Sundheds- og Ældreudvalget 2014-15 (2. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
1553888_0001.png
Patientombuddet
Sundheds- og Ældreministeriet
Holbergsgade 6
1057 København K
Sagsbehandlingstider i patientklagesager
Folketingets Ombudsmand har ved brev af 7. juni 2015 anmodet Patientom-
buddet om at redegøre for den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i 2014 for
sager i Patientombuddet henholdsvis Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn
fordelt på de enkelte kategorier af sager.
Ombudsmanden har desuden anmodet om oplysninger om, hvor mange sager
der ved udgangen af 2014 var under behandling hos Patientombuddet hen-
holdsvis Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn i mere end henholdsvis 18 må-
neder, 2 år og 3 år eller mere, hvilke krav til sagsbehandlingstiden i patient-
klager der er fastsat for 2015 og eventuelt fremover, og hvor mange klager
der er modtaget henholdsvis afgjort i 2014 af Patientombuddet og Sundheds-
væsenets Disciplinærnævn.
Ombudsmanden har desuden anmodet Patientombuddet om at redegøre for
visse spørgsmål i forbindelse med underretninger til klagere m.v.
Sagsbehandlingstider i 2014
For de enkelte grupper af sager har Patientombuddet opgjort følgende sags-
behandlingstider for 2014:
Dato: 20. august 2015
Sagsnr.: 13/2970/KC
Sagsbeh.: Hbl
Patientombuddet
Finsensvej 15
2000 Frederiksberg
Dir. Tlf. +45 7228 6765
Telefontid: 10:00-14:00
[email protected]
www.patientombuddet.dk
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 162: Spm. om udviklingen i sagsbehandlingstiden ved Patientombuddet siden 2011, til sundheds- og ældreministeren
1553888_0002.png
Gennemsnitlige sagsbehandlingstider i 2014 (inkl. dialog)
Patientombuddets afgørelser af patientklager om behandling
Patientombuddets afgørelser i alt
Disciplinærnævnsafgørelser i alt
Disciplinærnævnets afgørelser i sager modtaget 1. januar 2011
eller senere
Alle afgørelser af patientklager
Alle afgørelser i sager modtaget 1. januar 2011 eller senere
Patientombuddets afgørelser af rettighedssager/adm. ankesager 5,4 måneder
Ekskl.
Dialog
13,3 måneder 13,2 måneder
(ej dialog)
11,1 måneder (ikke opgjort)
17,4 måneder 17,2 måneder
15,6 måneder (ikke opgjort)
13,4 måneder 13,3 måneder
(ikke opgjort) (ikke opgjort)
I tabellen oven for er sagsbehandlingstiden for psykiatriske ankesager ikke angivet. Den var
6,3 måneder i 2014. Ankenævnet afgjorde 145 sager i 2014. Sagsbehandlingstiden for disse
indgår i totalen for sagsbehandlingstiden for alle afgørelser af patientklager.
Afvikling af ældre sager
I resultatkontrakten for 2014 var der fastsat mål for en fuldstændig afvikling af de verserende
klagesager, som var oprettet før 1. januar 2011 og overtaget fra Sundhedsvæsenets Patient-
klagenævn. Patientombuddet følger den aftalte afviklingsplan. Primo 2014 var der 85 verse-
rende sager oprettet før 2011. Patientombuddet afsluttede i 2014 samtlige sager oprettet før
1. januar 2011 og opfyldte således dette mål i resultatkontrakten. Pr. 1. januar 2015 var de
ældste verserende således oprettet i 2011.
Patientombuddet har fortsat stort fokus på løbende at afvikle de ældste sager. Med hensyn til
antallet af verserende sager med en sagsbehandlingstid på mere end henholdsvis 18 måneder,
2 år og 3 år ses nedenfor en oversigt opgjort ved udgangen af 2014.
