Sundheds- og Ældreudvalget 2014-15 (2. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
1554785_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Ombudsmand
E-mail: [email protected]
Dato: 4. september 2015
Enhed: Sundhedsjura- og læge-
middelpolitik
Sagsbeh.: MAKI
Sagsnr.: 1407441
Dok nr.: 1768091
Sagsbehandlingstiden i Patientombuddet og Sundhedsvæse-
nets Disciplinærnævn
Folketingets Ombudsmand har ved brev af 7. juni 2015 skrevet til Ministeriet for
Sundhed og Forebyggelse (nu Sundheds- og Ældreministeriet) vedrørende sagsbe-
handlingstiden i Patientombuddet og Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn.
Baggrund
Det fremgår af ombudsmandens brev, at ombudsmanden på baggrund af Patientom-
buddets redegørelse af 10. oktober 2014 og ministeriets brev af 5. januar 2015 om
sagsbehandlingstider m.v. i Patientombuddet og Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn
finder det meget bekymrende, at der er sket en forholdsvis stor stigning i den samle-
de gennemsnitlige sagsbehandlingstid i patientklagesager i de seneste år. Dette gæl-
der navnlig i betragtning af, at ministeriet samtidig har haft fokus på at nedbringe
sagsbehandlingstiden.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for Patientombuddets behandling af patient-
klager om behandling var på 13,3 måneder i 2014, og den gennemsnitlige sagsbe-
handlingstid for Sundhedsvæsenets Disciplinærnævns behandling af patientklager var
i 2014 på 17,4 måneder.
Hertil kommer, at ombudsmanden har behandlet en række sager, hvor der udover
kritik for sagsbehandlingstiden også er givet kritik for utilstrækkelig underretning af
klager om sagsbehandlingstiden.
På den baggrund har ombudsmanden bedt Patientombuddet redegøre for følgende:
-
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for sager i henholdsvis Patientom-
buddet og Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn i 2014 fordelt på de samme
kategorier af sager som i Patientombuddets redegørelser af 15. maj 2013 og
10. oktober 2014.
-
Hvor mange sager - i lighed med opgørelserne for 2012 og 2013 – der ved
udgangen af 2014 er under behandling hos Patientombuddet og Sundheds-
væsenets Disciplinærnævn i mere end henholdsvis 18 måneder, 2 år og 3 år
eller mere.
-
Hvilke krav til sagsbehandlingstiden i patientklagesager der er fastsat for
2015 og eventuelt fremover.
-
Hvor mange klager – fordelt på de samme kategorier af sager som for årene
2011, 2012 og 2013 – der er modtaget i 2014, og hvor mange klager der er
afgjort i 2014 af henholdsvis Patientombuddet og Sundhedsvæsenets Disci-
plinærnævn.
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 162: Spm. om udviklingen i sagsbehandlingstiden ved Patientombuddet siden 2011, til sundheds- og ældreministeren
Side 2
-
-
-
-
Om nedprioriteringen af underretning til klager har vedrørt alle patientkla-
gesager.
Om længden af den periode, hvor underretning til klager har været nedprio-
riteret.
Hvordan nedprioriteringen er blevet meddelt til de berørte klagere.
Hvad Patientombuddet fremadrettet vil gøre for at sikre tilstrækkelige un-
derretning af klagere om sagsbehandlingstider.
Ombudsmanden har endvidere bedt ministeriet om at redegøre for følgende:
-
Hvilke konkrete initiativer ministeriet har tænkt sig at iværksætte med hen-
blik på at sikre, at der sker en nedbringelse af sagsbehandlingstiden i pati-
entklagesagerne.
-
Hvad ministeriet mener er acceptabel sagsbehandlingstid i de enkelte typer
sager.
-
Hvilke initiativer ministeriet i øvrigt finder anledning til at iværksætte i an-
ledning til evalueringen af patientklagesystemet i forhold til sagsbehandlin-
gen i patientklagesagerne.
Indledende bemærkninger
Ministeriet skal indledningsvist bemærke, at ministeriet er enig med ombudsmanden
i, at de nuværende sagsbehandlingstider i Patientombuddet og ved Sundhedsvæse-
nets Disciplinærnævns er for lange og at dette ikke er tilfredsstillende.
Patientombuddets bidrag
Ministeriet kan generelt henholde sig til Patientombuddets brev af 20. august 2015,
der vedlægges, og som adresser de forhold, som ombudsmanden har bedt Patient-
ombuddet redegøre for.
