Sundheds- og Ældreudvalget 2014-15 (2. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
1552299_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 6. oktober 2015
Enhed: Sundhedsjura og lægemid-
delpolitik
Sagsbeh.: DEPMAKI
Sagsnr.: 1505440
Dok. nr.: 1782372
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 10. september 2015 stillet følgende
spørgsmål nr. 162 (alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 162:
”Vil ministeren redegøre for udviklingen i sagsbehandlingstiden ved Patientombuddet
siden 2011?”
Svar:
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har jeg indhentet bidrag fra Patientombuddet,
der har oplyst følgende:
”Patientombuddet går ud fra, at der med spørgsmålet sigtes til sagsbehandlingstiden
for dels patientklagesager, dels erstatningsankesager.
Patientklager
Patientombuddet behandler flere typer af patientklagesager. Det drejer sig om:
1) Klager over sundhedsfaglig behandling (som afgøres dels af Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævn, dels af Patientombuddet),
2) Klager over tilsidesættelse af patientrettigheder (som afgøres af Patientombud-
det) og
3) Ankesager over tvang i psykiatrien (som afgøres af Det Psykiatriske Ankenævn).
Der opgøres en samlet gennemsnitlig sagsbehandlingstid for alle typer af patientklage-
sager. Sagsbehandlingstiden opgøres for de sager, hvor der træffes en realitetsafgørel-
se. I opgørelsen af sagsbehandlingstiden indgår ikke sagsbehandlingstiden for sager,
som afvises på grund af forældelse, manglende kompetence eller lignende.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for patientklager faldt i hvert af årene 2011 og
2012 med 1 måned, således at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i 2012 blev 10,3
måneder. Den samlede gennemsnitlige sagsbehandlingstid for patientklager steg til
13,2 måneder i 2013 og til 13,4 måneder i 2014.
Patientombuddet har i perioden fra 2011 til 2014 modtaget et stigende antal klager. I
2011 modtog Patientombuddet knap 5000 klager, men Patientombuddet i 2014 mod-
tog næsten 7000 klager, svarende til en stigning på lidt over 40 procent. Sagsvæksten
har i perioden fra 2011 til 2013 været på ca. 10 pct. årligt, mens sagsvæksten fra 2013
til 2014 har været ca. 15 pct.
Patientombuddet har på grund af væksten udvidet antallet af ansatte og har anvendt
betydelige ressourcer på rekruttering og oplæring af nyansatte. Den nuværende finan-
sieringsmodel betyder imidlertid, at Patientombuddet betales med et års forsinkelse
for de indkomne sager, hvorved der ikke er mulighed for oprustning på personalesiden
i takt med stigningen i sagsantallet.
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 162: Spm. om udviklingen i sagsbehandlingstiden ved Patientombuddet siden 2011, til sundheds- og ældreministeren
1552299_0002.png
Side 2
Det har samlet set betydet, at Patientombuddet har afsluttet færre sager i 2014 end
forventet. Patientombuddet har således i 2014 afsluttet ca. 1200 sager mindre, end
der blev oprettet. Dette vanskeliggør en nedbringelse af sagsbehandlingstiderne.
Nedbringelse af sagsbehandlingstiderne for patientklager har høj prioritet.
Med henblik på nedbringelse af sagsbehandlingstiderne har Patientombuddet udar-
bejdet en handlingsplan, som indeholder tre overordnede indsatsområder: 1) ændret
organisering, 2) arbejdsgangsanalyse og 3) finansieringsmodel.
Den ændrede organisering er gennemført pr. 1. december 2014, hvor ledelsen af Pati-
entombuddets patientklagecenter er styrket ved, at antallet af kontorchefer er udvidet
fra 3 til 4. Samtidig blev patientklagecenteret opdelt i 4 selvstændige kontorer med
selvstændige mål og arbejdsplaner.