Antal
verserende
Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævn
139
107
246
Patientombuddet
I alt
sager ved udgan-
gen af 2014
Mere end 18 måne-
der gamle (oprettet
før 1. juli 2013)
Mere end 2 år gamle
(oprettet før 1. janu-
ar 2013)
Mere end 3 år gamle
(oprettet før 1. janu-
ar 2012)
I alt mere end 18
105
57
162
41
12
53
246
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 162: Spm. om udviklingen i sagsbehandlingstiden ved Patientombuddet siden 2011, til sundheds- og ældreministeren
1553888_0003.png
måneder gamle
1
Til sammenligning var der ved udgangen af 2013 i alt 408 sager, der var mere end 18 måne-
der gamle. Antallet af ældre sager er således reduceret betydeligt i løbet af 2014, hvilket har
påvirket den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for 2014.
Udviklingen i oprettede og afsluttede sager
Patientombuddet har i perioden fra 2011 til 2014 modtaget et stigende antal klager. I 2011
modtog Patientombuddet 4896 klager, mens Patientombuddet i 2014 modtog 6750 klager,
svarende til en stigning på i alt knap 38 procent. Fra 2013 til 2014 steg antallet af klager mere
end 15 procent. I disse tal indgår psykiatriske ankesager ikke.
Nedenfor ses en oversigt over antallet af klager oprettet og afsluttet i 2014. Sagerne er under-
opdelt på sager, der behandles af Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn henholdsvis Patientom-
buddet. Sager, der behandles af Patientombuddet, er desuden underopdelt på klagesager ved-
rørende sundhedsfaglig behandling (benævnt patientombudssager) og klagesager vedrørende
patientrettigheder.
2014
Antal oprettede sager
-
-
-
-
-
-
-
Heraf
antagne
disciplinærnævnssager
Heraf
antagne
patientombudssager
Heraf rettighedssager/adm. ankesager
Heraf afviste eller tilbagetrukne sager
Heraf sager afgjort af disciplinærnævnet
Heraf behandlingssager afgjort af Patientombuddet
Heraf rettighedssager afgjort af Patientombuddet
6750
1964
2470
1106
5528
1906
1490
1538
595
Antal afsluttede sager i alt
Vedrørende antallet af oprettede sager fordelt på sagstyper bemærkes det, at det ikke nød-
vendigvis allerede ved oprettelsen af en klage over sundhedsfaglig behandling registreres på
sagen, om der er tale om en disciplinærnævnssag eller patientombudssag. Hvis klagen først
sendes i dialog hos regionen, registreres sagstypen således først, hvis klagen opretholdes efter
dialog. Nogle sager lukkes desuden, uden at der registreres sagstype på sagen. Det gælder
f.eks. visse sager, der lukkes på grund af manglende kompetence eller afsluttes i dialog.
Det bemærkes også, at en del af de antagne disciplinærnævns-, patientombuds- og ret-
tighedssager indgår blandt de 1.906 sager, som afvises eller trækkes tilbage. Derfor er ophob-
1
Antallet af verserende sager som opgjort i tabellen kan være lidt højere end det faktiske an-
tal verserende sager. Det skyldes, at sager, som er afgjort, kan blive genåbnet for en kortere
periode (og vil figurere i statistikken), hvis der modtages bemærkninger til sagen.
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 162: Spm. om udviklingen i sagsbehandlingstiden ved Patientombuddet siden 2011, til sundheds- og ældreministeren
1553888_0004.png
ningen i 2014 ikke forskellen mellem antal antagne og antal afgjorte sager i de forskellige ka-
tegorier. Ophobningen af sager opgøres som forskellen mellem antal oprettede og afsluttede
sager. Samme forhold gør sig gældende for 2013 opgørelserne, - jf. punkt 4 i ombudsmandens
brev af 7. juni 2015 herom.
Patientombuddet kan oplyse, at Patientombuddet ved udgangen af 2014 havde i alt 4785 ver-
serende klagesager. Fordelingen på de enkelte sagstyper var således:
Disciplinærnævnssager
Patientombudssager
Rettighedssager
Sagstype uafklaret
Sagsgruppe blank
2
Verserende klagesager ultimo 2014 i alt
1872
1988
480
430
15
4785
Hertil kommer 46 verserende psykiatriske ankesager.
Fastsatte mål for og initiativer til nedbringelse af sagsbehandlingstiden
Der er endnu ikke indgået en endelig resultatkontrakt for 2015 mellem Sundheds- og Ældre-
ministeriet og Patientombuddet.
