Sundheds- og Ældreudvalget 2014-15 (2. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 6. oktober 2015
Enhed: Sundhedsjura og lægemid-
delpolitik
Sagsbeh.: DEPMAKI
Sagsnr.: 1505440
Dok. nr.: 1782372
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 10. september 2015 stillet følgende
spørgsmål nr. 162 (alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 162:
”Vil ministeren redegøre for udviklingen i sagsbehandlingstiden ved Patientombuddet
siden 2011?”
Svar:
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har jeg indhentet bidrag fra Patientombuddet,
der har oplyst følgende:
”Patientombuddet går ud fra, at der med spørgsmålet sigtes til sagsbehandlingstiden
for dels patientklagesager, dels erstatningsankesager.
Patientklager
Patientombuddet behandler flere typer af patientklagesager. Det drejer sig om:
1) Klager over sundhedsfaglig behandling (som afgøres dels af Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævn, dels af Patientombuddet),
2) Klager over tilsidesættelse af patientrettigheder (som afgøres af Patientombud-
det) og
3) Ankesager over tvang i psykiatrien (som afgøres af Det Psykiatriske Ankenævn).
Der opgøres en samlet gennemsnitlig sagsbehandlingstid for alle typer af patientklage-
sager. Sagsbehandlingstiden opgøres for de sager, hvor der træffes en realitetsafgørel-
se. I opgørelsen af sagsbehandlingstiden indgår ikke sagsbehandlingstiden for sager,
som afvises på grund af forældelse, manglende kompetence eller lignende.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for patientklager faldt i hvert af årene 2011 og
2012 med 1 måned, således at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i 2012 blev 10,3
måneder. Den samlede gennemsnitlige sagsbehandlingstid for patientklager steg til
13,2 måneder i 2013 og til 13,4 måneder i 2014.
Patientombuddet har i perioden fra 2011 til 2014 modtaget et stigende antal klager. I
2011 modtog Patientombuddet knap 5000 klager, men Patientombuddet i 2014 mod-
tog næsten 7000 klager, svarende til en stigning på lidt over 40 procent. Sagsvæksten
har i perioden fra 2011 til 2013 været på ca. 10 pct. årligt, mens sagsvæksten fra 2013
til 2014 har været ca. 15 pct.
Patientombuddet har på grund af væksten udvidet antallet af ansatte og har anvendt
betydelige ressourcer på rekruttering og oplæring af nyansatte. Den nuværende finan-
sieringsmodel betyder imidlertid, at Patientombuddet betales med et års forsinkelse
for de indkomne sager, hvorved der ikke er mulighed for oprustning på personalesiden
i takt med stigningen i sagsantallet.