Patientombuddet har i 1. halvår af 2015 gennemført en arbejdsgangsanalyse med bi-
stand fra konsulentfirmaet Valcon. Patientombuddet har implementeret ca. 40 nye
processer og standarder for at undgå tilbageløb i sagsprocessen og unødvendige sags-
skridt. Herudover er der implementeret et optimeret oplærings- og kompetenceudvik-
lingsforløb for nye medarbejdere og kompetencerne i driftsledelse er styrket. Desuden
har der været afholdt møder med de enkelte regioner med henblik på en bedre og hur-
tigere sagsoplysning, som kan bidrage til en kortere sagsbehandlingstid.
Patientombuddet vil i løbet af 2. halvår 2015 gennemføre en række yderligere initiati-
ver. Det drejer sig om etablering af et nyt bookingsystem til sagkyndige, ansættelse af
sundhedsfagligt personale, digitalisering af formandssager, udarbejdelse af driftsledel-
sesinformation og implementering af mål- og driftsstyringstavler.
Med hensyn til finansieringsmodellen er der i aftalen mellem regeringen og Danske
Regioner om regionernes økonomi for 2016 opnået enighed om inden udgangen af
2015 at afklare den fremtidige finansieringsmodel for behandlingen af patientklagesa-
ger. Målet er at få justeret aftalen, så den giver bedre mulighed for at følge med en
sagsvækst.
Den fremtidige finansieringsmodel er et væsentligt element i forudsætningerne for at
afvikle den foreliggende sagsophobning og for at undgå fremtidig sagsophobning, som
vil have negative konsekvenser for sagsbehandlingstiden.
I den resultatkontrakt, som er indgået mellem Sundheds- og Ældreministeriet og Pati-
entombuddet, er der fastsat et resultatkrav på den gennemsnitlige sagsbehandlingstid
på 13 måneder i 2015. Samme resultatkrav er fastsat for 2016.
Resultatkravene skal ses i lyset af, at den fremtidige finansieringsmodel først afklares
ultimo 2015. Det er på den baggrund ikke forventningen, at Patientombuddet vil kunne
nedbringe sagsbehandlingstiden i 2015 og 2016. Resultatkravene for 2016 og frem vil
dog blive revideret i forbindelse med indgåelse af resultatkontrakt for 2016, når de
fremtidige præmisser for klagesagsbehandlingen, herunder finansieringen heraf, er af-
klaret.
Erstatningsankesager
Patientombuddet er sekretariat for Ankenævnet for Patienterstatningen. Ankenævnet
for Patienterstatningen er dannet ved en sammenlægning af hhv. Patientskade- og
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 162: Spm. om udviklingen i sagsbehandlingstiden ved Patientombuddet siden 2011, til sundheds- og ældreministeren
Side 3
Lægemiddelskadeankenævnet pr. 1. januar 2015. Der er i perioden 2011-2014 opgjort
en gennemsnitlig sagsbehandlingstid for hvert af de to ankenævn.
Opgørelsen af sagsbehandlingstiden er udtryk for den tid, der går fra ankenævnet har
modtaget klagen, til afgørelsen sendes til klageren. Det vil sige, at den tid sagen ligger
hos Patienterstatningen, hvor sagens akter og udtalelser skal indhentes, er medregnet
i opgørelsen.
Patientskadeankenævnets fastsatte mål har været at holde sagsbehandlingstiden på
maksimalt seks måneder i gennemsnit, hvilket har været opfyldt de seneste mange år
og således også i perioden fra 2011 og frem. Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid
for Patientskadeankenævnssager var således 5,3 måneder i 2011, 5,2 måneder i 2012,
5,9 måneder i 2013 og 5,7 måneder i 2014.
Lægemiddelskadeankenævnets fastsatte mål er at holde sagsbehandlingstiden på
maksimalt 7,5 måneder i gennemsnit. Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for Læ-
gemiddelskadeankenævnssager var 7,6 måneder i både 2011 og 2012, 6,5 måneder i
2013 og 7,5 måneder i 2014.