I udkastet til resultatkontrakt er der udarbejdet en 4-årig profil for nedbringelse af sagsbe-
handlingstiderne. Det er i forbindelse med drøftelserne om resultatkontrakten aftalt, at denne
profil revurderes, når forhandlingerne med Danske Regioner og KL om finansiering og dermed
om ressourcer til klagesagsbehandlingen er tilendebragt, og når der er lagt en endelig plan for
afvikling af de ophobede sager, jf. nedenfor.
I udkastet til resultatkontrakt for 2015 er der blandt andet fastsat følgende mål for nedbringel-
se af antallet af ældre verserende klagesager (sager oprettet før 1. januar 2014):
Antal
ultimo
2014
Sager fra
2011
Sager fra
2012
Sager fra
2013
691
500
200
0
135
50
0
0
48
0
0
0
Resultatkrav
Ultimo 2015
Resultatkrav
Ultimo 2016
Resultatkrav
Ultimo 2017
2
Sagsgruppe blank er sager, som er fejlregistrerede
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 162: Spm. om udviklingen i sagsbehandlingstiden ved Patientombuddet siden 2011, til sundheds- og ældreministeren
1553888_0005.png
I alt
874
550
200
0
Med henblik på nedbringelse af sagsbehandlingstiderne har Patientombuddet udarbejdet en
handlingsplan, som indeholder tre overordnede indsatsområder:
1. Ændret organisering
2. Arbejdsgangsanalyse og
3. Finansieringsmodel
Ad 1)
Den ændrede organisering er gennemført pr. 1. december 2014. Ledelsen af Patientom-
buddets patientklagecenter er styrket ved, at antallet af kontorchefer er udvidet fra 3 til 4.
Samtidig er der gennemført en organisationsændring, således at patientklagecentret nu er op-
delt i 4 selvstændige kontorer med selvstændige mål og arbejdsplaner.
Ad 2)
Patientombuddet har i 1. halvår af 2015 gennemført en arbejdsgangsanalyse med bi-
stand fra konsulentfirmaet Valcon. Der er designet nye løsninger til forbedrede arbejdsgange
på en række områder med henblik på at undgå tilbageløb i sagsprocessen og unødvendige
sagsskridt. Hovedparten af de nye procedurer er implementeret pr. 1. juli 2015 (ca. 40 nye
processer og standarder er implementeret).
Analysen har taget udgangspunkt i fire fokusområder: sagsoplysning, partshøring, brug af
sagkyndige og samarbejde med nævn og formand.
Analysen har bl.a. vist, at der i en tredjedel af sagerne ikke var indhentet/indsendt tilstrække-
ligt materiale til, at sagen kunne behandles af en sagsbehandler. Pr. 1. juli 2015 er der imple-
menteret nye skabeloner til breve og flere nye vejledninger til brug for den indledende del af
sagsbehandlingen og særligt i forhold til oplysningen af sagen. Det indebærer bl.a., at klage-
temaet præciseres fra starten i sagsbehandlingen, så regioner og kommuner ved, hvilke oplys-
ninger de skal bidrage med til brug for sagsbehandlingen. Der er desuden implementeret nye
vejledninger og instrukser for medarbejderne i visitationsteamet, så der sikres ensartede pro-
cesser. Desuden inddeles sagerne nu i den indledende fase i kategorier efter sværhedsgrad
med henblik på at understøtte styringen af flowet i sagerne.
Pr. 1. juli 2015 er der desuden implementeret ny procedure for den praktiske gennemførelse af
partshøringer i sagerne. Der er herved skabt klar arbejdsfordeling mellem sagsbehandlere og
sekretærer, som skal sikre at dobbeltarbejde ikke finder sted.
Med hensyn til samarbejdet med sagkyndige er der – for at undgå tilbageløb i processen – im-
plementeret en skematiseret vejledning til sagsbehandlerne om udsendelse af sager til sag-
kyndig, herunder hvordan man internt inden udsendelse af sag til sagkyndig præciserer, hvilke
specialer der er tale om.
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 162: Spm. om udviklingen i sagsbehandlingstiden ved Patientombuddet siden 2011, til sundheds- og ældreministeren
1553888_0006.png
Herudover er der indført mere systematisk opfølgning på sagkyndige, der ikke afgiver udtalel-
ser inden for de opstillede tidsfrister. Sagkyndige, der ikke svarer, eller som væsentligt over-
skrider de aftalte frister, bliver efter aftale enten sat på pause eller samarbejdet med dem op-
hører.
