om, hvilke aftaler der ligger mellem de nordiske lande om udvekslingen af autoriserede sundhedspersoners eventuelle retssager, domme, sigtelser eller skærpede tilsyn, til sundheds- og ældreministeren
Side 2
grænsninger i ret til at udøve nærmere bestemte former for erhvervsmæssig virk-
somhed.
Direktivet implementeres i dansk ret i bekendtgørelse om EU- og EØS-statsborgeres
adgang til udøvelse af virksomhed som autoriseret sundhedsperson.
Af anerkendelsesdirektivet følger således eksempelvis, at de kompetente myndighe-
der, i Danmark Sundhedsstyrelsen, skal meddele de kompetente myndigheder i samt-
lige øvrige medlemsstater om erhvervsudøvere, hvis udøvelse af erhvervsmæssig
virksomhed på den pågældende medlemsstats område, er blevet begrænset, også
midlertidigt, af nationale myndigheder eller domsstole. Denne pligt gælder i forhold
til en række nærmere bestemte erhverv, herunder læger.
De ovennævnte oplysninger skal meddeles i form af en advarsel via Informationssy-
stem om det Indre Marked, kaldet IMI, senest inden for tre dage efter datoen for
vedtagelsen af den afgørelse, hvorefter den pågældende erhvervsudøver begrænses i
eller forbydes at udøve erhvervsvirksomhed.
Der skal meddeles oplysninger om erhvervsudøverens identitet, det berørte erhverv,
oplysninger om den nationale myndighed eller domsstol, der er truffet afgørelse om
begrænsning eller forbud, rækkevidden af begrænsningen eller forbuddet samt den
periode, hvori begrænsningen eller forbuddet er gældende.
Det er ikke hensigtsmæssigt at have to parallelle regelsæt, der regulerer det samme.
Derfor lægges der i regi af Nordisk Råd op til at ændre Arjeplog-aftalen.
Selv om vi altså fremover skal udveksle oplysninger om rettighedsindskrænkninger i
forhold til sundhedspersoner på baggrund af reglerne i EU's anerkendelsesdirektiv,
mener jeg, at vi fortsat skal have et konstruktivt samarbejde de nordiske tilsynsmyn-
digheder imellem, og jeg kan i øvrigt henvise til mit svar på SUU alm. del - spm. 3.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
/
Mads Kirkegaard