Grundet det relativt lave antal sager i Lægemiddelskadeankenævnet (ca. 100-120 om
året) vil bare få enkeltsager med en meget kort eller meget lang sagsbehandlingstid
dog kunne påvirke det statistiske gennemsnit relativt kraftigt uden at det er udtryk for
en generel længere sagsbehandling i alle sager.
Patientskadeankenævnet og Lægemiddelskadeankenævnet blev lagt sammen den 1.
januar 2015 og hedder nu Ankenævnet for Patienterstatningen. Sagsbehandlingstider-
ne for behandlings- og lægemiddelskader vil derfor fremover bliver opgjort samlet.
Målet for den maximale gennemsnitlige sagsbehandlingstid er fastsat til 6 måneder. Pr.
dags dato ligger den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for 2015 på 5,4 mdr.”
Jeg kan henholde mig til det af Patientombuddet oplyste.
Jeg kan supplerende oplyse, at den af Patientombuddet oplyste gennemsnitlige sags-
behandlingstid på 13,4 måneder i 2014 for alle typer patientklagesager også kan op-
gøres i gennemsnitlige sagsbehandlingstider for de forskellige typer af patientklage-
sager, der er samlet under denne fælles overskrift.
Således var den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i 2014 for patientklagesager be-
handlet af:
-
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn på 17,4 måneder,
-
Patientombuddet i behandlingssager på 13,3 måneder,
-
Patientombuddet i rettighedssager på 5,4 måneder og
-
Det Psykiatriske Ankenævn i psykiatriske ankesager på 6,3 måneder.
Der er således ganske stor spredning i de gennemsnitlige sagsbehandlingstider for de
forskellige typer af patientklagesager, der indgår i beregningen af den samlede gen-
nemsnitlige sagsbehandlingstid for alle typer patientklagesager.
Den altoverskyggende udfordring for patientklagesystemet er de lange sagsbehand-
lingstider i de patientklagesager, hvor der klages over sundhedsvæsenets behandling
eller enkelte sundhedspersoners behandling, som behandles af henholdsvis Patient-
ombuddet og Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn.
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 162: Spm. om udviklingen i sagsbehandlingstiden ved Patientombuddet siden 2011, til sundheds- og ældreministeren
Side 4
Udfordringerne med de lange sagsbehandlingstider blev også påpeget i evalueringen
af patientklagesystemet fra februar 2015. Endvidere har Folketingets Ombudsmand i
brev af 7. juni 2015 til Sundheds- og Ældreministeriet gjort opmærksom på, at han
finder sagsbehandlingstiderne i Patientombuddet og ved Sundhedsvæsenets Discipli-
nærnævn for meget bekymrende.
Sundheds- og Ældreministeriet har primo september 2015 svaret Folketingets Om-
budsmand og redegjort for sagen. Heraf følger bl.a., at den fremtidige finansierings-
model – sammen med Patientombuddets allerede igangsatte samt kommende initia-
tiver med henblik på at fremme produktiviteten – er vigtige skridt på vejen mod at
afvikle og undgå fremtidig sagsophobning, som medvirker til de lange sagsbehand-
lingstider.
Hertil kommer, at jeg også forventer, at oprettelsen af Styrelsen for Patientsikkerhed
fra årsskiftet vil kunne medvirke til at realisere målsætningen om kortere sagsbe-
handlingstider for visse typer patientklagesager.
./.
Jeg vedlægger til orientering Patientombuddets brev af 20. august 2015 og Sundheds-
og Ældreministeriets brev af 4. september 2015 til Folketingets Ombudsmand.
Afslutningsvist kan jeg oplyse, at jeg vil tage initiativ til en drøftelse med udvalget om
det opfølgende arbejde med evalueringen af patientklagesystemet, herunder sags-
behandlingstiderne.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
/
Mads Kirkegaard