Med virkning fra 2. halvår af 2015 gennemføres fuldt digitaliserede nævnsmøder. Fra somme-
ren 2014 har Patientombuddet udsendt materiale til nævnsmedlemmerne elektronisk (USB).
Nu implementeres en yderligere digitalisering, hvor udsendelsen af materialet understøttes via
ESDH-systemet og sekretariatsbetjeningen af nævnet under nævnsmøderne også vil foregå
elektronisk. Der er desuden implementeret en ny standard for at rykke nævnsmedlemmer for
svar i sager, som er i skriftlig votering.
Ud over arbejdsgangsanalysen er der designet et optimeret oplærings- og kompetenceudvik-
lingsforløb for nye medarbejdere, der skal sikre, at nye medarbejdere hurtigere kan bidrage til
driften. Kompetenceudviklingsforløbet er implementeret pr. 1. juni 2015. Der er lavet en gene-
rel oplæringspolitik, vejledning til koordinator, vejledning til tutor samt et statusark til nye
fuldmægtige. Den nye proces forventes at gøre nye medarbejdere i stand til at bidrage med
afgørelser allerede inden for de første måneder af ansættelsen.
Kompetencerne i driftsledelse er desuden styrket gennem driftsledelsestræning for patientkla-
gecentrets ledelse og teamledende konsulenter. Driftsledelsestræningen har øget kompeten-
cerne til arbejdet med løbende procesoptimeringer, optimerede standarder, øget flow i proces-
sen, målstyring og løbende opfølgning på målopfyldelse. I alt har 14 personer deltaget i træ-
ningen.
I månederne marts til juni 2015 har Patientombuddet gennemført en række møder med de
enkelte regioner. På møderne er samarbejdet mellem Patientombuddet og regionerne blevet
drøftet med henblik på en bedre og hurtigere sagsoplysning, som kan bidrage til en kortere
sagsbehandlingstid. Regionernes medvirken og ansvar i forhold til sagsoplysningen er blevet
drøftet i særlig grad, og på baggrund af møderækken vil Patientombuddet i samarbejde med
regionerne præcisere og opdatere den eksisterende samarbejdsaftale.
Patientombuddet planlægger at gennemføre en række andre initiativer i løbet af 2. halvår
2015, der skal bidrage med at nedbringe sagsbehandlingstiden og øge kvaliteten i sagsbe-
handlingen. Det drejer sig om:
Anskaffelse af nyt bookingsystem til sagkyndige
Systemet skal skabe bedre overblik over, hvilke sagkyndige, der har ledig kapacitet, hvilke
sagkyndige, der har kø, og hvor lang køen er. Systemet vil understøtte en løbende tilpasning
af korpset af sagkyndige for at undgå flaskehalse og understøtte et bedre flow i denne del af
sagsprocessen.
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 162: Spm. om udviklingen i sagsbehandlingstiden ved Patientombuddet siden 2011, til sundheds- og ældreministeren
1553888_0007.png
Ansættelse af sundhedsfagligt personale
Patientombuddet vil øge sine sundhedsfaglige kompetencer, der kan anvendes til at understøt-
te processen og bl.a. bidrage med sparring om klagetemaer og afgrænsning af sagerne, identi-
fikation af parter og behovet for oplysninger. Ansættelserne skal samtidig give mulighed for at
prioritere feedback til sagkyndige og kalibrering af udtalelser fra sagkyndige for at sikre ensar-
tede bedømmelser af sagerne. Dette forventes at mindske behovet for ”second opinions” hos
sagkyndige og tilbageløb i sagerne.
Digitalisering af formandssager
I dag sendes sager, der skal afgøres som formandsafgørelse, i papirform til formandsskabet (3
personer), der typisk skriver evt. rettelser og kommentarer i hånden på materialet. Patientom-
buddet ønsker at implementere en proces, hvor sagerne sendes digitalt.
Udarbejdelse af driftsledelsesinformation og implementering af mål- og driftsstyringstavler
Patientombuddet vil implementere en forbedret information til brug for driftsledelsen i Klage-
centeret. Denne information gives via løbende rapportering af informationer, der orienterer om
status på driften. Informationen skal vise status for flowet ind og ud af de enkelte sagsfaser.
