Sundheds- og Ældreudvalget 2014-15 (2. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 24. november 2015
Enhed: Sundhedsøkonomi
Sagsbeh.: DEPMBHO
Sagsnr.: 1505744
Dok. nr.: 1825017
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 2. september stillet følgende
spørgsmål nr. 126 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 126:
”Vil ministeren redegøre for udviklingen i de samlede kommunale nettodriftsudgifter
til hjemmehjælp i eget hjem siden 2011? Udgifterne bedes opgjort i 2016-priser?”
Svar:
Der er en række forbehold, der skal tages højde for i forbindelse med opgørelse af
udgifter til hjemmehjælp i eget hjem, jf. nedenstående.
Kommunernes samlede nettodriftsudgifter til hjemmehjælp i eget hjem omfatter
borgere i alle aldersgrupper, herunder udgifter til handicappede.
Offentlige udgifter til hjemmehjælp i eget hjem konteres således på tre grupperinger
under funktion 5.32.32 ”Pleje omsorg mv. af ældre og handicappede” i de kommuna-
le regnskaber. Flere kommuner konterer dog relativt få udgifter til hjemmehjælp om-
fattet af frit valg af leverandør (i eget hjem), og konterer samtidig relativt høje udgif-
ter til personlig og praktisk hjælp, der er undtaget frit valg af leverandør (plejecentre
mv.), hvilket eksempelvis kan hænge sammen med den enkelte kommunes organise-
ring af ældreområdet. Det indebærer, at det kan være vanskeligt fuldt ud at afgrænse
kommunernes nettodriftsudgifter til hjemmehjælp i eget hjem.
Endvidere tager opgørelsen ikke højde for løftet af ældreområdet på 1 mia. kr. (æl-
dremilliarden), der følger af finansloven for 2014. Det skyldes, at der er tale om en
statslig ansøgningspulje, hvilket indebærer, at løftet ikke fremgår af kommunernes
nettodriftsudgifter. I forbindelse med udmøntningen af ældremilliarden har kommu-
nerne ansøgt om ca. en tredjedel af midlerne til bedre praktisk hjælp og personlig
pleje, hvoraf hjemmehjælp omfattet af frit valg af leverandør indgår.
Dertil kommer, at der fra 2013 er indført særskilt kontering af udgifter til ledelse og
administration, hvilket betyder at en del af udgifterne til decentral ledelse og admini-
stration kan være regnskabsført som hjemmehjælp i regnskab for 2011 og 2012, men
ikke indgår fra 2013. Det er derfor usikkert at sammenligne udgiftstal fra 2011-2012
med udgiftstal fra 2013-2014.
Derudover er en del af kommunernes udgifter på funktion 5.32.32 uklassificerede.
Det er muligt, at en del af de uklassificerede udgifter kan henføres hjemmehjælp. Det
bemærkes, at bl.a. hjemmehjælpskommissionen har fordelt disse udgifter forholds-
mæssigt på de autoriserede grupperinger på funktion 5.32.32, hvilket er en metode
behæftet med usikkerhed.