Social- og Indenrigsudvalget 2014-15 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
1551901_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2015-7002
Doknr.
268955
Dato
05-10-2015
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 10. september 2015 stillet følgende
spørgsmål nr. 74 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Trine Torp (SF).
Spørgsmål nr. 74:
”Kan ministeren redegøre for, om der er opnået en rationaliseringsgevinst ved, at 73
kommuner pr. den 1. januar 2015 har indført DUBU-systemet (it-løsning af sagsbe-
handling på børne- og ungeområdet), og svarer den eventuelle gevinst til det beløb,
man havde forudsat ved indførelsen af systemet? Kan ministeren oplyse, hvilken ef-
fekt it-systemet har haft på kvaliteten af sagsbehandlingen i kommunerne? Og kan
ministeren redegøre for hvor mange midler, der er blevet afsat til at videreudvikle
DUBU-systemet på baggrund af de praksiserfaringer, kommunerne har opnået? Og
mener ministeren, at de ressourcer, der er blevet brugt på systemet, står mål med
udbyttet heraf taget de administrative byrder i betragtning, som sagsbehandlerne op-
lever?”
Svar:
I 2004 besluttede det daværende Socialministerium og KL at skabe et it-system, der
skulle være med til at understøtte kommunernes indsats på det specialiserede social-
område. DUBU – digitalisering på området for udsatte børn og unge blev herefter ud-
viklet i samarbejde mellem Socialministeriet, KL og kommunernes it-fællesskab KOM-
BIT samt en række kommuner. Der blev på den baggrund udarbejdet en kravsspecifi-
kation til systemet, og opgaven med at sikre udvikling, vedligeholdelse og drift af IT-
systemet blev sendt i EU-udbud i 2010.
Forud for udbuddet blev der udarbejdet en aftale mellem KL, KOMBIT og det davæ-
rende Indenrigs- og Socialministerium om ansvarsfordelingen og det videre samarbej-
de. Af aftalen forudsættes det, at omkostningerne til drift og udvikling af systemet af-
holdes af kommunerne, mens understøttelsen af den underliggende socialfaglige me-
tode, ICS (Integrated Children’s System), skulle foretages af Indenrigs- og Socialmini-
steriet (ved Socialstyrelsen).
Der er således i dag tale om et IT-system, som drives, finansieres og udvikles af
kommunerne. I forhold til den del af spørgsmålet, som omhandler effektiviseringsge-
vinster i kommunerne ved anvendelsen af DUBU, har ministeriet derfor indhentet bi-
drag fra KL. KL oplyser bl.a. følgende:
”Der foreligger ikke en opsamling på effektiviseringsgevinster i kommunerne ved at
anvende DUBU. Det skal ses i lyset af, at dette ikke har været det egentlige formål
SOU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 74: Spm. om DUBU-systemet (it-løsning af sagsbehandling på børne- og ungeområdet), til social- og indenrigsministeren
1551901_0002.png
med DUBU. Formålet var og er at styrke og forbedre kvaliteten i sagsbehandlingen på
området. Det er således op til den enkelte kommune at vurdere, hvilke økonomiske og
kvalitative gevinster kommunen forventer ved anvendelsen af DUBU.
Det er imidlertid KL’s opfattelse, at der ved enkelte sagsgange kan være tale om en
effektivisering, idet DUBU reducerer sagsbehandlernes tidsforbrug til administration, fx
i forbindelse med overdragelse af en DUBU-sag til en anden kollega eller til en anden
DUBU-kommune. Det er også KL’s indtryk, at DUBU opleves også som en administra-
tiv lettelse, idet systemet giver et bedre overblik over sagsbehandlingen. Det vurderes
også at være en administrativ lettelse, at kommunerne løbende kan overføre data
elektronisk fra DUBU til Ankestyrelsen og Danmarks Statistik. Det skal dog understre-
ges, at DUBU primært bidrager til et kvalitativt løft af sagsbehandlingen.”
I forholdet til den del af spørgsmålet, som omhandler, hvor mange midler, der er afsat
til videreudvikling af systemet, oplyser KL:
”DUBU finansieres af de kommuner, der har valgt at tilslutte sig DUBU. De første
kommuner, der valgte at tilslutte sig DUBU, betaler 8,5 kr. pr. indbygger om året,
mens de kommuner, som tilsluttede sig efter 2012, betaler 10,5 kr. pr. indbygger om
året. Pr. 1. januar 2015 var 72 kommunerne tilsluttet DUBU, som samlet blev takseret
til knap 33 mio. kr. Midlerne anvendes både til drift og udvikling af DUBU, heraf ca. 4
kr. millioner til udvikling af DUBU inkl. midler afsat til opgradering af brugergrænsefla-
den.”