Der vil også blive implementeret drifts- og målstyringstavler med henblik på at gennemgå data
løbende.
Indsats på ophobede sager
Patientombuddet vil iværksætte en indsats på de ophobede sager. Patientombuddet vil, så-
fremt der kan findes finansiering til det, pr. 1. november 2015 isolere de ophobede sager og
afvikle dem efter en særskilt plan. De ophobede sager, er sager, som er oplyst i visitationen,
men ikke igangsat af en sagsbehandler pr. 1. november 2015. Indsatsen planlægges varetaget
af en særlig task force. Tidshorisonten for afviklingen af de ophobede sager afhænger af de
økonomiske muligheder, tidspunkt for opstart af afviklingen og mængden af sager. Når de
økonomiske muligheder er afklaret, vil Patientombuddet udarbejde en tidsplan for afviklingen,
hvor det fremgår, hvor mange sager der skal afvikles om året/måneden, og hvornår sagerne
forventes at være afsluttet.
Når de ophobede sager pr. 1. november 2015 og frem afvikles ved en særlig indsats, forventer
Patientombuddet at opgøre to forskellige sagsbehandlingstider for at kunne dokumentere ef-
fekterne af implementeringen af en ny og optimeret sagsbehandlingsproces. Sagsbehandlings-
tiden vil dels blive opgjort for sager oprettet efter 1. november 2015 og dels som en samlet
sagsbehandlingstid for alle afsluttede sager.
Sagerne vil i driften blive opdelt i to grupper:
1. Sager oprettet inden 1. november 2015
2. Sager oprettet efter 1. november 2015
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 162: Spm. om udviklingen i sagsbehandlingstiden ved Patientombuddet siden 2011, til sundheds- og ældreministeren
Sager oprettet før 1. november 2015 vil blive afviklet efter den tidsplan, der fastsættes jf.
ovenfor.
Ad 3)
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse indgik i 2012 en aftale med Danske Regioner
om finansiering af klagesagsbehandlingen. I aftalen blev lagt et loft over de omkostninger,
Patientombuddet kan benytte til behandlingen af klagesager. Det blev samtidig aftalt, at mo-
dellen skulle evalueres efter 2014. Denne evaluering pågår pt. med deltagelse af departemen-
tet, Danske Regioner, KL og Patientombuddet.
Aftalen indebærer bl.a., at der i år med en vækst i antallet af sager sker en vis sagsophobning,
som bidrager til at forlænge sagsbehandlingstiden. Målet er at få justeret aftalen, så den giver
bedre mulighed for at følge med en sagsvækst.
Om underretninger til klagere
Efter Patientombuddets retningslinjer gives der løbende underretning til sagens parter, hvis en
disciplinærnævnssag eller patientombudssag ikke er afsluttet inden for 12 måneder. Herefter
gives der underretning hver 3. måned, indtil sagen afsluttes.
Patientombuddet har som nævnt modtaget et stigende antal sager. På grund af manglende
ressourcer så Patientombuddet sig i sidste kvartal af 2013 og i starten af 2014 nødsaget til at
prioritere at visitere de nye klagesager og ”flette” og udsende afgørelser frem for at varetage
opgaven med løbende underretninger. I starten af 2014 blev der igen sendt underretninger,
men Patientombuddet havde dog i perioder ikke tilstrækkelige ressourcer til at sikre, at under-
retninger skete efter retningslinjerne, hvorfor underretning blev givet med forsinkelse.
Patientombuddet har desværre ikke mulighed for at give nærmere oplysninger om længden af
perioden, men kan oplyse, at prioriteringen berørte alle klagesager. Patientombuddet gav ikke
meddelelse herom til parterne i de omhandlede sager. Patientombuddet skal meget beklage, at
denne prioritering var nødvendig, og at Patientombuddet ikke gav meddelelse herom.
Patientombuddet har i 2015 ansat ekstra personale til at varetage opgaven med løbende un-
derretninger. Underretninger sker således nu i overensstemmelse med de nævnte retningslin-
jer.
Med venlig hilsen
Steffen Egesborg Hansen