Social- og Indenrigsudvalget 2014-15 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2015 - 6049
Doknr.
270514
Dato
29-09-2015
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 2.9.2015 stillet følgende spørgsmål nr.
70 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Finn Sørensen (EL).
Spørgsmål nr. [xx]:
”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 1. august 2015 fra Lisbeth Riisager
Henriksen, Aarhus N om retssikkerhedsproblemer i mødet med den offentlige forvalt-
ning, jf. SOU alm. del - bilag 13.”
Svar:
I bilag 13 tilkendegiver Lisbeth Riisager Henriksen, der er forfatter og redaktør, at
retssikkerheden efter hendes opfattelse er under pres, når borgeren møder den offent-
lige forvaltning. Hun henviser i den forbindelse navnlig til mennesker med handicap
eller sygdom, der er i kontakt med social- og beskæftigelsesforvaltningen.
Lisbeth Riisager Henriksen henviser også til en redegørelse udsendt af Advokatrådet i
april 2015, hvor det bl.a. anbefales, at der indføres opsættende virkning i klagesager
og gives borgerne en godtgørelse, hvis de får medhold i en klagesag om nedsættelse
af en social ydelse.
Jeg er enig i, at retssikkerheden for borgeren i mødet med det offentlige er helt afgø-
rende.
Retssikkerheden har efter min opfattelse to bærende elementer.
Det ene er, at borgerne skal kunne regne med, at myndighederne gør deres bedste
for at træffe korrekte afgørelser i første omgang. Det andet er, at borgerne skal have
gode muligheder for at klage, hvis de mener, at en kommune, har truffet en afgørelse,
der ikke fuldt ud er i overensstemmelse med lovgivningen.
Til gode klagemuligheder hører også, at klagen skal behandles inden for rimelig tid.
Det har om klagemuligheden på det sociale område med rette været problematiseret,
at sagsbehandlingstiden i Ankestyrelsen har været alt for lang i en periode.
Det er der imidlertid blevet gjort noget ved.
Det er fastsat i Ankestyrelsens resultatplan for 2015 til 2018, at den gennemsnitlige
sagsbehandlingstid for kommunale klagesager i 2015 maksimalt må være 5 måneder.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for klager over kommunale afgørelser har
været støt faldende i 2015, og til og med august er den gennemsnitlige sagsbehand-
lingstid i 2015 opgjort til 4,3 måneder, altså et lavere tidsrum end målsætningen. Sam-
tidig er den sagspukkel, der har været på området, blevet væsentligt mindre.