Social- og Indenrigsudvalget 2014-15 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
1551285_0001.png
1. oktober 2015
J.nr. 15-2515874
Til Folketinget – Social- og Indenrigsudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 71 af 3. september 2015 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Mattias Tesfaye (S).
Karsten Lauritzen
/Camilla Christensen
SOU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 71: Spm. om hvilke muligheder myndighederne har for at inddrive børnebidrag i sager, hvor søfolk sejler under DIS og ikke udbetaler lovpligtigt børnebidrag, til skatteministeren
1551285_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvilke muligheder myndighederne har for at inddrive børne-
bidrag i sager, hvor søfolk sejler under DIS og ikke udbetaler lovpligtigt børnebidrag?
Hvis det ikke er muligt at inddrive børnebidragene, hvilke sanktionsmuligheder eksisterer
der så overfor den part, der ikke betaler børnebidraget? I forlængelse heraf bedes ministe-
ren redegøre for eventuelle kompensationsmuligheder for den part, der ikke modtager det
lovpligtige børnebidrag. Der henvises til SOU alm. del – internt bilag 33.
Svar
For inddrivelse af børnebidrag har det afgørende betydning, om der er tale om såkaldte
forskudsvis udlagte bidrag (normalbidraget) eller private krav (tillæg til normalbidraget).
Den bidragsberettigede kan få udbetalt normalbidraget (1.289 kr. pr. måned i 2015-
niveau) fra Udbetaling Danmark, hvis den bidragspligtige ikke betaler. Det vil derfor ikke
have betydning for den bidragsberettigede, hvornår disse krav inddrives. Derimod vil
tillægget, der ikke er forskudsvis udlagt, først tilfalde den bidragsberettigede, når de er
betalt eller inddrevet fra den bidragspligtige.
Hvis den bidragspligtige ikke frivilligt betaler børnebidraget, har SKAT tre muligheder for
tvangsinddrivelse af børnebidrag: Lønindeholdelse, modregning eller udpantning. Lønin-
deholdelse forudsætter imidlertid, at skyldneren har en skattepligtig A-indkomst, hvilket
ikke er tilfældet for søfolk under DIS-ordningen. En mulighed for lønindeholdelse vil
derfor kræve, at der etableres en helt særlig ordning, fordi arbejdsgiveren ikke i forvejen
indeholder skat. Der er ikke på skatteområdet egentlige sanktionsmuligheder over for en
bidragspligtig, der ikke betaler børnebidrag.
Det er afgørende, at den bidragspligtige opfylder sin forsørgelsespligt, og derfor skal ind-
drivelsen selvfølgelig også understøtte, at de fastsatte børnebidrag betales. Vi står imidler-
tid i den helt ekstraordinære situation, at det har været nødvendigt at suspendere den
automatiserede inddrivelse af gæld via it-systemet EFI, jf. ”Redegørelse om Ét Fælles
Inddrivelsessystem” sendt til Skatteudvalget den 25. september 2015.
Fokus lige nu er at få inddrivelsen på fode igen. Regeringen har indgået en fælles forståel-
se med S, DF, LA, RV og KF om at skabe bedre rammer for SKATs opgavevaretagelse,
herunder også for den fremtidige inddrivelse.
Side 2 af 2