I tilknytning til det af Patientombuddet anførte om, at der endnu ikke er underskre-
vet en endelig resultatkontrakt for 2015 mellem Patientombuddet om ministeriet
skal ministeriet bemærke, at der nu er underskrevet en endelig resultatkontrakt. Mi-
nisteriet kan bekræfte, at den i resultatkontrakten indeholdte 4-årige profil for ned-
bringelse af sagsbehandlingstiderne vil blive revurderet, når der er indgået aftale med
KL og Danske Regioner om finansieringen af klagesagsbehandlingen. Dette omtales
nærmere nedenfor.
Tidspunktet for indgåelsen af resultatkontrakten skal ses i lyset af, at ministeriet og
Patientombuddet har afventet resultatet af drøftelserne med Danske Regioner og KL i
begyndelsen af 2015 om evalueringen af Patientombuddets finansieringsmodel, da
det var vigtigt at få indarbejdet konsekvenserne af en evt. aftale i kontrakten set i re-
lation til sagsbehandlingstider og afvikling af ophobede sager. Det lykkedes imidlertid
ikke at nå til enighed i den nedsatte arbejdsgruppe. Parterne var derfor enige om at
lade de videre drøftelser foregå i regi af økonomiforhandlingerne for 2016. På grund
af folketingsvalget i juni måned blev økonomiforhandlingerne med Danske Regioner
udskudt til august måned. Som led i de netop afsluttede økonomiforhandlinger med
Danske Regioner er det aftalt, at bl.a. finansieringen og finansieringsmodellen for Pa-
tientombuddet skal afklares inden udgangen af 2015.
Ministeriets bemærkninger
Som påpeget i evalueringen af patientklagesystemet fra primo 2015 har patienterne
med lovændringerne gennemført i 2011 fået et væsentligt forbedret patientklagesy-
stem.
./.
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 162: Spm. om udviklingen i sagsbehandlingstiden ved Patientombuddet siden 2011, til sundheds- og ældreministeren
Side 3
Som ligeledes påpeget i evalueringen er der imidlertid fortsat visse forhold, som giver
anledning til udfordringer. Den altoverskyggende udfordring er i den sammenhæng
sagsbehandlingstiderne i patientklagesager, herunder særligt Patientombuddets be-
handling af klager over behandling i sundhedsvæsenet og klagesagsbehandlingen i
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn.
I forhold til opfølgningen på evalueringen af patientklagesystemet har nedbringelse
af sagsbehandlingstiderne den højeste prioritet fra ministeriets side.
Patientombuddets initiativer
Idet ministeriet henviser til Patientombuddets brev af 20. august 2015, skal ministeri-
et bemærke, at Patientombuddet bl.a. som led opfølgningen på den arbejdsgangs-
analyse, der er et indsatsområde i Patientombuddets handlingsplan for nedbringelse
af sagsbehandlingstiderne, har implementeret ca. 40 nye processer og standarder in-
denfor de fire fokusområder: Sagsoplysning, partshøring, brug af sagkyndige og sam-
arbejde med nævn og formand.
Herudover er der iværksat initiativer omkring oplæring og kompetenceudviklingsfor-
løb for nye medarbejdere, kompetencerne i driftsledelse er styrket, og der har været
drøftelser med regionerne med henblik på en bedre og hurtige sagsoplysning.
Yderligere initiativer med henblik på nedbringelse af sagsbehandlingstiderne påtæn-
kes gennemført i 2015, herunder anskaffelse af et nyt bookingsystem til sagkyndige,
ansættelse af sundhedsfagligt personale, digitalisering af formandssager, udarbejdel-
se af driftsledelsesinformation og implementering af mål- og driftsstyringsaftaler,
samt indsats på ophobede sager.
Finansiering af klagesagsbehandlingen
Idet ministeriet henviser til Patientombuddets brev af 20. august 2015 bemærkes, at
den markante stigning i antallet af modtagne patientklager gennem de sidste år
kombineret med udformningen af aftalen med Danske Regioner om finansiering af
klagesagsbehandlingen har været medvirkende til den ophobning af klagersager, der
er set. Den gældende finansieringsmodel betyder, at Patientombuddet betales med
et års forsinkelse for de indkomne sager, hvorved der ikke er mulighed for oprustning
på personalesiden i takt med stigningen i sagstallet.
Med aftalen mellem Regeringen og Danske Regioner om regionernes økonomi for
2016 er der opnået enighed om inden udgangen af 2015 at færdiggøres evalueringen
af Patientombuddet og at afklare den fremtidige finansieringsmodel.
