Sundheds- og Ældreudvalget 2014-15 (2. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
1553334_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 7. oktober 2015
Enhed: Sygehuspolitik
Sagsbeh.: SUMBWI/SUMCVA
Sagsnr.: 1505437
Dok. nr.: 1779515
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 10. september 2015 stillet følgende
spørgsmål nr. 157 (alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra May-Britt Kattrup (LA).
Spørgsmål nr. 157:
”Kan ministeren bekræfte, at der med patientmobilitetsdirektivet er skabt mulighed
for at vælge privat eller offentlig behandling i udlandet fra dag ét, uanset
ventegarantier, og få refunderet udgifterne til en behandling i udlandet, som
man ikke tilsvarende ville kunne få refunderet, hvis man valgte behandlingen i
Danmark? Hvilke overvejelser giver det i bekræftende fald ministeren anledning
til?”
Svar:
Som nævnt i mit svar på SUU alm. del spørgsmål 156 fra samme spørger skal regio-
nerne og kommunerne i medfør af de regler i sundhedsloven, som implementerer pa-
tientmobilitetsdirektivet, yde refusion af en patients udgifter til behandling på et pri-
vat eller offentligt behandlingssted i andre EU-/EØS-lande i det omfang, patienten har
ret til den pågældende behandling her i landet. Disse regler følger af EU-traktatens
regler om fri bevægelighed for tjenesteydelser.
I Danmark har patienter fx ret til at blive henvist til et privat sygehus, hvis ventetiden
til behandling på bopælsregionens sygehuse eller samarbejdssygehuse overstiger 2
måneder (eller 1 måned når det drejer sig om visse sygdomme). Desuden skal et sy-
gehus forsøge at få en patient udredt på et andet offentligt eller privat sygehus, hvis
bopælsregionens sygehuse eller samarbejdssygehuse ikke selv kan tilbyde udredning
inden for 1 måned.
Jeg vil gerne benytte anledningen til at slå fast, at regeringen er meget optaget af, at
patienterne sikres en reel ret til hurtig udredning og behandling af høj faglig kvalitet –
uanset om det foregår i offentligt eller privat regi.
Regeringen ønsker at forbedre patienternes muligheder for at vælge ventetid fra. Af
samme årsag fremgår det af regeringsgrundlaget, at ”hvis
der ikke er kapacitet til at
udrede en patient inden for 30 dage på de offentlige sygehuse, så skal man have mu-
lighed for at få hjælp et andet sted. Det betyder, at hele eller dele af udredningen kan
udføres på private hospitaler og klinikker, hvor det er fagligt muligt. Og alle patienter
skal – uanset pengepung – have ret til at vælge hurtig behandling, når ventetiden på
de offentlige sygehuse overstiger 30 dage.”
Vi skal have mest muligt ud af hver eneste krone, vi investerer i sundhedsvæsenet til
gavn for patienterne. Derfor skal sundhedsvæsenet selvfølgelig benytte sig af offent-
ligt-privat samarbejde, når det kan medvirke til at øge kvaliteten og sænke venteti-
derne.
Regeringen har i første omgang fokus på at få realiseret de initiativer, som fremgår af
regeringsgrundlaget, herunder reel ret til hurtig udredning og behandling, kræftplan
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 157: Spm. om ministeren kan bekræfte, at der med patientmobilitetsdirektivet er skabt mulighed for at vælge privat eller offentlig behandling i udlandet fra dag ét, til sundheds- og ældreministeren
Side 2
IV og en målrettet indsats for de ældre medicinske patienter. Det er alt sammen initi-
ativer, som både hver for sig og lagt sammen bidrager til at gøre et godt sundheds-
væsen endnu bedre.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
/
Birgitta Bladt Winkler