Sundheds- og Ældreudvalget 2014-15 (2. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
1572167_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 24. november 2015
Enhed: Sundhedsøkonomi
Sagsbeh.: DEPMBHO
Sagsnr.: 1505744
Dok. nr.: 1825017
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 2. september stillet følgende
spørgsmål nr. 126 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 126:
”Vil ministeren redegøre for udviklingen i de samlede kommunale nettodriftsudgifter
til hjemmehjælp i eget hjem siden 2011? Udgifterne bedes opgjort i 2016-priser?”
Svar:
Der er en række forbehold, der skal tages højde for i forbindelse med opgørelse af
udgifter til hjemmehjælp i eget hjem, jf. nedenstående.
Kommunernes samlede nettodriftsudgifter til hjemmehjælp i eget hjem omfatter
borgere i alle aldersgrupper, herunder udgifter til handicappede.
Offentlige udgifter til hjemmehjælp i eget hjem konteres således på tre grupperinger
under funktion 5.32.32 ”Pleje omsorg mv. af ældre og handicappede” i de kommuna-
le regnskaber. Flere kommuner konterer dog relativt få udgifter til hjemmehjælp om-
fattet af frit valg af leverandør (i eget hjem), og konterer samtidig relativt høje udgif-
ter til personlig og praktisk hjælp, der er undtaget frit valg af leverandør (plejecentre
mv.), hvilket eksempelvis kan hænge sammen med den enkelte kommunes organise-
ring af ældreområdet. Det indebærer, at det kan være vanskeligt fuldt ud at afgrænse
kommunernes nettodriftsudgifter til hjemmehjælp i eget hjem.
Endvidere tager opgørelsen ikke højde for løftet af ældreområdet på 1 mia. kr. (æl-
dremilliarden), der følger af finansloven for 2014. Det skyldes, at der er tale om en
statslig ansøgningspulje, hvilket indebærer, at løftet ikke fremgår af kommunernes
nettodriftsudgifter. I forbindelse med udmøntningen af ældremilliarden har kommu-
nerne ansøgt om ca. en tredjedel af midlerne til bedre praktisk hjælp og personlig
pleje, hvoraf hjemmehjælp omfattet af frit valg af leverandør indgår.
Dertil kommer, at der fra 2013 er indført særskilt kontering af udgifter til ledelse og
administration, hvilket betyder at en del af udgifterne til decentral ledelse og admini-
stration kan være regnskabsført som hjemmehjælp i regnskab for 2011 og 2012, men
ikke indgår fra 2013. Det er derfor usikkert at sammenligne udgiftstal fra 2011-2012
med udgiftstal fra 2013-2014.
Derudover er en del af kommunernes udgifter på funktion 5.32.32 uklassificerede.
Det er muligt, at en del af de uklassificerede udgifter kan henføres hjemmehjælp. Det
bemærkes, at bl.a. hjemmehjælpskommissionen har fordelt disse udgifter forholds-
mæssigt på de autoriserede grupperinger på funktion 5.32.32, hvilket er en metode
behæftet med usikkerhed.
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 126: Spm. om udviklingen i de samlede kommunale nettodriftsudgifter til hjemmehjælp i eget hjem siden 2011? Udgifterne bedes opgjort i 2016-priser, til sundheds- og ældreministeren
1572167_0002.png
Side 2
Kommunernes samlede nettodriftsudgifter til hjemmehjælp i eget hjem er i perioden
2011-2012 faldet lidt, og udviklingen er nogenlunde stabil fra 2013 til 2014
jf. tabel 1
og tabel 2.
Det bemærkes, at det er usikkert at sammenligne perioderne 2011-2012
og 2013-2014, grundet udskilning af udgifter til ledelse og administration i 2013.
Udgiftsudviklingen skal ses i lyset af, at antallet af modtagere af hjemmehjælp i eget
hjem er faldet i samme periode. Samlet set er nettodriftsudgifterne pr. modtager af
hjemmehjælp i eget hjem derfor steget både i perioden 2011-2012 og 2013-2014,
jf.
tabel 3 og tabel 4.
Det bemærkes, at det er usikkert at sammenligne perioderne
2011-2012 og 2013-2014, grundet udskilning af udgifter til ledelse og administration i
2013.
Tabel 1
Kommunale nettodriftsudgifter til hjemmehjælp i eget hjem, 2011-2012
Mia. kr., 2016-pl
2011
2012
Udgifter til hjemmehjælp i eget hjem
13,0
12,7
Anm.: Udgifter til hjemmehjælp i eget hjem er afgrænset til nettodriftsudgifter på funktion 5.32.32 gruppering
001 Kommunens levering af personlig og praktisk hjælp (hjemmehjælp) omfattet af frit valg af leverandør (Ser-
viceloven §§ 83 og 94), funktion 5.32.32 gruppering 009 Private leverandører af personlig og praktisk hjælp
(hjemmehjælp), (Serviceloven § 83, jf. §§ 91 og 92) og funktion 5.32.32 gruppering 092 Betaling for personlig
og praktisk hjælp samt madservice omfattet af frit valg af leverandør. Udgifter til hjemmehjælp i eget hjem er
dermed inkl. modtagere under 67 år og indeholder dermed udgifter, der normalt betragtes som udgifter til han-
dicappede. Udgifterne omfatter både kommunale og private leverandører.