Den fremtidige finansieringsmodel er – sammen med Patientombuddets øvrige initia-
tiver med henblik på at fremme produktiviteten – et væsentligt element i forudsæt-
ningerne for at afvikle den foreliggende sagsophobning og for at undgå fremtidig
sagsophobning med negative konsekvenser for sagsbehandlingstiderne til følge.
Opfølgning på evalueringen af patientklagesystemet
Den tidligere minister for sundhed og forebyggelses politiske drøftelser om opfølg-
ningen på evalueringen af patientklagesystemet blev aflyst på grund af valget til Fol-
ketinget, der fandt sted den 18. juni 2015. Sundheds- og ældreministeren har endnu
ikke haft politiske drøftelser om opfølgningen på evalueringen.
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 162: Spm. om udviklingen i sagsbehandlingstiden ved Patientombuddet siden 2011, til sundheds- og ældreministeren
Side 4
Derfor har ministeriet endnu ikke mulighed for at oplyse, hvilke yderligere initiativer
der vil blive iværksat i anledning til evalueringen af patientklagesystemet i forhold til
sagsbehandlingen i patientklagesagerne.
Som nævnt ovenfor er den for lange sagsbehandlingstid i patientklagesager den stør-
ste udfordring i relation til patientklagesystemet, og nedbringelse af sagsbehandlings-
tiderne har følgelig højeste prioritet. Derfor har Patientombuddet også, som nærme-
re beskrevet i brevet af 20. august 2015, løbende arbejdet med opfølgningen på den
handlingsplan, der skal medvirke til nedbringelse af sagsbehandlingstider, og derfor
har ministeriet og Danske Regioner i økonomiaftalen for 2016 forpligtet sig til i 2015
at afklare udformningen af den fremtidige finansieringsmodel.
Ny organisering på ministeriets ressortområde og etablering af en Styrelse for Pati-
entsikkerhed
Ministeriet kan endvidere oplyse, at det er besluttet af gennemføre omfattende æn-
dringer i organiseringen og opgavefordelingen blandt myndighederne inden for mini-
steriets ressortområde.
Det skal i denne sammenhæng fremhæves, at der ved årsskiftet vil blive oprettet en
ny Styrelse for Patientsikkerhed. Styrelsen vil varetage de opgaver, der hidtil er vare-
taget af Patientombuddet og visse dele af den nuværende Sundhedsstyrelses opga-
ver, herunder tilsyn med sundhedsvæsenet og sundhedspersoner, udstedelse af au-
torisation til sundhedspersoner samt rådgivning af politiet ved retslægelige ligsyn og
obduktioner m.v.
Det er forventningen, at der med etableringen af Styrelsen for Patientsikkerhed vil
blive øget mulighed for realisering af anbefalingerne i evalueringen af patientklagesy-
stemet, herunder særligt målsætningen kortere sagsbehandlingstider.
Acceptable sagsbehandlingstider
Som det fremgår af Patientombuddets brev af 20. august 2015 er de gennemsnitlige
sagsbehandlingstider i 2014 på 5,4 måneder for rettighedssager/adm. ankesager og
på 6,3 måneder for psykiatriske ankesager. Dette er efter ministeriets opfattelse ac-
ceptable sagsbehandlingstider i denne type sager.
Henset til at ovennævnte klagersager adskiller sig fra Patientombuddets klagesager
vedrørende behandling i sundhedsvæsenet og Sundhedsvæsenets Disciplinærnævns
klagesager vedrørende behandling af konkrete sundhedspersoner, kan der ikke op-
stilles de samme forventninger til sagsbehandlingstiden i disse sager.
Af ministeriets resultatkontrakt med Patientombuddet for 2014 fremgår, at en gen-
nemsnitlig sagsbehandlingstid på 9 måneder ekskl. dialogprocessen for patientklage-
sager indkommet efter 1. januar 2011 sikrer 100 pct. målopfyldelse.
Af ministeriets resultatkontrakt med Patientombuddet for 2015 fremgår, at en gen-
nemsnitlig sagsbehandlingstid på 13 måneder i 2015 og 2016, 12 måneder i 2017 og
11 måneder i 2018 ekskl. dialogprocessen for patientklager sikrer 100 pct. målopfyl-
delse.
Ovenstående er efter ministeriets opfattelse udtryk for rimelige sagsbehandlingstider
de givne omstændigheder taget i betragtning
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 162: Spm. om udviklingen i sagsbehandlingstiden ved Patientombuddet siden 2011, til sundheds- og ældreministeren
Side 5
Med venlig hilsen
Mads Kirkegaard