Social- og Indenrigsudvalget 2014-15 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2015-7002
Doknr.
268955
Dato
05-10-2015
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 10. september 2015 stillet følgende
spørgsmål nr. 74 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Trine Torp (SF).
Spørgsmål nr. 74:
”Kan ministeren redegøre for, om der er opnået en rationaliseringsgevinst ved, at 73
kommuner pr. den 1. januar 2015 har indført DUBU-systemet (it-løsning af sagsbe-
handling på børne- og ungeområdet), og svarer den eventuelle gevinst til det beløb,
man havde forudsat ved indførelsen af systemet? Kan ministeren oplyse, hvilken ef-
fekt it-systemet har haft på kvaliteten af sagsbehandlingen i kommunerne? Og kan
ministeren redegøre for hvor mange midler, der er blevet afsat til at videreudvikle
DUBU-systemet på baggrund af de praksiserfaringer, kommunerne har opnået? Og
mener ministeren, at de ressourcer, der er blevet brugt på systemet, står mål med
udbyttet heraf taget de administrative byrder i betragtning, som sagsbehandlerne op-
lever?”
Svar:
I 2004 besluttede det daværende Socialministerium og KL at skabe et it-system, der
skulle være med til at understøtte kommunernes indsats på det specialiserede social-
område. DUBU – digitalisering på området for udsatte børn og unge blev herefter ud-
viklet i samarbejde mellem Socialministeriet, KL og kommunernes it-fællesskab KOM-
BIT samt en række kommuner. Der blev på den baggrund udarbejdet en kravsspecifi-
kation til systemet, og opgaven med at sikre udvikling, vedligeholdelse og drift af IT-
systemet blev sendt i EU-udbud i 2010.
Forud for udbuddet blev der udarbejdet en aftale mellem KL, KOMBIT og det davæ-
rende Indenrigs- og Socialministerium om ansvarsfordelingen og det videre samarbej-
de. Af aftalen forudsættes det, at omkostningerne til drift og udvikling af systemet af-
holdes af kommunerne, mens understøttelsen af den underliggende socialfaglige me-
tode, ICS (Integrated Children’s System), skulle foretages af Indenrigs- og Socialmini-
steriet (ved Socialstyrelsen).
Der er således i dag tale om et IT-system, som drives, finansieres og udvikles af
kommunerne. I forhold til den del af spørgsmålet, som omhandler effektiviseringsge-
vinster i kommunerne ved anvendelsen af DUBU, har ministeriet derfor indhentet bi-
drag fra KL. KL oplyser bl.a. følgende:
”Der foreligger ikke en opsamling på effektiviseringsgevinster i kommunerne ved at
anvende DUBU. Det skal ses i lyset af, at dette ikke har været det egentlige formål