Kilde: De kommunale regnskaber 2011-2014 og egne beregninger
Tabel 2
Kommunale nettodriftsudgifter til hjemmehjælp i eget hjem, 2013-2014
Mia. kr., 2016-pl
2013
2014
Udgifter til hjemmehjælp i eget hjem
12,1
12,0
Anm.: Udgifter til hjemmehjælp i eget hjem er afgrænset til nettodriftsudgifter på funktion 5.32.32 gruppering
001 Kommunens levering af personlig og praktisk hjælp (hjemmehjælp) omfattet af frit valg af leverandør (Ser-
viceloven §§ 83 og 94), funktion 5.32.32 gruppering 009 Private leverandører af personlig og praktisk hjælp
(hjemmehjælp), (Serviceloven § 83, jf. §§ 91 og 92) og funktion 5.32.32 gruppering 092 Betaling for personlig
og praktisk hjælp samt madservice omfattet af frit valg af leverandør. Udgifter til hjemmehjælp i eget hjem er
dermed inkl. modtagere under 67 år og indeholder dermed udgifter, der normalt betragtes som udgifter til han-
dicappede. Udgifterne omfatter både kommunale og private leverandører.
Kilde: De kommunale regnskaber 2011-2014 og egne beregninger
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 126: Spm. om udviklingen i de samlede kommunale nettodriftsudgifter til hjemmehjælp i eget hjem siden 2011? Udgifterne bedes opgjort i 2016-priser, til sundheds- og ældreministeren
1572167_0003.png
Side 3
Tabel 3
Udgifter pr. modtager af hjemmehjælp i eget hjem, 2011-2012
Kr., 2016-pl
2011
2012
Udgifter pr. modtager af hjemmehjælp i eget hjem
78.448
80.763
Anm.: Grundlaget for opgørelsen af modtagere af hjemmehjælp i eget hjem er månedlige digitale indberetnin-
ger fra kommunerne. Der er varierende dækning af månederne kommunerne imellem. Antal modtagere af
hjemmehjælp er derfor opgjort som et gennemsnit for de måneder som den enkelte kommune har indsendt. I
2014 har 10 kommuner ikke indsendt valide oplysninger og de optræder som uoplyst. Tal for hele landet er
fremkommet ved beregning på baggrund af tal fra de 88 kommuner, samt tal for tidligere år for de 10 kommu-
ner, der mangler.
Udgifter til hjemmehjælp i eget hjem er afgrænset til nettodriftsudgifter på funktion 5.32.32 gruppering 001
Kommunens levering af personlig og praktisk hjælp (hjemmehjælp) omfattet af frit valg af leverandør (Service-
loven §§ 83 og 94), funktion 5.32.32 gruppering 009 Private leverandører af personlig og praktisk hjælp
(hjemmehjælp), (Serviceloven § 83, jf. §§ 91 og 92) og funktion 5.32.32 gruppering 092 Betaling for personlig
og praktisk hjælp samt madservice omfattet af frit valg af leverandør. Udgifter til hjemmehjælp i eget hjem er
dermed inkl. modtagere under 67 år og indeholder dermed udgifter, der normalt betragtes som udgifter til han-
dicappede. Udgifterne omfatter både kommunale og private leverandører.
Kilde: De kommunale regnskaber 2011-2014, Danmark Statistik, tabel AED06 og egne beregninger
Tabel 3
Udgifter pr. modtager af hjemmehjælp i eget hjem, 2013-2014
Kr., 2016-pl
2013
2014
Udgifter pr. modtager af hjemmehjælp i eget hjem
80.379
81.108
Anm.: Grundlaget for opgørelsen af modtagere af hjemmehjælp i eget hjem er månedlige digitale indberetnin-
ger fra kommunerne. Der er varierende dækning af månederne kommunerne imellem. Antal modtagere af
hjemmehjælp er derfor opgjort som et gennemsnit for de måneder som den enkelte kommune har indsendt. I
2014 har 10 kommuner ikke indsendt valide oplysninger og de optræder som uoplyst. Tal for hele landet er
fremkommet ved beregning på baggrund af tal fra de 88 kommuner, samt tal for tidligere år for de 10 kommu-
ner, der mangler.
Udgifter til hjemmehjælp i eget hjem er afgrænset til nettodriftsudgifter på funktion 5.32.32 gruppering 001
Kommunens levering af personlig og praktisk hjælp (hjemmehjælp) omfattet af frit valg af leverandør (Service-
loven §§ 83 og 94), funktion 5.32.32 gruppering 009 Private leverandører af personlig og praktisk hjælp
(hjemmehjælp), (Serviceloven § 83, jf. §§ 91 og 92) og funktion 5.32.32 gruppering 092 Betaling for personlig
og praktisk hjælp samt madservice omfattet af frit valg af leverandør. Udgifter til hjemmehjælp i eget hjem er
dermed inkl. modtagere under 67 år og indeholder dermed udgifter, der normalt betragtes som udgifter til han-
dicappede. Udgifterne omfatter både kommunale og private leverandører.
Kilde: De kommunale regnskaber 2011-2014, Danmark Statistik, tabel AED06 og egne beregninger
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
/
Mads Bager Hoffmann