Der spørges desuden til, hvilken effekt it-systemet har haft på kvaliteten af sagsbe-
handlingen i kommunerne. Jeg kan oplyse, at der ikke er udarbejdet sådanne lands-
dækkende undersøgelser. Jeg har på den baggrund anmodet KL og Socialstyrelsen
om at give deres vurdering af systemets indflydelse på kvaliteten.
KL oplyser:
”Det primære formål med DUBU var at skabe mere kvalitet i sagsbehandlingen til
gavn for børnene og deres familier. Det er KL’s klare indtryk, at der er sket et generelt
løft i kvaliteten i sagsbehandlingen på området for udsatte børn og unge efter at kom-
munerne har taget DUBU i brug, herunder i forhold til at overholde lovgivningen, og
dels om at håndtere underretninger, lave bedre børnefaglige undersøgelser, handle-
planer, opfølgninger mv.”
KL oplyser i øvrigt, at KOMBIT gennemfører en årlig tilfredshedsundersøgelse blandt
alle DUBU-kommuner, som viser, at der er mere systematik og overblik i sagsbehand-
lingen.
Socialstyrelsen har siden 2007 gennemført en lang række aktiviteter i kommunerne
med det formål at understøtte implementeringen af ICS, og har på den baggrund et
indtryk af kommunernes brug af DUBU. Socialstyrelsen oplyser:
”Socialstyrelsen har siden 2007 understøttet kommunerne i brugen af ICS. Af centrale
aktiviteter kan nævnes tilpasning af metoden til danske forhold, samarbejde med pilot-
kommuner, udarbejdelse af implementeringsmaterialer, metodefaglig rådgivning til
kommunerne samt udarbejdelse af undervisningsmaterialer og afholdelse af kurser for
brugere, superbrugere og samarbejdsparter.
2
SOU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 74: Spm. om DUBU-systemet (it-løsning af sagsbehandling på børne- og ungeområdet), til social- og indenrigsministeren
1551901_0003.png
Senest har Socialstyrelsen udbudt opgaven med udvikling og udbud af kurser for su-
perbrugere af ICS og DUBU med fokus på styrkelse af deres rolle i implementeringen
og på den ledelsesmæssige forankring.
Socialstyrelsen har gennemført en monitorering af DUBU i forhold til, om kommunerne
opnåede de målsætninger ved brug af DUBU, som var relateret til ICS. De væsentlig-
ste konklusioner fra monitoreringen var, at kommunerne opnåede større systematik i
sagsbehandlingen og en større ensartethed og lovmedholdelighed, at DUBU under-
støtter et bedre match mellem behov og tilbud og at det bliver mere smidigt at udveks-
le sager mellem kommunerne. Monitoreringen viste dog også en række primært tekni-
ske udfordringer samt udfordringer i forhold til uddannelse og implementering.
Den eksterne evaluering af ICS pegede på, at DUBU har positiv effekt i forhold til ICS-
systematikken, men at de børnefaglige undersøgelser bliver omfattende, hvis syste-
met ikke anvendes hensigtsmæssigt. Det blev derfor anbefalet i evalueringen, at der i
kommunerne følges op på anvendelsen af DUBU og at DUBU-superbrugerne får en
mere aktiv rolle i forhold til at sikre, at DUBU anvendes efter hensigten.
Der er ikke udarbejdet en evaluering af kommunernes brug af DUBU. Det er Socialsty-
relsens indtryk fra arbejdet med blandt andet ICS og Task Forcen, at i de kommuner,
der er lykkes med at sikre en effektiv brug af ICS i kombination med DUBU, fremmes
kvaliteten og lovmedholdigheden i sagsbehandlingen.”
Fordelene ved at have et fælles it-system i kommunerne er bl.a., at der anvendes en
ensartet systematik i sagsbehandlingen, at sagsbehandlerne mindes om lovpligtige
frister, og at overdragelsen af sager mellem medarbejdere og kommuner lettes. Derfor
er det også glædeligt for mig, at 75 af landets kommuner i dag har taget systemet til
sig.
Jeg er klar over, at der tidligere har været opstartsvanskeligheder, der bl.a. har skyld-
tes teknisk ustabilitet med it-systemet. Desuden vil der altid være en implemente-
ringsperiode, når man tager nye it-systemer i brug.
Det er imidlertid mit indtryk, at mange af disse opstartsvanskeligheder er ved at være
overkommet, og at vi er godt på vej til at sikre det samlede kvalitetsløft af sagsbe-
handlingen, som er det fælles mål med DUBU.
Kommunerne har en stor interesse i, at DUBU fungerer efter hensigten og bidrager til
at styrke kvaliteten i sagsbehandlingen på området for udsatte børn og unge. Derfor
har jeg også en klar forventning om, at KL og kommunerne har et fortsat fokus på, at
systemet implementeres i kommunerne og forsat udvikler sig, så det er lettest muligt
at anvende for sagsbehandlerne.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
3